Meer online, meer online!!

Luuk Kelderman

Meer online, meer online!!

Ja, deze zin is de afgelopen week in een ietwat gewijzigde vorm veel in het nieuws geweest. Daar zal ik verder niet over uitweiden, dat doen er al genoeg. De gemeenteraadsverkiezingen kwamen ongewild in de schaduw te staan. Een plek die ze zeker niet verdiend.  Tot zover; wij bedrijven geen politiek maar regio- en stadsmarketing. Daar hebben we meer kaas van gegeten.

 Waar de nadruk de afgelopen week lag op ‘minder’ pleit ik dus voor ‘meer’. Niet voor meer mensen die staand of zittend plassen, links of rechts rijden of meer mensen die wel of geen maggi in de soep gooien; maar voor ‘meer online’….of beter nog  ‘meer aandacht voor online marketing’. Om in politieke termen te spreken; wij kunnen daar grote winsten behalen volgens de meest recente peilingen. We laten ons namelijk maar al te graag online voorlichten. Door onze sociale vrienden, maar ook door totaal onbekenden die aangeven waar men heerlijk offline heeft gegeten, offline de nacht heeft doorgebracht, offline gewandeld heeft in een schitterend divers landschap, offline gefietst heeft in uitgestrekte offline natuurgebieden of een ander soort van offline vrijetijdsbesteding/ -aankoop heeft gedaan. 

Die laatste categorie zit in een heftige tweestrijd. Shoppen heeft inmiddels online een enorme vlucht genomen. Doelgroep is dan de consument die GEEN vrije tijd heeft. Niet a priori de onze zeg maar. Online consumeren dient het functionele doel; het is snel, je rekent online, dus snel, af en je kan online je bestelling volgen (wie wil dat eigenlijk weten trouwens?) en tot slot kun je online de hele wereld laten weten dat je zojuist die mooie sneakers voor de zomer hebt gekocht…….maar that’s all. Want om dan toch maar een keer het woord ‘minder’ te gebruiken….online heeft wel heel veel minder beleving dan offline. En wij sociale kuddedieren willen in onze vrije tijd graag daar zijn waar meer mensen fysiek aanwezig zijn.  Online een broek of paar schoenen bestellen kan dan ook prima, maar is toch veel minder leuk dan samen met je partner naar de stad gaan om te winkelen en vervolgens via een terrasje te eindigen in een gezellig restaurantje.

Online is dus kijkend naar ons werkveld een meer dan volwaardige speler in de communicatiebranche. En een snelle speler is het ook; om de verhoudingen nog maar even op scherp te zetten; wat online ontstaat wordt offline als nieuws gebombardeerd. Juist…..lees die laatste zin nog maar eens. Wanna have proof? Voila! 

Gebruik online daar waar het binnen het terrein van regio- en stadsmarketing meerwaarde heeft. In de communicatie door te informeren over en activeren tot offline vrijetijdsbesteding.....dat gaat ons meer bezoekers opleveren en volgens mij is dat een van de criteria waar we het voor doen…want zeg nou zelf; wie wil er nou minder?

Publicatiedatum: dinsdag 25 maart 2014

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel