Fill 1 Fill 1

Grootschalige najaarscampagne Overijssel in Duitse grensregio’s

Group 10 4 oktober 2022

MarketingOost is een grootschalige campagne gestart om Duitse toeristen naar Overijssel toe te trekken. Het buitenlands toerisme in Nederland is namelijk nog niet terug op het niveau van voor corona. Wel lijkt het toerisme zich sneller te herstellen dan verwacht. In Overijssel ligt dat nog 9,2 % onder het niveau van 2019. Het gemiddelde voor heel Nederland zit op 3,4 % onder het niveau van 2019. Reden voor MarketingOost om een seizoensverlengende campagne uit te rollen onder de relevante Duitse grensregio’s.  

 

Tegen de verwachting in lijkt het toerisme zich sneller te herstellen dan tijdens de pandemie verondersteld. Op basis van een geactualiseerde voorspelling verblijven in 2022 bijna 16 miljoen buitenlandse gasten in Nederland. Dat is bijna 80% van het aantal gasten dat Nederland – voor Corona – in 2019 ontving. Het binnenlands toerisme ligt zelfs 10% hoger dan in 2019.  In 2022 zijn er tot en met juli 413.000 overnachtingen van Duitse gasten geweest in Overijssel (Bron: CBS).

De stijgende lijn van Duitse gasten zet zich dus door. Ondanks zorgen over de oorlog in Oekraïne, de stijgende energieprijzen, COVID-19 en de sterke inflatie, hecht de consument een groot belang aan vakantie. Dit meldde het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) bij de publicatie van zijn Internationale Vakantiemonitor afgelopen week tijdens de Toerisme Top.

Das Andere Holland – najaarscampagne voor twee doelgroepen

In de afgelopen jaren hebben Gelderland en Overijssel samengewerkt om de regio’s onder de aandacht te brengen in de Duitse grensregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen. Een gebied  waar tientallen miljoenen Duitsers bereikt worden onder de naam ‘Das Andere Holland’. Door middel van online en offline campagnes worden de deelnemende partners onder de aandacht gebracht. Om ook het najaar nog goed mee te pakken, heeft MarketingOost sinds september een extra campagne uitgerold voor Overijssel. Enerzijds een campagne gericht op doelgroep gezinnen met kinderen en anderzijds op de iets oudere doelgroep. “Op deze manier bereiken we een paar miljoen Duitsers, waarbij de toeristische bestemming Overijssel voorop staat”, aldus manager Branding Alice Voorhorst: “Er zijn al meerdere advertenties verschenen in o.a. Stern, Welt am Sonntag en Eltern Family en via een aantal grote Duitse online platforms zoals Brigitte.de, Barbara.de en GEO.de wordt men geleid naar www.das-andere-holland.de/overijssel, waar de consument op dit moment inspiratie vindt voor een fijne (gezins-)vakantie dit najaar in onze regio”.

Vanaf november wordt de oudere doelgroep aangesproken met passende content als city/cultuurtrips, culinaire mogelijkheden en winterse evenementen. Tevens kan er te zijner tijd een minimagazine gedownload worden voor inspiratie op das-andere-holland.de/winter. Voor alle deelcampagnes geldt dat ze actief ondersteund worden door een social & Adwords display campagne.

De Lunch: Radio Oost
Donderdag 6 september was Alice Voorhorst (Branding) te gast bij het radioprogramma ‘De Lunch’ om hier aandacht aan te besteden. Luister het fragment terug vanaf 15 minuten.

Wellicht ook interessant

Nieuws
Zwolle inspirerende broedplaats van ‘aha-momenten’
Nieuws
Rapport over de toegevoegde waarde van onze rol als MarketingOost
Contact
Fill 1
Niks missen?Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief

En wij houden je op de hoogte van de het laatste nieuws uit de regio.