Fill 1 Fill 1

Hoe maak je als gemeente slimme keuzes voor de vrijetijdseconomie?

Group 10 23 april 2025

De gemeente Twenterand wil sterker sturen op de ontwikkeling van de vrijetijdseconomie. MarketingOost bracht dit voor Twenterand in kaart met een analyse vol data-gedreven inzichten en regionale kennis. Deze analyse levert waardevolle input voor de Omgevingsvisie van de gemeente en geeft richting aan de ruimtelijke ontwikkeling van de sector— met oog voor balans tussen economische kansen en natuur. Beleidsadviseur Tijmen Traanman vertelt hoe deze samenwerking tot stand kwam, welke inzichten hem het meest opvielen én welke vervolgstappen dit mogelijk maakt.

5 vragen aan Tijmen Traanman

Beleidsadviseur Economie & Vrijetijdseconomie bij de gemeente Twenterand

1. Wat was voor de gemeente Twenterand de aanleiding om MarketingOost in te schakelen voor deze analyse?

MarketingOost vervult al jaren een regierol binnen de vrijetijdseconomie in Overijssel, en juist die positie was voor ons als gemeente Twenterand aanleiding om hen te benaderen. We zagen de meerwaarde van hun data-gedreven aanpak, regionale kennis en strategisch inzicht. Omdat we als gemeente sterker willen sturen op de ontwikkeling van de vrijetijdseconomie, hebben we hen uitgenodigd voor een gesprek en op basis daarvan een offerte gevraagd – zo is de samenwerking tot stand gekomen. 


2. Hoe gebruik je de analyse van MarketingOost voor de omgevingsvisie van Twenterand?

De opgeleverde analyse geeft een aantal concrete uitwerkingen welke kunnen landen in onze gemeentelijke Omgevingsvisie. Het gaat hier dan vooral om de ruimtelijke claims op specifieke locaties, maar aan de andere kant ook aan de bevindingen dat er nog groeiruimte is voor de sector in het algemeen. Dit biedt handvaten bij aanvragen van huidige ondernemers uit de sector. De ruimteclaim van de sector is op dit moment gering in de gemeente Twenterand, dus daar ligt nu nog ontwikkelruimte als er in de toekomst aanvragen komen.


3. Welke inzichten uit het rapport sprongen er voor jou uit?

Het meest in het oog springende advies is de ruimte voor versterking van de verblijfssector in het Noordoosten van de gemeente Twenterand. Daarmee kunnen we ons richten op het versterken van de Paterswal als toeristische as van dit deel van Twenterand. Hier kan – bij het Veenmuseum – de poort naar de Engbertsdijksvenen gecreëerd worden, waarbij ook kansen zijn voor nieuwe verblijfsrecreatie in de zone rondom het natuurgebied, zonder dat je daarbij de kwetsbare natuur zou aantasten.


4. Welke concrete keuzes of vervolgstappen zijn mogelijk geworden door deze analyse?

De gedegen analyse van MarketingOost biedt ons de mogelijkheid om data-gedreven keuzes te maken voor de ontwikkeling van de vrijetijdseconomie in Twenterand. Daarmee hebben we een sterke onderlegger om het belang en de groeiruimte van de sector te onderstrepen.


5. Wat maakt volgens jou de samenwerking met MarketingOost waardevol als het gaat om toeristische gebiedsontwikkeling?

De samenwerking met MarketingOost biedt voordelen, zowel in gebiedskennis als in data-gedreven inzichten. Daarmee kun je gefundeerd beleidskeuzes formuleren en stevig onderbouwen richting het bestuur.

 

Wil je deze inzichten ook voor jouw gemeente? Team Strategie en Onderzoek gaat graag voor je aan de slag. Afhankelijk van de wensen en de bestaande informatie geven we een offerte af voor het aantal uur dat wij hiervoor nodig hebben. Neem contact op.

 

 

Wellicht ook interessant

Nieuws
Nieuwe Beleefkaart IJsseldelta brengt toerist én inwoner op ideeën:
Nieuws
MarketingOost in NRIT Magazine: zo bouwen we aan een onweerstaanbaar Overijssel
Contact
Fill 1