Grote opkomst bij kick-off Gebiedsco÷peratie IJsseldelta

Grote opkomst bij kick-off Gebiedsco÷peratie IJsseldelta

Bijeenkomst 'Smaakmaker van de IJsseldelta'

Ruim 60 ondernemers uit de agrarische sector waren dinsdagavond 12 januari 2016 aanwezig bij de kick-off van het traject ‘Smaakmaker van de IJsseldelta’. Gebiedscoöperatie IJsseldelta kijkt dan ook terug op een succesvolle en inspirerende avond met interessante praktijkvoorbeelden van regionale voedselmakers en inleidingen van Frank Verhoeven en Joris Lohman van Boerenverstand.

De avond was bedoeld voor boeren, tuinders, akkerbouwers, fruittelers en andere ondernemers in de agro & food die iets nieuws willen ondernemen met hun product. Bijvoorbeeld met melk, vlees, groente of fruit.

We merken dat de samenleving aan het veranderen is en klaar is voor nieuwe producten", aldus Verhoeven. Voedselmaker David Klingen vertelde hoe hij met vallen en opstaan het nieuwe product 'Ghee Easy' in de markt heeft gezet. Marianne van Assen, de Vreugdehoeve, wist in een korte tijd de zaal te inspireren met talloze voorbeelden van nieuwe producten of combinaties van bestaande producten. Als laatste vertelde Alfons van Vilsteren, kaasboerderij De Huppe, hoe hij zorglandbouw met streekproducten heeft gecombineerd.

Vervolgtraject ‘Smaakmaker van de IJsseldelta’
De bijeenkomst was een kick-off naar een traject waarbij Gebiedscoöperatie IJsseldelta, in samenwerking met Youth Food Movement Academie en CAH Dronten, een interdisciplinair en praktisch trainingsprogramma aanbiedt tot ‘Smaakmaker van de IJsseldelta’. "We willen de IJsseldelta transformeren naar een rijke en trotse delta", vervolgt Verhoeven zijn verhaal, "het traject is niet bedoeld voor een kleine club, maar voor iedereen de mee wil doen!"

Tijdens dit traject worden ondernemers in zes sessies en in kleine groepen meegenomen van idee naar nieuw product. Geen praatsessies maar actief aan de slag, ondersteund en gestuurd door ervaren ondernemers, marketeers, studenten en young professionals. "De trends op het gebied van voedsel van dit moment zijn: beleving, gezond, gemak en vers", vertelt Lohman. "De voedselbeweging is overduidelijk aan het groeien! Als je mee wilt is dit het moment om in te stappen." Na de zes sessies heeft men een nieuw product, inclusief identiteit en zicht op de afzetmarkt. De meest kansrijke producten worden verder ontwikkeld en op de markt gebracht.

De eerstvolgende bijeenkomst vindt plaats op woensdagmiddag 27 januari. Het volledige programma en informatie over het vervolgtraject staan vermeld op www.indeijsseldelta.nl. Deelnemers kunnen zich vanaf nu aanmelden door een e-mail met NAW-gegevens te sturen naar info@gcijsseldelta.nl. Kosten voor deelname aan het gehele traject zijn 250,00 euro per persoon. Deze prijs is inclusief lesstof, eten en drinken. Vervoer naar de locaties, voornamelijk in de regio, is voor eigen rekening.

Publicatiedatum: maandag 18 januari 2016