Van het kastje naar de stadsmuur

Rinze Kaatman

Van het kastje naar de stadsmuur

Ik beken: Ook ik ga naar de Ikea. Nu nog in Amersfoort, vanaf 2015 in Zwolle. Natuurlijk niet uit vrije wil, want dat doen 'wij mannen' niet. Wij gaan enkel mee omdat vrouwlief niet weet hoe ze de achterbank van de auto naar beneden moet klappen en we willen natuurlijk niet dat onze prachtige nieuwe ‘Billy’ of ‘Björn’ halverwege de A28 uit de kofferbak valt. En vooruit, wij mannen gaan mee omdat een paar Zweedse gehaktballetjes en (Nederlandse?) frieten er altijd ingaan… En de hotdog bij de uitgang niet te vergeten…

Nee, zonder dolle’, ik ben blij met de komst van de Ikea naar Zwolle. Niet alleen omdat het flink wat kilometers scheelt, vooral omdat het voor mij een bewijs is dat (de Regio) Zwolle goed presteert.
Steeds meer grote bedrijven verbinden zich aan deze regio, omdat zij ook beseffen dat het hier goed werken, wonen, en recreëren is. Dat biedt kansen!

En Ikea is niet de enige. Hotel Van der Valk opende vorig jaar haar deuren, de Zara komt naar de binnenstad, de Primark (het Primark-effect: 10-20% meer omzet retail, horeca tot wel 40%)… Het is wel een paradoxale ontwikkeling: Grote ketens leveren gegarandeerd extra bezoekers voor de binnenstad op, maar de zogenaamde ‘verblokkering’ maakt dat het winkelaanbod minder onderscheidend wordt ten opzichte van andere steden. Wat dat betreft moeten we enorm zuinig zijn op onze local heroes, zoals boekhandel Waanders en banketbakkerij Van Orsouw en gelukkig nog vele anderen.

Over een local hero gesproken, eigenaar van banketbakkerij Van Orsouw is Max van Dijk. U weet wel: van de cronut. Hij was het die bij ‘ons’ (Zwolle Marketing, onderdeel van MarketingOost) aanklopte en vroeg om mee te denken over de kansen die de Ikea biedt. In samenwerking met Hanzelab is direct actie ondernomen en afgelopen maandagavond zat een groep van 15 ondernemers en betrokkenen op de verhalenboot in Zwolle, om met dit vraagstuk aan de slag te gaan. Ook Ikea was vertegenwoordigd bij deze brainstormsessie.

Voor mij zijn tijdens deze brainstormavond een aantal zaken duidelijk geworden. Ten eerste, Ikea is geen arrogante, autoritaire organisatie, die aan de rand van de stad een enorm blauwgeel complex uit de grond stampt, jaarlijks twee miljoen bezoekers trekt en vervolgens een lange neus trekt naar de binnenstad. Allesbehalve. Ook zij beseffen zich dat een aantrekkelijke binnenstad en regio een positieve uitwerking op de Ikea heeft.

Ten tweede zijn er in de binnenstad veel ondernemers die vooral kansen zien bij de komst van de Ikea. Misschien dat een dagje Ikea niet direct door alle bezoekers wordt gecombineerd met een bezoek aan de binnenstad. De  one-stop-shop formule (en de bijbehorende volle kofferbak) dragen hier onder meer aan bij. Toch is in Groningen de gratis fietsdienst van de Ikea richting de binnenstad een succes. En in de Hanzelab-sessie kwamen diverse succesvolle cases van Ikea en nieuwe creatieve ideeën naar boven, die kansrijk zijn voor winkeliers in Zwolle.

Er zit wel een ‘maar’ aan het verhaal. Want hoewel de ideeën talrijk zijn, vraagt samenwerking om commitment. Niet alleen van Ikea, maar ook vanuit de ondernemers in de binnenstad. Samenwerken betekent ook investeren. In tijd… en in geld. Want wie gaat de initiatieven financieren? Het opzetten van een ondernemersfonds voor de binnenstadondernemers zal ongetwijfeld opnieuw op de (politieke) agenda komen te staan.

Toch zie ik in deze ‘maar’ geen struikelblok. Inmiddels studeer en werk ik al meer dan 12 jaar in Zwolle en heb ik deze stad redelijk leren kennen. De (nieuwe) Hanzementaliteit stroomt bij de ondernemers door de aderen. Ik weet het zeker: De binnenstad gaat de Ikea omarmen, en andersom. Ondernemers komen met bruisende, creatieve, nieuwe concepten en arrangementen die nog niet eerder zijn bedacht. Zij gaan ervoor zorgen dat de Ikea bezoekers van het kastje naar de stadsmuur worden gestuurd.

ps. De credits voor de titel gaan naar Hanzelab-lid Tim de Roos

Publicatiedatum: woensdag 12 november 2014

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel