Waar de één een bezoek aan de natuur tijdens de lockdown weer heeft leren te waarderen en drukte geen enkel probleem vond, voelt voor de ander de toegenomen drukte juist als een belemmering. Dat blijkt uit de resultaten van het natuurbelevingsonderzoek onder de doelgroepen van de Leefstijlvinder.
Het onderzoek, dat online werd uitgevoerd onder 1500 respondenten, laat zien dat de zeven doelgroepen die binnen de Leefstijlvinder worden onderscheiden, verschillende motieven en wensen hebben ten aanzien van het bezoeken van natuurgebieden. Inzichtzoekers zijn bijvoorbeeld echte wandelaars en ondernemen verder weinig activiteiten in de natuur. Plezierzoekers willen daarentegen veel voorzieningen in de natuur en doen graag aan waterrecreatie. De onderzoeksresultaten geven onder andere beleidsmakers en terreinbeherende organisaties, maar ook ondernemers meer zicht op hoe zij de verschillende natuurbezoekers het beste kunnen bedienen met recreatief aanbod, paden, routes en voorzieningen.
Toolkit
Een aantal adviesbureaus hebben de resultaten van het onderzoek samen vertaald in een praktische toolkit met heldere inzichten en praktische toepassingsmogelijkheden. De toolkit gaat in op de motivaties, wensen en interesses over natuurbeleving door de ogen van zeven typen recreanten (leefstijlen). De focus ligt hierbij op opvallende resultaten ten opzichte van de andere leefstijlen. Een concreet stappenplan helpt om de resultaten te vertalen naar de praktijk. De resultaten én de toolkit zijn vanaf nu te vinden op https://app.leefstijlvinder.nl/toolkit/natuur (registratie gratis).
Over de Leefstijlvinder
De Leefstijlvinder Vakantie en Vrije tijd is een doelgroepsegmentatiemodel dat overheden, organisaties en ondernemers inzicht geeft in de vrijetijdswensen en -behoeften van Nederlanders. Het model bevat zeven leefstijlen die door onderzoeksbureau MarketResponse zijn beschreven. De Leefstijlvinder is ontwikkeld in opdracht van een aantal provincies, waaronder Overijssel. MarketingOost voert namens deze provincies en andere samenwerkende partijen zoals adviesbureaus en marketingorganisaties het beheer op en de regie over de Leefstijlvinder.
En wij houden je op de hoogte van de het laatste nieuws uit de regio.