Lichte stijging naamsbekendheid Overijsselse regio’s

Lichte stijging naamsbekendheid Overijsselse regio’s

Meer Nederlanders overwegen Overijssel voor bezoek

Meer dan de helft van de Nederlanders is bekend met één of meer toeristische regio’s in Overijssel. De spontane naamsbekendheid van alle regio’s in Overijssel is in 2014 licht gestegen of stabiel gebleven ten opzichte van 2013. Dat concludeert het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme op basis van het onderzoek ‘Bekendheid Overijsselse regio’s’.


Sinds 2008 laat de provincie Overijssel jaarlijks het onderzoek ‘Bekendheid Overijsselse regio’s’ uitvoeren door NBTC-NIPO Research. In dit onderzoek wordt de bekendheid gemeten van de regio’s in Overijssel; Twente, Salland, Vechtdal, IJsseldelta en WaterReijk en de zeven Hanzesteden langs de IJssel. Aan de representatieve steekproef van 2.900 Nederlanders wordt eerst de spontane bekendheid van de regio’s en Hanzesteden uitgevraagd. Daarna wordt de geholpen bekendheid gemeten.

Meer dan de helft van de Nederlanders is bekend met één of meer toeristische regio’s in Overijssel (spontaan). Twente en Salland zijn - net als in vorige metingen - de meest bekende toeristische regio’s van Overijssel. 85% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder kent de regio Twente. In verhouding zijn 55-plussers het meest bekend met de regio’s en Hanzesteden. Naamsbekendheid speelt een grote rol bij de keuze van een consument voor een bestemming.

Bezoekintentie neemt toe
De overweging voor een bezoek aan de toeristische regio’s in Overijssel ligt voor alle regio’s hoger dan in de vorige meting. Waterreijk wordt het meest overwogen voor een dagtocht / vakantie in 2015. Indien er een vakantie wordt overwogen dan betreft dit vaak een bungalowvakantie. Ten opzichte van vorig jaar zien we een lichte groei in de interesse in hotel- en bungalowvakanties in Overijssel. In 2014 brachten Nederlanders 1,2 miljoen vakanties door in Overijssel. Tijdens die vakanties werd 244 miljoen euro uitgegeven.

Naamsbekendheid Hanzesteden groeit
Naast de toeristische regio’s wordt ook onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van de zeven Hanzesteden langs de IJssel. Zwolle, Deventer, Zutphen en Kampen zijn bij meer dan negen op de tien Nederlanders bekend. Hattem, Hasselt en Doesburg hebben een lagere bekendheid; 82% tot 84% van de Nederlanders kent deze steden. Vergeleken met 2013 is bij alle steden de geholpen bekendheid toegenomen.  

 Spontane en geholpen bekendheid toeristische regio’s Overijssel van 2010 t/m 2014

 

Spontane bekendheid

 

Geholpen bekendheid

 

2014

2013

2012

2011

2010

 

2014

2013

2012

2011

2010

Twente

24%

23%

22%

20%

18%

 

85%

89%

87%

88%

89%

Salland

24%

24%

18%

18%

15%

 

70%

72%

71%

72%

70%

Vechtdal

6%

5%

5%

4%

2%

 

61%

61%

62%

61%

56%

IJsseldelta

5%

3%

3%

2%

3%

 

52%

52%

49%

49%

47%

WWW

10%

9%

8%

10%

7%

 

50%

48%

50%

50%

47%

 

Publicatiedatum: donderdag 22 januari 2015