NBTC verstevigt positie in China

NBTC verstevigt positie in China

Donderdag 29 oktober tekende NBTC Holland Marketing een strategische samenwerking met Alibaba in het bijzijn van koning Willem-Alexander, Sharon Dijksma, staatssecretaris van Economische Zaken, Jack Ma, eigenaar van Alibaba, en Pieter Elbers, president-directeur KLM. Doel van de samenwerking is om de bestemming ‘Holland’ meer bekendheid te geven op Alitrip en om toeristen en zakelijke bezoekers uit China te stimuleren een bezoek aan Nederland te brengen.

Eerste Europese bestemming op Alitrip
Andrew van der Feltz, directeur Business Development & Operations NBTC: "We zijn verheugd om ‘Holland’ als eerste Europese bestemming met een strategische samenwerking te introduceren op Alitrip, een van China’s grootste digitale reisplatforms. We zien dit als een unieke kans om, door gebruik te maken van elkaars sterke merknaam, miljoenen Chinezen te bereiken die steeds meer online reisinspiratie zoeken en individueel hun reis boeken. Op holland.alitrip.com zetten we, samen met onze partners, Holland in de etalage bij de reislustige Chinees. Zo verstevigen we onze positie in China en dragen we bij aan onze Holland branding- en marketingstrategie om bezoekers te verleiden ook andere, minder bekende, delen van ons land te bezoeken."

Belangrijke groeimarkt

China staat met zo’n 250.000 toeristen en zakelijke bezoekers in Nederland op de negende plek van grootste herkomstlanden. De absolute aantallen zijn nog bescheiden maar door de groeipercentages is het een interessante groeimarkt. Chinezen zijn ook ‘big spenders’. Ze besteden bovengemiddeld veel aan hun bezoek in Nederland; ruim 1.250 euro per persoon per verblijf tegenover een gemiddelde besteding van zo’n 720 euro. De komende tien jaar groeit het aantal Chinese bezoekers naar verwachting naar ruim 800.000, meer dan een verdrievoudiging in vergelijking met 2014. China staat dan in de top vijf van belangrijkste herkomstlanden.

Chinese reismarkt
China is een van de snelst groeiende reismarkten en staat op nummer één in de wereldranglijst als het gaat om toerismebestedingen. In 2014 ondernamen 107 miljoen Chinezen een buitenlandse reis (+19%), waarbij 165 miljard euro werd uitgegeven (+28%). In Overijssel is vooral het waterdorp Giethoorn erg populair bij de Chinese toerist.

Alitrip
Alibaba is de holding voor een reeks onlinewinkels, waaronder Alitrip, die samen het grootste Chinese onlineconcern vormen. Alitrip brengt vraag en aanbod op het gebied van reizen bij elkaar. De consument kan er terecht voor het totale reispakket; vluchten, hotels, complete reizen, tours en activiteiten, met een totaal van meer dan 10.000 aanbieders die zich reeds aan Alitrip hebben verbonden.

Publicatiedatum: dinsdag 3 november 2015