Wekelijks delen we als coördinatiepunt  economische trends en updates met betrekking tot de corona crisis. Wij verzamelen het belangrijkste nieuws en komen nu wekelijks met nieuwe artikelen. 

Voor fiscale regelingen en maatregelen voor ondernemers, kijk op deze pagina. 

Routekaart  Publiek

Routekaart Bestuurders

Bijgewerkt - 18 januari  

Verlenging lockdown en de gevolgen voor de toeristisch recreatieve sector

De lockdown is met drie weken verlengd en duurt zeker nog t/m 9 februari. Vakanties naar het buitenland worden zeker nog tot eind tot eind maart ontraden. Diverse brancheorganisaties luiden, namens hun leden, de noodklok

KHN: Oproep aan overheid: ruimer steunpakket is nodig

De huidige lockdown wordt verlengd tot en met 9 februari en versoepelingen voor de horeca lijken nu nog ver weg. Premier Rutte en minister De Jonge kondigden vanavond aan dat er geen ruimte is voor versoepelingen van de huidige maatregelen. Het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames is nog te hoog. Wel gaf premier Rutte aan dat voor bepaalde sectoren – waaronder de horeca - het financiële steunpakket wordt uitgebreid, wat in lijn is met wat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in de lobby heeft besproken. 

MKB Nederland & VNO-NCW 'Verlenging lockdown was verwacht maar komt desondanks hard aan'

Het gaat helaas nog altijd niet goed en de druk op de zorg is nog torenhoog. Desondanks komt de nieuwe verlenging van de lockdown met drie weken als een mokerslag aan bij veel ondernemers, stellen MKB-Nederland en VNO-NCW. ‘Zeker in die sectoren die nu al zo lang op slot zitten zoals de evenementensector, touringcarbedrijven, reisbranche, sportscholen, horeca, culturele ondernemers, winkeliers en toeleveranciers. De reserves van ondernemers zijn op. De vanavond door het kabinet toegezegde verruiming van het steunpakket is broodnodig om te zorgen dat ondernemers in het zicht van de haven niet alsnog kopje onder gaan, zowel zakelijk als privé. Over de verdere verruiming van het steunpakket en wat nodig is praten we ook deze week verder door met het kabinet. Essentieel daarbij is ook dat er perspectief komt met een plan hoe sectoren straks open kunnen nu de vaccinatiecampagne en het testen echt op stoom komen’, aldus de ondernemersorganisaties. 

Kansrijke cultuursubsidies voor aanbodontwikkeling

De provincie Overijssel en diverse fondsen stellen middelen beschikbaar voor het Corona-proof maken van aanbod en het ontwikkelen van nieuw (cultureel) aanbod. We brengen 2 interessante regelingen onder de aandacht m.b.t. de sectoren cultuur en vrijetijdseconomie:

  • Kickstart Cultuurfonds – Steun voor theaters en musea om hun gebouwen Corona-proof te maken en (nieuwe) voorstellingen en tentoonstellingen te programmeren die in het ‘nieuwe normaal’ niet rendabel genoeg zouden zijn.
  • Verhaal van Overijssel 2.0. - Subsidie voor activiteiten op het gebied van archeologie, restauratie en herstel aan cultureel erfgoed of immaterieel erfgoed en streektaal.

Op ons Kennisplatform hebben wij deze twee subsidiekansen uiteengezet middels hand-outs met meer informatie en voorbeelden. Wilt u sparren over uw idee voor aanbodontwikkeling of bent u op zoek naar ondersteuning in het proces? Neem contact met ons op om mogelijkheden te bespreken.

Fieldlab Evenementen: 'Zelfs met de Britse variant kunnen test evenementen veilig plaatsvinden'

Teleurstelling en begrip bij Fieldlab Evenementen over het uitstellen van de test evenementen. De angst en onzekerheid over de eventuele gevolgen van de oprukkende Britse variant heeft de overheid doen besluiten de eerste vier proefevenementen deze maand niet door te laten gaan. 'Ze gaan door', is in ieder geval een harde belofte zonder tijdsaanduiding van minister De Jonge. Guido Weijers vat het samen: 'Wie blijft verzetten, komt nergens.'

Rode Kruis doet oproep: eventprofessionals zonder werk, we kunnen jullie goed gebruiken

Een oproep op LinkedIn van Henk-Jan Kienhuis namens Rode Kruis Noord en Oost Gelderland: 'Veel te hoge druk in de ziekenhuizen….Een groot aantal bedrijven in de horeca en evenementen branche die geen of weinig werk hebben. Graag zou ik in contact komen met de laatste twee groepen. Waarom?' Kienhuis legt uit dat er taken zijn die prima door eventprofs (betaald) gedaan kunnen worden.

Je gasten zelf laten inchecken met de Check-in kiosk

De Check-in Kiosk speelt in op een corona-veilige bedrijfsvoering. Het is een oplossing waarmee de gastdoorstroom wordt bevorderd, en de receptie wordt ontlast, zonder dat de gastbeleving daar onder lijdt.    Deze kiosk is ontwikkeld door Stratech en CAT Control in samenwerking met Camping Julianahoeve en onlangs in gebruik genomen. Door een toename van het aantal reserveringen gecombineerd met de beperkingen van de coronamaatregelen, ontstond hier de behoefte om de receptie te ontlasten. De gasten van dit vakantiepark kunnen vanaf nu receptieloos inchecken.

Topzomer lonkt voor vakantieparken in Oost-Nederland: ‘Mensen nemen het zekere voor het onzekere’

Vakantieparken in Oost-Nederland maken zich op voor een drukke zomer. De onzekerheid rond corona leidt tot aanmerkelijk meer vroege boekingen voor de zomerperiode.   Als de voortekenen niet bedriegen, krijgen vakantieparken in Oost-Nederland het komende zomer veel drukker dan voorgaande jaren. Het aantal reserveringen voor de zomer ligt aanmerkelijk hoger dan normaal in januari.  Dat blijkt uit een rondgang langs vakantieparken. 

Monitor Consumentengedrag: hoe corona al een jaar ons consumptiegedrag ontregelt

Begin 2021 maken we de balans op van een klein jaar corona. Een jaar waarin we ons door corona meer zorgen maakten, maar eerder over anderen dan over onszelf. Het vertrouwen in de overheid was eerst hoog, maar liep in het najaar flink terug. Het is nog niet duidelijk wat de impact hiervan is op de vaccinatiegraad. Duidelijk is wel dat in de vaccinatiebereidheid nog steeds weinig beweging zit. Hoewel we het nog steeds moeilijk hebben met de maatregelen, is er ook gewenning. Ook in consumptiegedrag. Merken werden relevanter, maar wel als mensen zich meer zorgen maakten. In sommige sectoren viel de vraag uit. In anderen ging de vraag sky high. Maar er is hoop voor 2021: veel consumenten hebben nog wat te besteden, want mensen hielden ook geld over.

Commissaris van de Koning Heidema in nieuwjaarstoespraak: "Den Haag moet kracht van Overijssel erkennen"

Den Haag moet de kracht van Oost-Nederland en Overijssel meer erkennen. Dat zegt de commissaris van de Koning, Andries Heidema, in zijn nieuwjaarstoespraak. Onze provincie zou volgens hem een grote bijdrage kunnen leveren aan de opgaven waar Nederland voor staat.   Waar Heidema zijn toespraak normaal gesproken houdt tijdens de nieuwjaarsreceptie van de provincie, is dat dit jaar uiteraard anders. In zijn woonkamer sprak hij voor de camera's van RTV Oost de provincie toe. Hij blikte terug op 2020 en kon daarbij niet om het coronavirus heen.

Leer over meaningful marketing tijdens Marketing Breakfast Club

De Marketing Breakfast Club wordt dit jaar voor de derde keer op rij gepresenteerd door   FoodserviceXs   en   Horecava. Anders dan voorgaande jaren vindt Horecava dit jaar voor het grote publiek online plaats. De ontbijtsessie gericht op marketeers is op 1  februari  tussen 08.15 en 09.30 via een livestream te volgen en heeft als thema; meaningful marketing.   Om virtueel toegang te krijgen tot de Marketing Breakfast Club kunnen marketeers en professionals uit de wereld van eten, drinken en hospitality zich inschrijven via   Horecava

Krijgt het fietstoerisme een boost?

De ontwikkelingen op fietsgebied gaan snel. De coronacrisis heeft een flinke impuls gegeven aan het fietsgebruik en de aanleg van fietspaden in heel Europa. Hoe kan het fietstoerisme hiervan profiteren? En welke trends kunnen we de komende jaren verwachten op dit gebied?   Het zijn enkele onderwerpen die de revue passeren tijdens de tweede editie van de IBTC, de International Bicycling Tourism Conference. Dit keer is de conferentie vanwege de coronacrisis 100% online. Ook duurt de IBTC nu twee dagen: op woensdag 27 en donderdag 28 januari 2021 zijn de online lezingen en round table-sessies te volgen.

Alle pijlen op de thuismarkt - Na coronajaar komt de Nederlander graag weer terug

Bij iedere toename van het coronavirus in Nederland neemt ook de vraag naar veilige vakantielocaties in eigen land toe. Daarom steeg het aantal boekingen van privé vakantiehuizen. Vanuit de bungalowparkensector komt het signaal dat de gast graag weer terugkomt in 2021. Hoe reageert de vraag naar accommodaties voor 2021?   Waar Belvilla tijdens de zomer door vakantie minnend Nederland het aantal boekingen zag stijgen voor een vakantiehuis binnenlands, ziet zij deze trend nu doorzetten richting het najaar. Het aantal boekingen voor een herfstvakantie in Nederland is gestegen met 63% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Populaire regio’s zijn onder andere Gelderland en Overijssel.

Kampeertrends 2021: opkomst van millennials, themacampings en zelfvoorzienend kamperen

Kamperen is dé manier om coronaproof en offline één te worden met de natuur. Dit hebben millennials in 2020 ook massaal ontdekt. Deze trend zet zich voort in 2021.   Daarnaast blijft de kampeermarkt groeien, willen veel kampeerders weer naar het buitenland zodra het kan en gaan ze vooral zelfvoorzienend op pad. Deze trends voorspelt Ramon van Reine, CEO van Europa’s campingspecialist ACSI, op basis van verschillende onderzoeken die ACSI onlangs heeft gehouden onder duizenden Europese kampeerders.


KHN biedt samen met NCOI Academy gratis online trainingen aan voor jou én je medewerkers

Zitten jouw mensen niet graag in de schoolbanken maar wil jij dat ze zich wel blijven ontwikkelen? Dan is dit iets voor jou! Door de tijdelijke subsidieregeling van ‘NL leert door’ hebben jij en je medewerkers de kans om via NCOI gratis online trainingen te volgen zonder dat het jou iets kost! Als je als werkgever de NOW-regeling aanvraagt, ben je verplicht om jouw medewerkers te stimuleren om aan scholing te doen of loopbaanadvies aan te bieden. Meld je heel snel aan, want er is beperkt plek. Vergeet ook niet jouw medewerkers te informeren over deze unieke kans.

Alliantie van Evenementenbouwers: er moet duidelijkheid zijn voor 1 februari anders verdwijnen nog meer banen en festivals

De Alliantie van Evenementenbouwers, de krachtige samenwerking in de publieksevenementen-sector, komt direct na oud en nieuw met een heldere stellingname: de alliantie wil net als voor de zakelijke test-evenementen, een toezegging voor testen met publieksevenementen; een garantiefonds naar Duits overheidsmodel en duidelijkheid voor 1 februari. Anders verdwijnen niet alleen nog eens duizenden banen, maar ook complete festivals en evenementen.

TVL2 regeling ongeschikt voor seizoensbedrijven

Op 8 december kondigde het kabinet nieuwe steunmaatregelen aan voor ondernemers die door de corona crisis zijn getroffen. Zo is de NOW verlengd, maar ook de TVL regeling voor dekking van de doorlopende vaste lasten. Veel bedrijven met grote omzetschade in de afgelopen herfstmaanden en komende wintermaanden zullen baat hebben bij deze TVL2 regeling. Maar seizoensbedrijven met hoge vaste lasten die in deze periode vrijwel geen omzet maken hebben daar vrijwel niks aan. De oorzaak is dat de rekenmethode geen rekening houdt met de feitelijke lasten.

 

Subsidie om werknemers te laten leren in coronatijd

Door corona is het werken in de horeca veranderd. Veel banen zijn verdwenen of op pauze gezet. Tegelijk zijn er ook bedrijven die harder groeien dan ooit. Door om- of bijscholing kunnen werknemers inspelen op kansen in de markt.    Door te blijven ontwikkelen, zijn werknemers wendbaarder, productiever en duurzaam inzetbaar tijdens veranderingen op de werkvloer en in het werkveld.Om leren en ontwikkelen te stimuleren, subsidieert de overheid werkgevers en werkenden via verschillende regelingen. Zo biedt de regeling NL leert door gratis scholingsaanbod aan werkenden en werkzoekenden van 18 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd. Via de zoektool   vindjeupdate.hoewerktnederland.nl   kan gekozen worden uit meer dan 600 opleidingen.   Ook kan er in 2021   SLIM-subsidie   aangevraagd worden om te werken aan een positieve leercultuur binnen het bedrijf. 

Kickstart Cultuurfonds hervat steun aan cultuursector in 2021   

Kickstart Cultuurfonds gaat vanaf januari volgend jaar de culturele sector opnieuw ondersteunen. De afgelopen maanden ging er 16 miljoen euro naar ruim 400 culturele instellingen die geen structurele financiering van de Rijksoverheid ontvangen. Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) maakte bekend dat zij 10 miljoen euro beschikbaar stelt voor de volgende fase van Kickstart Cultuurfonds. Ook private partijen in het fonds zullen voor deze nieuwe fase weer geld beschikbaar stellen. Hiermee kunnen theaters, musea, muziekpodia en producenten van professionele podiumkunsten een aanvraag doen, bijvoorbeeld voor het opstarten of aanpassen van nieuwe producties of het veilig blijven ontvangen van publiek. De verwachting is dat in de loop van december meer bekend wordt gemaakt over onder andere het budget, criteria en indiendata.  

Inspelen op toegankelijk toerisme biedt regio's kansen op sneller herstel   

Toeristische bestemmingen staan aan de vooravond van een herstelfase. De hernieuwde opstart biedt kansen om meteen ook rekening te houden met het thema 'toegankelijkheid'. Het kan je regio een concurrentievoordeel geven.   De Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO) heeft van toegankelijk toerisme een speerpunt gemaakt bij de herstelplannen in toerisme. Onderdeel daarvan is een lijst met aanbevelingen om toegankelijkheid op te nemen in de structuur van regio's en bedrijven.   De aankomende periode zullen de beperkingen langzaam maar zeker worden verlicht. Toch blijven er voorlopig nog volop protocollen actief om een nieuwe uitbraak van corona te voorkomen. UNWTO pleit er voor om bij de protocollen dit keer ook rekening te houden met mensen met een beperking. Bijvoorbeeld door handontsmettingsmiddelen op een hoogte te plaatsen waar mensen in een rolstoel ook bij kunnen. De range aan beperkingen is echter zeer divers, waardoor inspelen op individuele wensen en persoonlijke aandacht essentieel is.

MarketingOost brengt in Januari 2021 een E-learning over toegankelijk toerisme  uit. Hiernaast hebben ze een Whitepaper geschreven over toegankelijk toerisme.

Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten van start

Alle mkb-ondernemers die in het laatste kwartaal van 2020 direct of indirect geraakt worden door de diverse kabinetsmaatregelen om het coronavirus in te dammen, kunnen een aanvraag doen voor de verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb.   De zogenoemde TVL Q4 2020 regeling is geopend vanaf woensdag 25 november om 12.00 uur. Ondernemers en toeleveranciers in de evenementenbranche krijgen in het 4e kwartaal van 2020 een vast bedrag, op basis van hun TVL-subsidie in de zomermaanden. Deze aparte module wordt zo snel mogelijk verder uitgewerkt en komt later met terugwerkende kracht beschikbaar.   De TVL Q4 2020 is vanaf woensdag 25 november 12.00 uur via   rvo.nl/tvl    aan te vragen.   TVL Q4 2020: aanvragen kan tot 17.00 uur op  29 januari 2021.