Fill 1 Fill 1

Een beetje reuring graag

Group 10 25 november 2021

Oké, ik ben een echte plezierzoeker. Dus ik houd wel van reuring en vermaak; een stad waarin veel gebeurt en bruist. Ik weet dat dit niet voor iedereen geldt, maar ook voor andere typen bezoekers of bewoners is het niet echt aantrekkelijk om door een stad te lopen met lege winkelpanden of uitgestorven straten ’s avonds.

Een stad of dorp heeft reuring nodig om leefbaar te blijven. Ondernemers vestigen zich graag op een aantrekkelijke locatie. Bezoekers worden daardoor aangetrokken, maar ook bewoners gaan liever naar een levendige stad en willen niet altijd alles online bestellen.

We zien steeds vaker hoe recreatie en toerisme een rol  kan spelen in deze vitale steden. Uiteraard met mate; niemand zit te wachten op ‘Amsterdamse taferelen’. Een bewuste bestemming houdt deze belangen in balans. MarketingOost draagt hier graag aan bij. We bieden jou als ondernemer of gemeente advies en nodigen je uit om samen aan de slag te gaan om te komen tot toekomstbestendige en levendige steden .

Het rapport van Platform 31; ‘Herstel van binnensteden: wat is er nodig voor een vitale en duurzame binnenstad?’ sluit hier mooi op aan.  Dit rapport is tot stand is gekomen in opdracht van de G40 en in nauwe samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).  Belangrijke adviezen en ideeën die hieruit voortkomen:

“Richt je op een brede programmaontwikkeling, die verder gaat dan panden alleen.
De binnenstad als place to buy, be (together) and become!”
Dit gaat dus verder dan de reguliere functies, vaak zelfs in aparte delen van de stad. Juist de integratie van functies, bijvoorbeeld een museum, restaurant en winkel in één, maakt een locatie aantrekkelijk. Denk ook aan hoe inwoners, ondernemers,  bezoekers en eigenaren die de  binnenstad mede vormgeven erbij betrokken kunnen worden.

“Arrangeren is een vak apart: een goede samenwerking tussen stakeholders is een vliegwiel dat continu onderhoud vraagt.”
Om echt iets te bereiken is het belangrijk om alle partijen aan tafel te krijgen en dan al experimenterend met elkaar aan de slag te gaan. Denk aan een kinderopvang in het theater en cross-over arrangementen. In het rapport wordt de samenwerking van de Hanzesteden als voorbeeld genoemd; kijk over de grenzen van de eigen binnenstad naar samenwerking met het buitengebied en andere steden.

“Zet in op digitalisering als nieuwe dimensie voor binnenstadsgebruikers en –professionals”.
Denk hierbij aan de digitaliseringsvouchers en gezamenlijke lokale platforms. Of aan hybride winkels om iets uit te proberen of advies te krijgen.

“Duurzaamheidsambities en de herwaardering van nabijheid kunnen hand in hand gaan.”
De trend dat consumenten steeds meer interesse tonen in lokale diensten en producten is tijdens de coronacrisis alleen nog maar versterkt. Dit is een kans om de omgeving te verbinden en de beleving te verhogen.

Volgens mij is het kernwoord; verbinding. Wie doet er mee?
Er is verbinding nodig met partijen binnen en buiten de stad, over de sectoren heen (retail, recreatie, toerisme) zodat we met elkaar voor wat reuring kunnen zorgen. Ben je het hiermee eens en wil je ook wel wat reuring in jouw stad of regio? Laten we samen brainstormen! Neem voor meer advies en informatie gerust contact met ons op.

Shelly van Winden
Adviseur Strategie & Onderzoek Marketing Oost 

Wellicht ook interessant

Onderzoek
MarketingOost lanceert eerste datahub in de vrijetijdseconomie
Onderzoek
Leefstijlvinder brengt verschillen in natuurbeleving in kaart
Contact
Fill 1