Betekenisvolle vrijetijdsconcepten bieden perspectief

Blog

Betekenisvolle vrijetijdsconcepten bieden perspectief

Voor de vrijetijdseconomie en aanpalende sectoren zoals horeca, cultuur, retail en agrofood is de impact van COVID-19 enorm. Experts verwachten na de crisis een veranderde samenleving waarin, zeker in de beginfase, de anderhalve-meter-restrictie het ‘nieuwe normaal’ wordt. Om weer op te kunnen starten zullen bedrijven dit ook in acht moeten nemen en een goede voorbereiding is daarbij het halve werk. We geven je daarom allereerst een aantal inzichten, gelinkt aan blogs met praktische tips voor productoptimalisatie en aanbodsontwikkeling, om je voor te bereiden op toekomstscenario’s en invulling van 1,5 meter vrijetijdseconomie.

Inzichten 
In de periode waarin de COVID-19-maatregelen worden afgezwakt is het creëren van veiligheid en vertrouwen, essentieel. Een grote doelgroep zal zich afkeren van massatoerisme en gaat op zoek naar rust, ruimte, buiten zijn, hoge kwaliteit, gezonde producten, bewegingsmogelijkheden en goed gastheerschap. De doelgroep is aantrekkelijk voor Overijssel. Betekenisvolle concepten bieden daarom kansen om een duurzame en binnenlandse toeristenstroom aan te spreken. Bereid jouw bedrijf hierop voor, door nu al aan de slag te gaan met het ontwikkelen van nieuwe betekenisvolle concepten voor de anderhalve-meter-vrijetijdseconomie.

De volgende inzichten zijn handvatten voor aanbodontwikkeling:

1. Basisbehoefte op orde

Consumentengedrag

Veiligheid is van oudsher een belangrijk element in de vrijetijdseconomie. Met de huidige coronaproblematiek telt dit nog zwaarder. De consument geeft aan dat hij / zij graag wil inzien wat het desbetreffende bedrijf doet aan veiligheidsmaatregelen m.b.t. corona. 27% van het VisitOost panel geeft aan dat ze deze informatie ook verwachten van de ondernemer.  

Inzicht
Zorg voor aansluiting op de basisbehoefte van de mens; gezondheid, veiligheid en hygiëne.

2. Ruimte, beleving en rust

Consumentengedrag
De consument is na het weken thuiszitten toe aan een andere omgeving. De gast heeft behoefte aan rust en ruimte, in plaats van de beperkte thuisomgeving waarin velen nu werken en leven.    

Inzicht
Zet de landelijke ligging en natuurgebieden centraal als toegevoegde waarde in authentieke concepten, want deze zijn ideaal voor anderhalve-meter-recreatie.

3. Samenwerking en Noaberschap

Consumentengedrag
De gast is op zoek naar een totaalconcept waar hij/zij verrast kan worden met nieuwe producten over verschillende sectoren. De gast wil bovendien lokale ondernemers ondersteunen in deze tijd (VisitOost enquête).  

Inzicht
Zet in op regionale samenwerkingen en bestaande verbindingen die zorgen voor solide nieuwe concepten. Samenwerken met diverse sectoren zoals vrijetijdseconomie, cultuur, natuur, agrofood en retail stimuleert vernieuwde en betekenisvolle concepten.

4. Communicatie en gastheerschap

Consumentengedrag
De gast wil met name de lokale economie ondersteunen (VisitOost panel).  Meer dan 70% geeft aan dat ze geïnteresseerd zijn in de lokale verhalen van ondernemers en in de lokale iniatieven van ondernemers.

Inzicht
Houd persoonlijk contact met, en bied maatwerk aan je bezoekers. En blijf ze binden en boeien door in te zetten op loyaliteit en persoonlijke aandacht met aangepaste en relevante content.

5. Duurzaamheid

Consumentgedrag
De gast heeft een vergrote interesse voor duurzaamheid en authenticiteit. Een derde van de Nederlanders neemt duurzaamheid mee in het bepalen van de vakantiebestemming. 28% kijkt naar duurzaamheidskenmerken bij de verblijfsaccommodatie. Duurzaamheid wordt voor de gast steeds belangrijker.

Inzicht
Zet in op duurzame kwaliteit, circulair ondernemen en natuurinclusief ondernemen om verantwoord te ondernemen en gebruik te maken van deze groeiende markt.

Samen kansen verzilveren
Als straks het dagelijkse leven weer voorzichtig wordt opgepakt, wil je graag zo snel mogelijk weer gasten kunnen ontvangen. Daarom moeten we juist nu kijken naar kansen, mogelijkheden en oplossingen. Verzamel de juiste mensen om je heen om concepten te (her)ontwerpen.

Lees tips  voor productoptimalisatie     

    

Lees tips over aanbodontwikkeling

Heb je vragen of ideeën?  Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs zetten hun expertise en netwerk graag voor je in.