Gastvrij Twente officieel van start

Gastvrij Twente officieel van start

Twentse ondernemers in de lead om Twente toeristisch te vermarkten

Donderdag 23 juni is het ondernemersinitiatief ‘Gastvrij Twente’ officieel gepresenteerd. Na het wegvallen van het Twents Bureau voor Toerisme eind 2015 hebben ondernemers het voortouw genomen Twente toeristisch te vermarkten. Een samenwerking van ondernemers uit het toeristische veld die eraan moet bijdragen dat bezoekers uit binnen- en buitenland hun vrije tijd doorbrengen in Twente.

 De ondernemers hebben Jan Bakker, oud-voorzitter van de ‘Ronde van Overijssel’, naar voren geschoven als voorzitter van ´Gastvrij Twente´. Bakker benadrukt dat het tijd is voor een volgende stap. “In het najaar van 2015 is de visie ‘Wij zijn Twente’ vastgesteld voor de vrijetijdseconomie in Twente. In samenwerking met ondernemers, provincie Overijssel, de veertien Twentse gemeenten en Twente Tourist Info’s (TTI’s) is de basis gelegd voor een gezamenlijke, effectieve marketing van een dynamische regio. Ondernemers nemen hierin het voortouw naar een volgende stap: niet alleen ‘Wij zijn Twente’, maar ‘Wij werken aan Twente’.”

Plannen

De ondernemers binnen ´Gastvrij Twente´ vertegenwoordigen het toeristische veld en zijn betrokken vanuit diverse Twentse ondernemerscollectieven en belangenorganisaties. Zij zullen zelf geen uitvoering geven aan de plannen. Jan Bakker licht toe: “Het is van cruciaal belang dat ondernemers zich verbonden voelen met de plannen op gebied van vrijetijdseconomie. Gastvrij Twente speelt hierin een adviserende en initiërende rol en heeft intensief contact met Regio Twente. Voor de uitvoering van de plannen wordt intensief samengewerkt met MarketingOost. Zij verzorgen ook de regiomarketing van de overige Overijsselse regio’s. Nu valt de toeristische vermarkting van de gehele provincie onder één organisatie en dat maakt samenwerken met ondernemers en overheden een stuk eenvoudiger.”

 Landgoed van Nederland

Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, geeft aan dat deze ‘herstart’ niet betekent dat al het oude wordt achtergelaten: “We gaan verder met de uiting ‘Twente. Landgoed van Nederland’. De website beleeftwente.nl staat weer online en in het voorjaar hebben we samen met Twentse kampeer- en bungalowbedrijven een campagne gevoerd. In het najaar volgt een campagne waarbij stedenbezoek centraal staat.”

 Op dit moment wordt gewerkt aan de invulling van het team dat in Twente aan de slag gaat. Naast vrijetijdseconomie is er aandacht voor zakelijk toerisme, waarbij profilering van Twente als congresregio één van de speerpunten is.

Bijschrift foto: Henk van Voornveld, Jan Bakker, Hans van Agteren en Marcel Vlek proosten op de nieuwe samenwerking.

 We zijn voor deze nieuwe samenwerking per direct op zoek naar een Brand Manager Vrijetijdsconomie . 

Publicatiedatum: donderdag 23 juni 2016