Lancering www.onbeperktoost.com

Lancering www.onbeperktoost.com

Overijssel eerste provincie die op grote schaal toegankelijkheid vrijetijdsaanbod inzichtelijk maakt

Dinsdagmiddag 18 juni jongstleden is de nieuwe portal www.onbeperktoost.com gelanceerd in Avonturenpark Hellendoorn. Op onbeperktoost.com is de toegankelijkheid van het vrijetijdsaanbod in de Overijsselse regio’s in kaart gebracht. Daarmee is Overijssel de eerste provincie in Nederland die op deze grote schaal de toegankelijkheid van het vrijetijdsaanbod inzichtelijk maakt. Onbeperktoost.com is een initiatief van MarketingOost, het Twents Bureau voor Toerisme en Arcon en wordt mede mogelijk gemaakt door Provincie Overijssel.

2 miljoen Nederlanders willen weten hoe toegankelijk het vrijetijdsaanbod is

Bijna 2 miljoen Nederlanders leven met een functiebeperking. Net als ieder ander gaan zij op vakantie, alleen moeten zij zich van tevoren oriënteren op de toegankelijkheid van accommodaties en recreatiemogelijkheden. Door middel van pictogrammen wordt op www.onbeperktoost.com zichtbaar hoe toegankelijk het vrijetijdsaanbod in de Overijsselse regio’s Salland, de Hanzesteden, het Vechtdal, de IJsseldelta, WaterReijk en binnenkort ook Twente is.

Gerard de Nooij, Ongehinderd en BNN

De pictogrammen die worden gehanteerd op onbeperktoost.com zijn ontwikkeld door Ongehinderd. Een bedrijf van twee jongens in een rolstoel. Ze weten uit ervaring hoe belangrijk het is om goede informatie te ontvangen over de toegankelijkheid van een locatie. Gerard de Nooij van Ongehinderd wordt de komende weken gevolgd door BNN in het tv programma ‘Je zal het maar hebben’  van Valerio Zeno. Daarin laat hij zien hoe hij zo onbeperkt mogelijk invulling geeft aan zijn leven met een beperking. Een ritje in de achtbaan van Gerard en Valerio vormde het officiële lanceringsmoment van de portal onbeperktoost.com. De achtbaan werd in werking gezet door Overijssels gedeputeerde Theo Rietkerk.

Kansrijke doelgroep

Inmiddels hebben al vele ondernemers aan www.onbeperktoost.com meegewerkt. Ondernemers zien het belang in van een toegankelijke locatie. Niet alleen omdat het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid is, maar ook omdat deze groter wordende groep in onze vergrijzende samenleving economische kansen biedt. Uit onderzoek blijkt dat deze consumenten gemiddeld meer besteden aan een vakantie en vaker in het voor- en naseizoen op vakantie gaan. De toekomstvisie van de betrokken organisaties is dan ook ondernemers te stimuleren aan de slag te gaan met de toegankelijkheid van hun locatie. Dit betekent een kwaliteitsverbetering van hun bedrijf en een verbreding van het vrijetijdsaanbod in Overijssel.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aanvullende informatie en/of vragen? Neem contact op met Annemiek Riefel via 038-4686651 of ariefel@kennispuntoost.nl.

Publicatiedatum: donderdag 20 juni 2013