Online marketing trends 2014

Anniek van Buren

Online marketing trends 2014

 

Het is alweer december, voor je het weet is het jaar alweer voorbij. Dit is ook de tijd dat de trendlijsten voor 2014 je om de oren vliegen. Om het overzichtelijk te maken, zijn hier een aantal belangrijke trends op het gebied van online marketing op een rijtje gezet:

1.       Content, content, content

Er wordt wel gezegd dat content de marketing is van de toekomst. “Contentmarketing is het creëren of publiceren van content met als doel een relatie aan te gaan en/of te onderhouden met bestaande en/of potentiële klanten ”, aldus MarketingMonday.  Interessante content is volgens Content+ één van de belangrijkste redenen voor mensen om een merk via social media te volgen. Daarnaast blijkt dat mensen meer waarde hechten aan de mening en aanbevelingen van de mede mens, i.p.v. een advertentie. Geef jouw volgers een reden om jouw uitingen te delen en te verspreiden via social media. Denk vanuit je doelgroep, maak je content opvallend en prikkelend.

 

2.       Video, video, video

Video marketing wordt steeds belangrijker. En er wordt gezegd dat er geen product, merk of bedrijf niet geschikt is voor video. Binnen video marketing zien we een belangrijke verschuiving van tv naar online, het blijkt dat advertentie bestedingen in steeds grotere mate naar online stromen, aldus Marketingfacts. Een video kan in korte tijd veel zeggen en kan goed gebruikt worden om jouw verhaal te vertellen. Mensen zijn visueel ingesteld, veel geven de voorkeur aan een video in plaats van het lezen van een tekst, volgens Pelpina Trip. Daarnaast liegen de statistieken er ook niet om, Mark de Bruin geeft aan dat er elke maand meer dan 6 miljard uur aan video wordt bekeken op YouTube. Elke minuut wordt er 100 uur aan video naar YouTube geüpload. Een trend die in 2014 alleen maar verder gaat groeien.

 

3.        Deeleconomie websites

Je kan zeggen dat de deeleconomie of de samenwerk economie grote stappen heeft gemaakt. Technologie maakt het mogelijk en makkelijk voor mensen om direct te handelen met anderen,  peer-to-peer movement (P2P). Eén van de eerste voorbeelden in Nederland is misschien wel Marktplaats. Maar het gaat tegenwoordig veel verder. In de reisindustrie zie je al voorbeelden van, vervoersalternatieven, huisgemaakte maaltijden bij locals en sites als AirBnB waar je gemakkelijk kamers/appartementen kan huren en verhuren. Kijk eens om je heen. We worden omringd door spullen waar je niet altijd gebruik van maakt. Een mooie tuin, een kamer die leeg staat, een fiets die je alleen in het weekend gebruikt, een auto die grootst gedeelte van de dag stil staat, maar denk ook aan vaardigheden die je kan delen. De verwachting is dat deze deeleconomie invloed gaat hebben op innovatieve ideeën, business modellen etc. Het World Economic Forum heeft hier een interessant rapport over geschreven.

 

4.        Bloggers zijn invloedrijk

Onderschat bloggers niet, bloggers zijn invloedrijk. Uit onderzoek van Clever Girls Collective blijkt dan 93.3% van de vrouwen iets aanschaft omdat een blogger het heeft aanbevolen. Een geweldige case study van een blog reis is Meet South Africa. Het laat zien hoe bloggers een buzz creëren over de Zuid Afrika. Een ander mooi voorbeeld is de blogger competitie 365 Days of Dining, een concept die Richmond ontwikkelde, om aan te tonen over hoeveel goede restaurants ze beschikken. Blogs kunnen een belangrijke rol spelen om het verhaal van de regio te vertellen, de schoonheid te laten, het verhaal vertellen van de bewoners en ga zo maar door. Maar voor een blog geldt ook: content, content, content.

Publicatiedatum: dinsdag 17 december 2013

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel