Trends in de vakantiemarkt voor 2016

Sander van den Belt

Trends in de vakantiemarkt voor 2016

Met KennispuntOost, onderdeel van MarketingOost, zijn we druk in de weer met onderzoeken op het gebied van toerisme en recreatie in Overijssel. We verzamelen gegevens over de sector en doen eigen onderzoek om bestaande kennis aan te vullen. Welke trends zien wij voor de vakantiemarkt voor 2016 in het algemeen en voor Overijssel in het bijzonder?

 Mobiel gebruik websites haalt desktop/laptop in

Steeds meer websites melden dat meer dan 50% van het totale verkeer op een website middels telefoon of tablet gaat. Het hiervoor geschikt maken van een website (ofwel door een responsive design ofwel door een aparte website voor mobiel) is geen luxe meer, maar noodzaak.
Tijdens de vakantie zijn mensen massaal online. Twee derde vindt WiFi een belangrijke voorwaarde voor een accommodatie. Werken tijdens de vakantie neemt sterk toe, hoewel slechts 8% het prettig vindt om te kunnen werken en 66% dit niet als prettig ervaart.
Een andere trend rondom de toename van mobiel verkeer is het gebruik van mobiele gegevens om bezoekersstromen te monitoren. Zo kun je door middel van iBeacons nauwkeurig monitoren waar mobiele telefoons zich bevinden en deze gericht benaderen. Terwijl het al toegepast wordt in winkels, is de toepassing in de toerisme en recreatie nog niet heel groot. Dit terwijl het grote mogelijkheden biedt voor met name evenementen en grote dag attracties. De kans is groot dat hier een inhaalslag gaat plaatsvinden.

 Zwakke euro

De Euro staat ten opzichte van belangrijke andere munten zwakker dan in voorgaande jaren. De Britse pond staat zelfs hoger dan in de afgelopen zeven jaar het geval is geweest. Gevolg is dat het voor inwoners van de eurozone duurder is om buiten de eurozone op vakantie te gaan. Voor mensen van buiten deze zone is het daarentegen goedkoper om naar de Eurolanden te komen. De enige munt waarvoor dit niet geldt is de Russische roebel.
Daar staat tegenover dat het inkomen van de Nederlander weer stijgt in 2016, waardoor hij waarschijnlijk meer geld overhoudt voor leuke dingen. We hebben echter in de afgelopen jaren gezien dat vakanties worden gezien als primaire levensbehoefte en dat de uitgaven nauwelijks zijn gedaald: het is afwachten in hoeverre de bestedingen nu weer gaan stijgen.

 Delen

Delen van ervaringen via reviewsites als tripadvisor.com en holidaycheck.com wordt steeds meer gedaan. Consumenten vinden het lezen van online reviews door consumenten ook leuker en ze beschouwen deze als accurater dan officiële informatiebronnen. De uitspraak dat een activiteit niet is wat de ondernemer denkt, maar wat de consument ervaart, is in dezen belangrijk. Hierbij geldt dat over het algemeen het hoogtepunt en het einde in reviews beschreven wordt. Zorg dus als ondernemer voor een positieve afsluiter zodat mensen met een goed gevoel afscheid nemen.

Delen geldt overigens niet alleen online, maar ook in de fysieke wereld. Gebruik van couchsurfing en AirBnB is onder jongeren mainstream aan het worden. Deze sociale en goedkope manier van overnachten in onbekende regio’s, met als bijkomend voordeel dat je meteen contact hebt met de lokale bevolking die de hidden secrets met je kan delen, is een bedreiging voor traditionele verhuurders.

 Grouping

Grouping is het in contact brengen van mensen die tegelijkertijd op een bepaalde plaats zijn of een bepaalde activiteit ondernemen. Zie het als een digitale vorm van de vakantievriend, die je kan vertellen wat leuk is en waarmee je ’s avonds een drankje kunt drinken op de camping.
Middels een app die gekoppeld is aan een regio, activiteit of evenement kun je de mensen zonder dat ze elkaar ‘in het echt’ ontmoeten met elkaar in contact brengen.
Grouping is niet alleen handig voor gezinnen, maar biedt het toenemende aantal mensen dat alleen op vakantie gaat de mogelijkheid ook digitaal gelijkgestemden te ontmoeten die op dat moment in dezelfde regio zijn. Het aantal Amerikanen dat solo een vakantie buiten de VS boekt groeide van 15% in 2013 naar 24% in 2015. Ook het aantal mensen dat solo een cruise heeft geboekt voor 2016 duidt op een verdubbeling ten opzichte van 2015.

 Toerist

Relevant voor zowel wereldwijd toerisme, maar een interessante trend voor Overijssel is de toenemende drang van toeristen om niet als toerist te worden gezien, maar ‘local among the locals’ te zijn. In dit kader doen hidden secrets en Geheimtipps het altijd goed. De Duitse vakantieganger is hier al langer naar op zoek, maar ook de Nederlandse vakantieganger gaat hier steeds meer in mee. Waar zitten de leuke kleine restaurantjes, wat is upcoming en waar kun je feitelijk het zelfde meemaken als bij de toeristentrekpleisters, maar dan zonder al die toeristen? Of op welke dagen en tijden is het over het algemeen extra rustig bij de trekpleisters? Hier worden zowel de regio als de trekpleisters blij van omdat ze meer spreiding krijgen, als de toerist.

Toekomst

Voor Overijssel zien we, voor een langere periode, veel kansen. Overijssel heeft een relatief groot marktaandeel bij de oudere vakantieganger. Deze groep zal in de komende jaren alleen maar groter worden en in absolute aantallen zelfs sneller groeien dan de totale Nederlandse bevolking. De wensen van deze babyboomgeneratie zijn echter anders dan die van de generatie boven hen: ze zijn veel meer bekend met de moderne technologie, zijn nog fit en zoeken activiteiten op die generaties voor hen niet ondernamen.
Voor Overijssel is de multi-generatie-vakantie (vaak geïnitieerd en betaald door de oudste generatie) een interessante markt. Voor deze vakanties wordt vaak een bestemming dichter bij huis gezocht, in een gebied waar voor iedereen wat te doen is. De rust, natuur, cultuur en mogelijkheden voor buitenspelen voor alle leeftijden zijn hierbij belangrijke factoren.
De babyboomer gaat, zeker na pensionering, ook vaak in thema op reis. Overijssel kan zich met eerlijke streekproducten en de bereiding hiervan, met het grote aantal door Michelin bekroonde restaurants als aanjager, profileren op dit gebied.

Publicatiedatum: dinsdag 19 januari 2016

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel