Luisteren naar je gast

Annemiek Riefel

Luisteren naar je gast

De klant is koning! Een oude Nederlandse spreuk die door ondernemers vaak wordt gebruikt. Niet iedereen is het hiermee eens. Daar kunnen we nog een keer over discussiëren. Feit blijft dat de gast waardevol is. Om goed in te kunnen spelen op de wensen van de gast is het belangrijk dat je weet wat hij of zij wil. Daar kom je onder andere achter door te luisteren naar de gast. Een activiteit waar niet altijd voldoende aandacht aan wordt besteed.

 Luisteren
Door te luisteren naar de gast weet je wat diens wensen zijn. Daar kun je dan weer op inspelen. Dan heeft de gast het gevoel centraal te staan. Hij (of zij, natuurlijk)  bindt zich hierdoor eerder aan jou dan aan de concurrent en krijgt een positieve associatie bij jouw bedrijf. Misschien is hij hierdoor wel geneigd om eerder terug te komen, of plaatst hij eerder een positief bericht op Facebook? De kracht van mond tot mond reclame mag immers niet worden onderschat. Uit onze Regiomonitor blijkt dat de meeste vakantiegangers en dagbezoekers in Overijssel zich laten inspireren door vrienden en / of familie. Offline of online. Maakt niet uit. Een positieve ervaring met een bedrijf is belangrijk. Een goede service en goed gastheerschap helpt hierbij. En een goede gastheer luistert.

Vragen stellen
Maar hoe kom je er nou achter wat je gast wil? Of wat hij van je vindt? Simpel. Door het te vragen. Door de opkomst van sociale media en sites met reviews zijn er platforms ontstaan waarbij iedereen zijn mening ventileert. Soms positief en soms niet zo positief. Feit is dat er meerdere plekken zijn waar de ondernemer naar de gast kan luisteren. Maar waarom het niet gewoon zelf aan de gast vragen?

Gastenonderzoek
Dat kan door middel van een gastenonderzoek. Via een vragenlijst kun je meteen meer over de gast te weten komen. Leg een enquête op de kamer. Of stuur de gast na afloop van het verblijf een bedankkaartje met daarbij de vraag of ze een (digitale) vragenlijst willen invullen. Speciale aandacht voor de gast (!) en een evaluatie in één. Waardevol. Maar een enquête is niet altijd nodig. Waarom niet gewoon vragen wat hij vond van jouw bedrijf? Vraag bijvoorbeeld naar tips waarmee de overnachting of activiteit nóg leuker kan worden gemaakt. 

De gast is koning
Het kost weinig tijd. Er is niet veel voor nodig. Het is een mooi stukje service. Een prettige afsluiting van het bezoek, want de gast krijgt hierdoor het gevoel dat er echt naar hem of haar wordt geluisterd. En bovenal levert het informatie op. Informatie waarmee nog beter kan worden ingespeeld op de wensen van de gast. En zo voelt hij  zich nog meer een echte koning!

 

Meer weten over gastenonderzoeken? Neem contact op met KennispuntOost. 

Publicatiedatum: woensdag 14 mei 2014

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel