Waarom?

Astrid Crum

Waarom?

Vol verwachting klopt mijn hart als ik naar de tweede editie van TEDxZwolle ga. De eerste keer was ik er niet bij. Ik had echt wat gemist hoorde ik, dus dit keer heb ik als één van de eersten het entreeticket op zak.  Met in het achterhoofd de inspirerende  ”Why” presentatie van Simon Sinek, mijn allereerste kennismaking met het fenomeen TEDx, neem ik plaats in de grote zaal van de Buitensociëteit. Ik ben er klaar voor, klaar om geïnspireerd te worden.  De organisatie doet er alles aan om dat te bewerkstelligen. De gastheer is scherp en grappig, ik eet sprinkhaan, drink uit een kokosnoot, de getoonde smartbike lijkt me een goede investering en het verhaal van het tractormeisje is ontroerend. Maar waarom ga ik dan aan het eind van de dag niet stuiterend van enthousiasme naar huis, maar voel ik me in plaats daarvan leeggezogen en heb ik hoofdpijn?

Op weg naar huis bedenk ik me dat het misschien komt omdat ik de hele dag samen met 749 anderen in een grote zaal heb gezeten en alleen maar heb geluisterd. Weinig interactie, alleen maar zenden. Dat ben ik niet meer gewend. Tegenwoordig verzinnen we toch de meest creatieve werkvormen om met elkaar in contact en gesprek te komen tijdens dit soort bijeenkomsten? Laatst moest ik nog van  satéprikkers een kaartenhuis bouwen. Waar dat toen toe moest leiden weet ik eigenlijk ook niet meer, maar er was wél interactie. Maar nu ik erover nadenk, ik was ondanks die interactie ook toen niet geïnspireerd. Dus dit lijkt toch niet de oorzaak te zijn.

Weer even terug naar de zogenaamde Golden Circle van Simon Sinek. Volgens zijn theorie kan je alleen inspirerend en succesvol zijn als je begint met de vraag ‘Waarom?’. En dat geldt zowel voor individuen als bedrijven. Weinig ondernemers en organisaties vragen zich af waarom ze bestaan, terwijl hier de sleutel van het succes ligt.

De dag na TEDx moet ik tijdens een training een marketingcommunicatieplan presenteren. Het commentaar van de docent: “Mooi plan, maar ik mis een beetje het waarom.”  Daar hebben we hem weer, de ‘waarom vraag’. Ik heb prima uitgelegd wat ik wilde gaan doen en hoe. Uitgebreide middelenmix, begroting, planning. Niets mis mee. Maar het kan hem niet overtuigen, want ik heb niet duidelijk genoeg gemaakt welke behoefte ik ga vervullen. Of zoals marketeer Sinek zegt: “Je kunt mensen alleen raken als je de waarom vraag kunt beantwoorden en als het geloof daarin overeenkomt met het geloof van anderen.”

Waarom, dus… Waarom ben ik na die befaamde, inspirerende en succesvolle TEDx-bijeenkomst niet enthousiast? Misschien ligt het antwoord niet zozeer bij TEDx, maar meer bij mezelf. En kan TedX de waarom vraag wel beantwoorden, maar komt hun geloof daarin niet overeen met dat van mij. Het thema paste gewoon niet helemaal in mijn (werk)straatje. Ook ik had me, voordat ik me als een gek aanmeldde,  dus eerst die vraag moeten stellen...Waarom?

 

Publicatiedatum: dinsdag 3 februari 2015

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel