Wensen toeristen en recreanten beter in beeld

Wensen toeristen en recreanten beter in beeld

KennispuntOost founding partner nieuwe Gastvrijheid Innovatie Campagne

De vrijetijdsbranche is volop in ontwikkeling. Ondernemers en overheden zijn continu op zoek naar middelen om het vrijetijdsaanbod beter af te stemmen op de behoefte van de bezoekers. Maar wie is deze gast, waar is hij exact naar op zoek en hoe bereik je deze optimaal?

Dit zijn hele herkenbare vragen volgens Alice Hulshof, teamleider bij KennispuntOost: “Niet alleen bij ondernemers spelen deze vragen, maar ook bij overheden. Gemeenten willen weten welk type gast de regio bezoekt, zodat zij dit kunnen gebruiken voor het bepalen van hun beleid.”

Leefstijl

Steeds meer overheden en ondernemers maken gebruik van leefstijlprofielen voor het in kaart brengen van de bezoeker en de eigen inwoners. Hulshof legt uit: “Via leefstijlsegmentatie kijken we niet alleen naar de leeftijd of de inkomenssituatie, maar kijken we vooral naar de wensen en voorkeuren van mensen als het gaat om vrijetijdsgedrag.” Via de Gastvrijheid Innovatie Campagne worden inwoners van gemeenten en bezoekers aan de hand van een model ingedeeld in verschillende belevingswerelden, het zogenaamde BSR- model. “Elke belevingswereld heeft een kleur en een duidelijk onderscheidend profiel op basis van sociologische en psychologische dimensies. Daarnaast worden er traditionele kenmerken zoals opleiding, geslacht, leeftijd, mediagebruik en vrijetijdsbestedingen aan toegevoegd. Hier komen verschillende typen bezoekers uit. Zo is er een doelgroep die we Creatief en Inspirerend Rood noemen en een andere Uitbundig Geel. Met behulp van deze leefstijlprofielen krijg je een veel scherper beeld van wie jouw doelgroep nu echt is”, aldus Hulshof.

Inkleuren

KennispuntOost, onderdeel van MarketingOost en Twents Bureau voor Toerisme, is één van de founding partners als het gaat om het ‘inkleuren’ van gemeenten en het analyseren van bezoekers. In samenwerking met RECRON en Koninklijke Horeca Nederland zijn alle gemeenten binnen Overijssel ‘ingekleurd’ en gebundeld in de Gemeenteatlas. Een belangrijk document voor gemeenten, volgens de teamleider: ”Gemeenten weten hierdoor wat de behoefte is van de eigen inwoners en kunnen zo hun beleid afstemmen op deze behoefte.”

Innovatie

Voor ondernemers is het essentieel om de wensen en behoeften van hun bezoekers te weten. De vraag is vervolgens hoe deze bezoeker optimaal kan worden bereikt. Met gebruik van de Gastvrijheid Innovatie Campagne krijgt een ondernemer specifieke informatie waar deze doelgroep zich bevindt en hoe ze het beste kunnen worden bereikt. “Het klinkt heel logisch, maar het is nog niet zo eenvoudig om effectief te communiceren met je doelgroep. Zijn ze wel of niet actief op Facebook, zijn ze gevoelig voor kortingsacties, willen ze met ‘u’ of ‘jij’ worden aangesproken? Op al dat soort vragen geeft deze innovatieve methode antwoord en dat maakt het voor ondernemers veel eenvoudiger om hun gewenste doelgroep te bereiken.”

Publicatiedatum: vrijdag 11 oktober 2013