eerlijk en gezond eten

Toenemende vraag naar eerlijk en gezond eten

Steeds meer Nederlanders zijn bewust bezig met hun gezondheid. Gezond en eerlijk voedsel, gezond leven, gezond bewegen en gezond recreëren. Gezond en eerlijk voedsel moet bijvoorbeeld voedzaam zijn en niet teveel calorieën bevatten. Mensen willen weten wat er in producten zitten of eigenlijk liever wat er niet in producten zit. Het vertrouwen in de voedselketen is gedaald onder andere door de schandalen rondom de voedingsindustrie.

Het internet staat vol met blogs over de belangrijkste voedseltrends van 2015. Onderstaand een aantal voedseltrends op een rijtje:

-       Eerlijk en gezond eten;
-       Gezond snacken, bijvoorbeeld een salade in plaats van een chocoladereep;
-       minder vlees, meer vegetarisch. Restaurants spelen in op de trend dat mensen bewust minder vaak vlees eten door meer vegetarische gerechten aan te bieden. Inmiddels zijn er in Nederland en België maar liefs 1 miljoen vegetariërs;
-       Wilde groenten. Steeds meer mensen willen puur, lekker en gezond eten voor lichaam en geest. Hierdoor wordt er ook steeds meer gebruik gemaakt van de eigen achtertuin en het landschap, de wilde groenten;
-       Thuis producten maken. Door misstanden in de voedselketen, de toegenomen beschikbaarheid van keukenmaterialen en grondstoffen en de populariteit van programma’s, zoals Heel Holland Bakt zorgen ervoor dat steeds meer mensen thuis producten gaan maken, zoals brood.

Streekproducten
Een andere belangrijke trend is de opkomst van streekproducten. Streekproducten zijn hip. Consumenten staan positief tegenover streekproducten. Dat blijkt uit het onderzoek: ‘De marktpotentie van streekproducten in Nederland’ van de Wageningen Universiteit in 2012. Hiervoor werden meer dan 1.000 consumenten ondervraagd en een stakeholdersbijeenkomst georganiseerd. Consumenten vinden het belangrijk dat de streekproducten herleidbaar zijn naar de boer, een duidelijke streekaanduiding hebben, er geen sprake is van massaproductie en dat de streekproducten overal te koop zijn. Bij de boer aan huis, maar ook in de supermarkt. Streekproducten kunnen veel meer klanten bereiken dan nu het geval is. En als ze beter verkrijgbaar zijn en er een goed verhaal bij zit, zijn consumenten bereid er meer voor te betalen.

Stakeholders concluderen in het onderzoek dat de verbinding tussen de boer en de burger de grootste kracht van streekproducten is. Het verhaal van de producent wordt gezien als een sterkte. Evenals de kwaliteiten van het product: vers, betrouwbaar en lekker.

Voor meer informatie neem contact op met het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.

Bronnen:
Mens en gezondheid, 2014
Voedingscentrum, 2014
Wageningen Universiteit, 2012