Duitse en Vlaamse gast in Overijssel

Twee procent van alle buitenlandse vakanties in Nederland vinden plaats in Overijssel. Wij verwelkomen vooral veel Duitse en Vlaamse gasten. In 2012 waren dat 98.000 Duitse verblijfsgasten. Helaas is de naamsbekendheid van Overijssel en de regio’s laag onder de Duitse en Vlaamse gast. Is het  interessant om de komende jaren te blijven investeren in de Duitse en Vlaamse markt?

Ja! Absoluut! Waarom? Onder andere omdat het NBTC een toename van het aantal Duitse en Vlaamse gasten in Nederland verwacht de komende jaren. Duitsers en Vlamingen hebben een hoger bestedingspatroon dan de Nederlandse gast. En het aantrekken van deze gast kan leiden tot een seizoenverlenging i.v.m. andere vakanties. Een oplossing voor de onder druk staande Nederlandse camping- en bungalowsector?

Onbekend maakt echter onbemind. Er is dus nog veel werk aan de winkel.

Werk maken van de Duitse vakantiemarkt Dinsdagmiddag 19 november is de aftrap geweest van het ‘werk maken van de Duitse vakantiemarkt’ project van het TBT, de Euregio (Das Andere Holland) en MarketingOost. Adri heeft MarketingOost tijdens deze bijeenkomst vertegenwoordigd. Veel ondernemers uit Overijssel waren de 19de in Nijverdal aanwezig. De tijd voor een (nog) betere Duitse (en Vlaamse) marktbenadering lijkt voor ondernemers aangebroken.

Onderzoeken Duitse en Vlaamse gast In het kader van dit traject zijn twee onderzoeken uitgevoerd naar de Duitse (en Vlaamse) gast. Een panelonderzoek i.s.m. IOTO door NBTC-NIPO Research en diepte interviews met Duitse gasten door Right Marktonderzoek.

De komende maanden zullen de trekkers van ‘werk maken van de Duitse vakantiemarkt’ actief aan de slag gaan. Input uit de onderzoeken speelt daarin een belangrijke rol.

 Meer weten? Neem dan contact op met Annemiek Riefel.

Publicatiedatum: vrijdag 29 november 2013