Welkom op de Socialympics!

Rinze Kaatman

Welkom op de Socialympics!

De zomerspelen van Londen in 2012 werden al de eerste Sociale Olympische Spelen genoemd, Sotsji 2014 is helemaal ‘online’. Dat levert, vanzelfsprekend, veel ‘traffic’ op. Mogen journalisten nu wel of niet twitteren tijdens wedstrijden? Durven multinationals een politiek statement te maken? Is het waar dat het openbaar wifi netwerk in het Olympische dorp massaal wordt aangevallen door hackers? Of is het (opnieuw) een voorbeeld van een eenzijdig artikel dat snel viraal gaat, omdat we dol zijn op sensationeel nieuws? Feit is, we raken er niet over uitgesproken. We zijn allemaal ‘engaged’, mede dankzij het succes van onze sporters en het Olympisch avontuur dat we via de sociale media nog niet eerder van zo dichtbij hebben gezien.

Of we de Olympische spelen nu volgen via de tv, radio (u weet wel, zonder beeld), of online, sociale media en de traditionele communicatiekanalen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Sociale media geven ons een inkijk in het Olympische avontuur van onze helden en de traditionele media maken hier dankbaar gebruik van. Studio Sport toont regelmatig tweets en Instagramfoto’s van bekende Olympiërs, om maar een voorbeeld te noemen. Slechts één Olympische sporter uit Nederland zit niet op Twitter (leuke quizvraag). Dat we betrokken zijn, blijkt uit het bericht van T-Mobile dat de gouden rit van blauwvinger Michel Mulder een recordverbruik heeft opgeleverd als het gaat om mobiel dataverkeer.

Hoe dan ook, de Nederlandse sporters (en hun sponsoren) varen er wel bij. Enkele minuten voor haar race op de 3.000 meter kijkt Ireen Wüst ogenschijnlijk achteloos op haar smartphone. Misschien was ze nieuwsgierig naar de spectaculaire groei van haar volgers. Binnen enkele dagen zijn deze verdrievoudigd op Facebook en Instagram. Sven Kramer zijn selfie (#selfielympics) tijdens de huldiging in het HHH heeft 3,5 miljoen personen bereikt. Gedreven door het succes zijn we, chauvinistisch als we zijn, in de ban van de Olympische ringen.  En we zijn dichterbij dan ooit. We worden meegenomen naar de hotelkamer van Koen en Ireen, zien Willem-Alexander en Maxima fietsen door het Olympische dorp en streekgenoot Erben Wennemars twittert en blogt zich suf. Vrijheid, blijheid. Wat Poetin en zijn kameraden minder leuk zullen vinden, is het twitteraccount @sochifails, met opvallende blunders uit Sotsji. Wat zou er gebeurd zijn als een soortgelijk account bestond tijdens de Olympische Spelen in China in 2008…

Natuurlijk zijn veel sponsoren van de topsporters ook ‘gebrand’ op succes. Dankzij het succes van de sporters worden hun campagnes nog waardevoller. Proctor & Gamble claimt #bedanktmam (Bedankt, Sven!), EY (voormalig Ernst & Young) roept ons op met #herkenhetmoment te twitteren en via dichtbijhetvuur.nl (Samsung) weet je exact wanneer Ireen Wüst naar ‘the offICE’ gaat. Zelfs turner Epke Zonderland wordt door Volkswagen ingeschakeld om de olympische droom te verbeelden. Blijkbaar heeft hij liever een Golf, dan een gouden medaille…

We zijn dol op ‘onze’ helden en de zakelijke markt speelt hier uitgekiend op in. Ambassadeurs van ons land, jongens en meiden van de streek, zijn perfecte uithangborden als het gaat om gebiedsmarketing. Prijzen de broertjes Mulder, stijlvol gekleed, de mannenshopgids aan? Gaat Mark Tuitert later dit jaar op stelten door Deventer? Wordt Jan Smeekens het nieuwe gezicht van Salland Aspergeland? (is weer eens wat anders dan de spruiten van Henk Angenent en de pindakaas van Evert van Benthem)
Ik ben benieuwd! Het management van de sporters heeft de koffie al klaar staan…

Publicatiedatum: dinsdag 11 februari 2014

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel