Wekelijks delen we als coördinatiepunt  economische trends en updates met betrekking tot de corona crisis. Wij verzamelen het belangrijkste nieuws en komen nu wekelijks met nieuwe artikelen. 

Voor fiscale regelingen en maatregelen voor ondernemers, kijk op deze pagina.

Update 6 augustus - extra ivm  toenemen aantal besmettingen

Zes op tien horecabezoekers storen zich aan laksheid andere gasten

Helft Nederlanders vindt dat coronamaatregelen in horeca onvoldoende worden nageleefd.   Naast de lakse houding van andere gasten zijn ook de verplichte timeslots voor veel horecabezoekers een bron van ergernis. Maar liefst de helft van de respondenten zegt hierdoor zelfs minder van zijn eten en/of drinken te genieten. In combinatie met de andere coronamaatregelen leidt dit er volgens 36 procent van de ondervraagden toe dat de prijs-kwaliteitverhouding in de horeca momenteel ondermaats is. 

Verblijf in vakantiepark bijna 12 procent duurder dan vorig jaar

De prijzen voor een verblijf in een vakantiepark waren in juli maar liefst 11,8 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Mede daardoor is het gemiddelde prijspeil van diensten en goederen in Nederland vorige maand met 1,7 procent gestegen, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.   Een verblijf op een vakantiepark was in juni 2020 nog 1,4 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. Vermoedelijk steeg de prijs in juli zo hard doordat veel Nederlanders vrij laat hebben besloten deze zomer alsnog op vakantie te gaan, maar dan in eigen land.

Leisure krabbelt op na enorme dreun, maar herstel verloopt traag

De sector Leisure zal naar verwachting in 2020 met 40 procent krimpen en volgend jaar nog niet terugkeren naar het niveau van voor de pandemie. Fastfood, vakantieparken en tot zekere hoogte ook campings komen redelijk door de crisis, vanwege het toegenomen binnenlandse toerisme. Het sterk gedaalde internationale toerisme en zakelijk verkeer is vooral voor hotels en de reisbranche een aderlating.

Fonds podiumkunsten geeft subsidie niet aan het Oosten des Lands

Op 3 augustus maakte het fonds podiumkunsten bekend waar aan welke gezelschappen zij de komende jaren subsidie gaan verlenen. Van alle 202 aanvragen, is minder dan de helft - 78 om precies te zijn - gehonoreerd, zo werd maandag duidelijk. 11 gezelschappen uit Oost-Nederland hebben een aanvraag gedaan naar de subsidie vanuit het Fonds Podiumkunsten. Geen enkeleaanvraag uit Oost-Nederland werd gehonoreerd.   Geld met name naar de randstad.   Er zijn verschillende redenen genoemd.   Een laatste reden die werd gebruikt om dit te rechtvaardigen was dat de theatergezelschappen buiten de randstad zich voornamelijk regionaal profileerden. Dit wordt echter ontkracht door het mislopen van subsidie door PeerGrouP. PeerGrouP in het Noorden des lands ligt.

Kortom, de verdeling van de subsidie van het fonds podiumkunsten is tamelijk bizar te noemen. De prachtige regionale culturele sector moet hierbij ernstig inleveren en dat in een tijd waar cultuur het al zwaar heeft. 

Dagblad van het Noorden
De Stentor - Arnhem
De Stentor - Zwolle
De Stentor - Enschede

Update 3 augustus

Sterk stijgende vraag naar wandelen tijdens coronacrisis

Investeren in wandelen goed voor samenleving en economie

De bevestiging van de sterke stijging in recreatie is onder meer te zien in Belgisch Limburg. Het aantal wandelaars tijdens de lockdown light, in de periode van 15 maart tot 15 april van dit jaar, is veel hoger dan het aantal in dezelfde periode in 2019.

Logiesaccommodaties krabbelen in mei op

Nederlandse logiesaccommodaties hebben zich in mei weer een heel klein beetje van de coronaklap van april hersteld. Daalde in april het aantal gasten nog met 95%, in mei was dat teruggelopen tot -75%. Dat kwam hoofdzakelijk door een herstel van het binnenlands toerisme (van -91% naar -64%). Het inkomend toerisme zat met -92% nog altijd diep in het slop. Dat blijkt uit recente maar voorlopige cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.

Vooral met de groepsaccommodaties (-86%) en hotels (-80%) ging het in mei nog heel erg slecht. Alhoewel we ook daar een verbetering zien. In april noteerden die sectoren nog respectievelijk -99% en -95%. Het sterkste herstel zagen we bij kampeerterreinen, van -95% naar -53%. Voor huisjesterreinen was het herstel minder sterk, van -94% in april naar -68% in mei.

In mei 2020 zagen alle Nederlandse provincies minder gasten dan in mei 2019. Hardst geraakt zijn provincies met relatief veel buitenlandse gasten. Zo daalde het aantal gasten in Noord-Holland met maar liefst 85% vooral doordat buitenlandse gasten (-94%) het lieten afweten. Het best presteerde Friesland dat een terugloop zag van 59%. Op Groningen na doen vooral provincies met veel ruimte zoals Drenthe, Overijssel, Flevoland en Zeeland het relatief goed, of beter gezegd, minder slecht.

Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaar verbindt, maakt het hierdoor voor iedereen mogelijk om op een veilige en verantwoorde manier deel te nemen.

Vechtdal tussen de bekende badplaatsen in top 10 beste zomerbestemmingen

Kustplaatsen zijn dit jaar het populairst bij vakantiegangers. Maar wie had dat gedacht; tussen de bekende badplaatsen Zoutelande en het populaire waddeneiland Texel en Terschelling, prijken (weer) Hardenberg en Ommen in de top tien van de populairste binnenlandse bestemmingen.

Overijsselse campings staan bomvol, maar dat maakt slecht begonnen jaar niet goed

Campings en vakantieparken in Overijssel staan op dit moment bomvol. Maar de goede maanden juli en augustus gaan de eerste slechte ‘corona-maanden’ van het jaar niet meer goed maken.

De omzetten op de campings en vakantieparken in Overijssel zijn deze maand en ook volgende maand hoger dan vorig jaar in dezelfde periode, zegt woordvoerder Hedwig Duteweerd van Marketing Oost. Over de periode van januari tot en met juli gaat het om een stijging van twintig procent.

Aanpassingen door corona? Houd je verzekeraar op de hoogte

Ben je door corona begonnen met een afhaal- en of bezorgservice? Of heb je je terras uitgebreid? Wil je als horecaondernemer overleven in corona-tijd dan moet je je horecazaak wel aanpassen. Maar, wat betekent dat eigenlijk voor je bedrijf? Tips van verzekeringsadviseur

NOW 2.0. inspanningsverplichting scholing: “NL leert door”

Werkgevers met een NOW 2.0-regeling zijn verplicht om hun werknemers te stimuleren om aan scholing te doen. Deze werkgevers leggen hierover bij hun aanvraag van de NOW 2.0 een verklaring  af. Het kabinet wil werkgevers en werknemers helpen om hun scholing te organiseren. Hiervoor introduceert het kabinet de regeling “NL leert door”.

 

Update 27 juli

Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector

De Nederlandse vrijetijdssector gaat nog hele lastige kwartalen tegemoet. Rabobank voorspelt voor de meeste deelsectoren in kwartalen 3 en 4 forse dalingen in omzet. Sterkst getroffen worden de horeca en de reisbranche. Goed nieuws is er voor de vakantieparken, voor hen voorziet Rabobank een 0-lijn. Regionaal ziet de bank evenwel grote verschillen.   

Voor hotels voorziet Rabobank in het derde kwartaal van 2020 nog een omzetverlies van 50%. Dat loopt heel langzaam terug naar -15% in het derde kwartaal van 2021. Restaurants zullen zich moeten voorbereiden op een langdurige omzetdip van 40% tot 50%. Pas in het derde kwartaal van 2021 voorziet Rabobank een herstel. Cafés zitten dit kwartaal op 50% omzetverlies maar dat gaat in de koude kwartalen 4 en 1 oplopen naar 70%. Voor cafetaria’s herstelt het omzetverlies heel langzaam vanuit een minder diep dal (-15% in het 3e kwartaal van 2020).

 Reisorganisaties zitten in het derde kwartaal nog in een flinke dip (-70%) maar dat herstelt zich snel vanaf het 4e kwartaal van 2020 naar -20% tot -10% in het 2e kwartaal van 2021.   Vakantieparken lijken met een verwacht omzetverlies van 0% over alle kwartalen het minste last te hebben van de coronacrisis. 

De dagrecreatie zal zich na de zomer enigszins herstellen van -53% in het 3e kwartaal van 2020 naar zo’n -30% vanaf het 4e kwartaal. Pas in het 3e kwartaal van 2021 wordt een omzetherstel verwacht. De sport- en recreatieverenigingen  zullen zich sneller herstellen. Daar is met -15% in het 3e kwartaal van 2020 het dal ook niet zo diep en gaat de sector al in het 1e kwartaal van 2021 naar de 0-lijn.

Veiligheidsregio IJsselland tevreden over naleving coronaregels

De Veiligheidsregio kondigde eind vorige week aan dat er dit weekeinde extra gecontroleerd zou worden. Dit na signalen dat publiek en horeca-uitbaters het niet meer zou nauw zouden nemen met de corona-voorschriften. Volgens Uiterwijk Winkel overheerst de tevredenheid. ,,We hebben gezien dat de maatregelen een stuk beter nageleefd worden dan de afgelopen weken."   In alle elf gemeenten van de Veiligheidsregio (Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle) werd gecontroleerd, maar de nadruk lag wel op grotere binnensteden met uitgaansgebieden.

Groot onderzoek naar verspreiding Coronavirus bij evenementen

Duitse buren durven: enkele weken geleden werd een groep vakantiegangers getest op het al dan niet verspreiding van het COVID-19 virus tijdens hun vakantie op Mallorca en nu gaan Duitse onderzoekers een groot evenement gebruiken om in een grote evenementenlocatie met diverse groepen bezoekers testen te doen naar de mogelijke verspreiding, aerosols en bewegingen van de bezoekers.   De vraag is natuurlijk wat er uit het onderzoek komt, er van uitgaande dat de test plaatsvindt tijdens een concertsetting, maar het gaat in ieder geval waardevolle informatie opleveren. NU.nl maakte een heldere animatie van het nog uit te voeren onderzoek. 

Drie tips voor horecaondernemers om flexkrachten te behouden

Door de lockdown zagen veel mensen die normaal gesproken als oproepkracht werkzaam zijn in de horeca zich genoodzaakt om in andere bedrijfstakken werk te zoeken. Nu Nederland langzaam maar zeker weer op gang komt en mensen de horeca weer mogen bezoeken, staan veel ondernemers voor een uitdaging om goede oproepkrachten voor zich te winnen. Recruitment platform NOWJOBS deelt een aantal tips om flexkrachten te vinden en te binden.

  • Houd de banden warm
  • Zorg goed voor oproepers
  • Bind je werknemers door ze te delen

Fieldlab Evenementen: zo komt de eventbranche hopelijk weer snel in volle gang

In het Fieldlab Evenementen vinden de brancheorganisaties in het Eventplatform, de Alliantie van Evenementenbouwers en de overheid elkaar om letterlijk te kijken wat er kan op het gebied van evenementen in de breedste zin van het woord en dus van onze branche. Hoofddoel van het Fieldlab: de evenementenbranche zo goed en snel als mogelijk weer volledig op te starten.   
Het is mede opgezet met wetenschappers en kennisinstellingen, de Topsectoren Creatieve Industrie en Life, Sciences & Health en CLICKNL. Het programma wordt ondersteund door de ministeries van VWS, OCW, EZK en JenV. Met het samenstellen van de Stuurgroep, het Programmateam en de lancering van de website Fieldlab Evenementen werden de laatste noodzakelijke stappen gezet om van start te kunnen gaan.

Crisis biedt kansen voor herijking toeristisch product

De vrijetijdssector is in de afgelopen maanden hard geraakt door de COVID-19-crisis. Ook nu de maatregelen enigszins versoepeld zijn hebben de meeste deelsectoren het lastig en zijn vele bedrijven en instellingen afhankelijk van steunmaatregelen.   
Het is de visie van ZKA dat er in een toekomstbestendige vrijetijdssector voldoende balans bestaat tussen 1 geld verdienen (economie), 2 bijdragen aan het woongenot (samenleving) en 3 behouden van de kwaliteit van de leefomgeving (omgeving). Daarom heeft ZKA Leisure Consultants begin dit jaar het Dashboard Impact Toerisme (DIT) ontwikkeld. Met het dashboard brengt ZKA op efficiënte wijze de impact van toerisme op de economie, samenleving en omgeving in kaart, aan de hand van meer dan 50 indicatoren.

 De huidige stand van zaken van de vrijetijdssector wordt dus belicht, en geeft antwoord op vragen als:

  • Welk profiel heeft het huidige toerisme? Voor welke economische bijdrage zorgt het (vóór en tijdens de COVID-19-crisis)?
  • Draagt de sector voldoende bij aan de duurzaamheidsdoelstelling die we met z’n allen hebben, ondanks de huidige crisis?
  • Profiteren inwoners voldoende van toerisme mee en is er voldoende draagvlak?

20 juli

Toeristenbelasting -237 miljoen euro in 2020

Als Nederland, zoals wordt verwacht, dit jaar veel minder toeristen ontvangt, heeft dat ook grote gevolgen voor de inkomsten die gemeenten krijgen uit de toeristenbelasting. Het Centrum voor Geldzaken heeft berekend dat gemeenten op maar liefst 237 miljoen euro minder aan inkomsten kunnen rekenen.

 Het centrum gaat voor haar berekening uit van 55% minder toeristen. Zoals verwacht loopt Amsterdam de meeste inkomsten mis, 116 miljoen euro. Haarlemmermeer (-7,4 miljoen euro), Rotterdam (-6,9 miljoen euro), Den Haag (-6,5 miljoen euro) en Texel (-4,5 miljoen euro) complementeren de top 5. 


Moeilijke jaren voor Nederlandse vakantiemarkt

De komende jaren zal de Nederlandse vakantiemarkt het als gevolg van de coronacrisis moeilijk hebben. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt na een periode van herstel weer bescheiden kunnen gaan groeien. Nederlanders zullen het komende decennium meer verantwoord op vakantie gaan. Er zal meer aandacht komen voor zaken als gezondheid, betekenis en duurzaamheid. Daarnaast mag een revival van binnenlandse vakanties verwacht worden. Dit blijkt uit de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 van Trends & Tourism.

 Upgrade jezelf investeert in de opleiding van werknemers in Regio Zwolle

Upgrade jezelf is een samenwerkingsverband tussen 19 regiogemeenten, 4 provincies, werkgevers- en werknemersorganisaties, UWV Werkbedrijf en onderwijs in de Regio Zwolle.

'Zitten jouw werknemers noodgedwongen thuis? Of is het momenteel rustig?  Blijf dan niet stilstaan, maar geef je mensen nu de kans om bij te leren. Nieuwe kennis en nieuwe vaardigheden zorgen ervoor dat jouw bedrijf straks weer up-to-date is en door kan groeien. Samen bouwen we aan een aantrekkelijke en sterke arbeidsmarkt in Regio Zwolle. En daar profiteren we allemaal van. We zijn al ver gekomen en kunnen nu een nieuwe sprong vooruit maken. Dus bekijk bij Upgrade jezelf wat je kunt doen om je medewerkers bij-, op-, of om te scholen.'

Horeca Salland haalt adem op terras, maar vreest het ergste voor de winter

Met grotere terrassen dan gebruikelijk halen horeca-ondernemers in het Salland de geleden corona-schade een beetje in, maar het vlees op de botten is inmiddels zo mager dat ze de winter vrezen. Er zullen nieuwe maatregelen moeten komen om de kroegen en restaurants te helpen overleven. De gesproken ondernemers zijn al druk bezig met voorbereiden voor de winter en komen met innovatieve opties als ‘het Strand naar binnen halen’.

Soda Social Media Monitor 2020: TikTok flink populairder sinds corona- uitbraak

Onderzoeksbureau Soda doet elk jaar onderzoek naar de status quo van het socialmediagedrag in Nederland. Dit jaar verliep het onderzoek anders dan gepland. “De Soda Social Media Monitor 2020 stond op het punt van publicatie toen de coronacrisis een storm aan veranderend socialmediagedrag teweegbracht. Daarom hebben we de keuze gemaakt aanvullend onderzoek te doen om meer context te kunnen bieden bij de invloed van corona op socialmediagebruik. Dat heeft ervoor gezorgd dat we een mooi gebalanceerd beeld hebben van hoe Nederlanders social media gebruiken en wat de impact van corona daar op is”, aldus Karel Stoel, Business Intelligence Specialist bij Soda. “Overall zien we dat effecten die we al zagen nu versnellen. Social media die al groeiende waren, groeien nu harder. Dat is duidelijk te zien in het gebruik van TikTok. Vice versa, zien we hetzelfde versnelde effect bij de afname van het Facebook gebruik (bij jongeren) in Nederland.”

NBTC-Campagne #hiermoetjezijn fungeert als aanjager voor regionale toeristische marketingorganisaties

#hiermoetjezijn is onderdeel van het hersteloffensief. Hiermee willen we in eerste instantie Nederlanders inspireren om op een veilige manier nog onontdekte plekken te bezoeken. Duurzaamheid en spreiding zijn daarbij belangrijke focuspunten.”  Volgens Elsje van Vuuren, woordvoerder van het NBTC,  betreft het geen tijdelijk actie, maar gaat het om een fundamentele verandering in het denken over vakantiebestemmingen hoe we duurzamer onze vakantie kunnen doorbrengen.

 Regionale toeristische marketingorganisaties (DMO’s) hebben op het initiatief van het NBTC ingehaakt. De campagne #hiermoetjezijn maakt vooralsnog gebruik van de social media (Instagram) en krijgt met name vorm door verhaallijnen die op websites naar voren komen.

Alice Voorhorst is manager branding van MarketingOost en zit in de NBTC-werkgroep Thuismarkt. Zij  laat weten gericht in te spelen op campagne #hiermoetje zijn met VisitOost.nl. “Door de uitbraak van het coronavirus hebben we in maart alle oorspronkelijke campagnes stilgelegd. Door versoepeling van de maatregelen hebben we natuurlijk geanticipeerd op het initiatief van het NBTC. We hebben gekeken naar iconische landschappen en locaties zoals de Weerribben-Wieden, de Hanzesteden, landgoederen in Twente onder meer Twickel in Delden.” Zij benadrukt dat ondernemers in de regio betrokken worden bij de initiatieven om het toerisme ‘een boost’ te geven. “We doen het voor hen. Onze strategie is om het seizoen op te rekken. Om de relatie met ondernemers te versterken en feedback te krijgen is er een klankbordgroep. Daarnaast hebben we dankzij onze afdeling Strategie & Onderzoek beschikking over actuele data. Hiermee hebben we ‘een dashboard’ waarop we nauwkeurig het aantal boekingen bijhouden. We zien dat de hotelovernachtingen achterblijven en de campings het relatief goed doen. In september voeren  we vervolgens  campagne voor het najaar met onder andere  t.v.-commercials op NPO. Tenslotte willen we ook inzetten op de Vlaamse en de Duitse markt om hen te  interesseren voor het naseizoen.”

13 juli

MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget

Zoals in de nieuwsupdate van 6 juli benoemd hebben focussen KHN, het Nederlands Bureau Toerisme & Congressen (NBTC) en Gastvrij Nederland op een veilige vakantie in Nederland’ als start van gezamenlijke herstelaanpak middels de campagne Hier-moet-je-zijn.

 Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld. Met deze widget kunnen bedrijven op de eigen site niet alleen Overijssel promoten maar ook de  bezoekers meer informatie geven over zijn of haar vakantie of dagje uit. Via de widget kunnen websitebezoekers meer informatie vinden over de omgeving van uw bedrijf.

 Bedrijven kunnen zelf aangeven welke informatie hun websitebezoeker te zien krijgt. Zo kan uw websitebezoeker via de widget activiteiten in de buurt vinden maar ook routes, recepten en een kaart van de omgeving.

Gebruik de widget

Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd

Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk. Zo ligt de omzet van de pinbetalingen in de vrijetijdssector nog altijd 23% achter op dezelfde periode in 2019 . Dat blijkt uit een analyse van ING.

 In de vrijetijdssector zijn tot en met juni 33% minder pintransacties gerealiseerd die 23% minder omzet genereerden. Vooral de deelsector recreatie & cultuur zit in de min met 57% minder transacties en 51% minder omzet. Cafés en restaurants doen het een stuk beter met 28% minder transacties maar slechts 14% minder omzet.

 

KHN sommeert de Staat om coronamaatregelen horeca te versoepelen

KHN heeft op 7 juli 2020 een sommatiebrief gestuurd aan de Staat der Nederlanden. Via deze brief heeft KHN het kabinet een allerlaatste kans gegeven om de maatregelen voor de horeca alsnog te versoepelen. Volgens KHN is dit de enige manier om de branche te redden en te voorkomen dat horecabedrijven massaal failliet gaan. 

Bruine vloot mag weer varen, grote zorgen blijven: "We hebben tot negentig procent omzetverlies"

De bruine vloot mag weer met passagiers gaan varen. Afgelopen vrijdag gaf minister Nieuwenhuizen daar groen licht voor. Door de coronacrisis lagen de schepen, inclusief de winter, zo'n acht maanden aan de kant. Maar grote zorgen over de toekomst blijven.

Doordat de anderhalvemetermaatregel aan boord lastig te handhaven is, mochten de schepen nog geen passagiers meenemen. Maar nu zijn die maatregelen iets versoepeld. Hoewel het een lastige opgave blijft om alle regels na te leven, ondervindt  schipper Rob Peetoom van het historische 'Avondrood' uit Zwartsluis . 

"Ik heb een heel boekwerk voor regels en richtlijnen", vertelt hij met een zucht. "Dat is bijna niet te doen joh. Alles tussendoor poetsen, geen catering aan boord, het is hygiëne ohne ende." En daarmee blijft de vreugde relatief. Want het omzetverlies is al geleden, en dat wordt niet meer gecompenseerd. De zomer is de drukste tijd voor deze sector, maar omdat veel groepen hun uitjes hebben geannuleerd, liggen veel schepen alsnog aan de kant. "Het gaat bij sommigen om een omzetverlies van 90 procent", weet Peetoom. Daarom hoopt de bruine vloot op compensatie vanuit Den Haag.

3FM-dj's op fietsvakantie langs IJssel tussen Kampen en Zwolle

3FM-dj’s Frank van der Lende en Eva Koreman gaan deze week de Hanzesteden Kampen en Zwolle ontdekken. Volgende woensdag maken ze hun middagshow op de radio tijdens een fietstocht langs de IJssel tussen beide steden.

 Het dj-duo wil laten zien dat vakantie vieren in eigen land helemaal geen straf is. ‘Frank en Eva zijn woensdag in het land van de IJssel en starten in de historische binnenstad van Kampen waar ergens de langste sigaar ter wereld moet liggen. Vanaf daar fietsen Frank en Eva langs de rivier naar Zwolle, waar nog dino’s leven en ze van lekker eten en hiphop houden’, meldt radiostation 3FM.

Wat worden de toegangsprijzen van het nieuwe culturele seizoen?

Theaters, musea, poppodia, bioscopen en andere culturele instellingen kunnen als gevolg van de anderhalve meter-maatregelen aanzienlijk minder publiek ontvangen. Welke gevolgen heeft dat voor toegangsprijzen en toegankelijkheid? Cultuurmarketing bracht cultuurprofessionals online samen om met elkaar in gesprek te gaan over nieuw prijsbeleid.

 De belangrijkste bevinden waren dat een donatiemodel voor een korte tijd allicht attractief is, maar voor een langere tijd niet gaat werken. De cultuurprofessionals die bij elkaar waren gekomen kwamen tot de conclusie dat de gasten naar alle waarschijnlijkheid het ‘normale’ tarief willen betalen. Al zijn er ook deelnemers die aangaven dat het schuiven met prijzen, prijsmodellen en de aard van het product noodzakelijk is.

Nieuwe toeristisch- recreatieve webinars door Comeback Marketing

Comeback Marketing is een initiatief van RED online marketing om bedrijven in de toeristisch recreatieve sector een steuntje in de rug te geven. Voor de zomerperiode organiseren ze een zestal Webinars voor de vrijetijdssector. De thema’s van de Webinars deze zomer zijn:

 -         dinsdag 14 juli: – Online marketing voor jouw hotel om meer gasten te krijgen

-         dinsdag 21 juli: – 6 tips om je naseizoen te vullen voor campings of vakantieparken

-         dinsdag 28 juli: – Krijg je attractiepark, museum of dierentuin de hele week vol

-         dinsdag 11 augustus: – Online marketing voor bestemmingen

-         dinsdag 18 augustus – Begin dit jaar met het vergroten van je e-mailinglijst

-         dinsdag 25 augustus – Kickstart je wintersport seizoen met boekingen!

Recreatie Vakbeurs krijgt ook groen licht vanuit overheid

De Nederlandse overheid heeft op de persconferentie van 24 juni aangekondigd dat ook vakbeurzen vanaf 1 juli weer door kunnen gaan. Dat betekent dat de Recreatie Vakbeurs die plaatsvindt op 17, 18 en 19 november 2020 in Evenementenhal Hardenberg nu ook groen licht krijgt vanuit de overheid. In de persconferentie werd bekend dat zolang mensen onderling anderhalve meter afstand kunnen houden, er geen maximum aantal bezoekers meer geldt voor bijeenkomsten. Recreatie Vakbeurs kan en zal voldoen aan de vereiste maatregelen.

 “Met groen licht vanuit de overheid gaan wij aan de slag om in november een vakbeurs te organiseren die na een moeilijke corona-periode een belangrijke impuls geeft aan de commerciële en innovatieve ontwikkeling in de recreatiesector. Wij hebben alle anderhalve meter protocollen klaarstaan en de voorbereidingen getroffen om in samenwerking met de gemeente Hardenberg de anderhalve meter afstand te borgen voor Recreatie Vakbeurs”, verklaart Roos op ‘t Holt namens Recreatie Vakbeurs.

8 juli 

In meeste sectoren minder zorgen over voortbestaan, maar in horeca en recreatie nog laag vertrouwen

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de onroerend goed sector, de detailhandel en de informatie en communicatie het geval. Dit meldt het CBS op basis van onderzoek naar de verwachte gevolgen van de coronacrisis, dat begin juni onder bedrijven werd gehouden.

Minste vertrouwen in voortbestaan in horeca en cultuur, sport en recreatie

In de horeca (25 procent) en bij bedrijven in de sport, cultuur en recreatie (38 procent) was het vertrouwen in minstens nog een jaar activiteit in juni het laagst. In de horeca dacht een derde van de bedrijven het in de huidige omstandigheden nog 5 maanden of korter te kunnen volhouden, terwijl 30 procent aangaf niet te kunnen zeggen wat de overlevingskansen zijn. In de cultuur, sport en recreatie kan eveneens 30 procent van de bedrijven de overlevingskansen niet inschatten, terwijl 19 procent dacht nog 5 maanden of korter te kunnen voortbestaan.

De Nederlandse economie na de lockdown – In juni een opleving, maar niet terug naar normaal

  • Tijdens de ‘lockdown’ kwam zo’n 20% van de Nederlandse economie tot stilstand.
  • De economische activiteit veert op na de heropening in juni, maar actuele data laat zien dat economische activiteit wordt beperkt door maatregelen en negatief sentiment.
  • In juni lagen de totale consumentenbestedingen nog steeds 10% lager dan vorig jaar.
  • Pas eind 2022 zal de Nederlandse economie herstellen naar het niveau van eind 2019.

Meer lezen

Coronacalculator klaar voor steun 2.0

Bijna 100.000 ondernemers hebben sinds de lancering in april gebruik gemaakt van de coronocalculator van VNO-NCW en MKB-Nederland. Met deze tool kunnen steunmaatregelen van de overheid worden doorgerekend voor de eigen situatie. De calculator is sinds de start continu verbeterd en geüpdatet met de gewijzigde en nieuwe steunregelingen, zoals de NOW 2.0 en de TVL.

Van niets naar iets en andersom

Wat is het succes van #twentse ondernemers? Met die vraag gingen 12 trainees langs bekende Twentse bedrijven. Gedeputeerde Eddy van Hijum ontving vandaag het eerste exemplaar van het boek dat ze hierover schreven.

Tips voor een toegankelijke anderhalvemetersamenleving

Maatregelen rondom het COVID-19 coronavirus versoepelen. Momenteel zitten we in de fase dat ‘de anderhalvemetersamenleving’ zijn werk gaat doen. Veel ondernemers doen aanpassingen in en om hun bedrijf zodat de deuren weer open kunnen.

 Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking. Ze zijn bijvoorbeeld slechtziend, blind, doof, slechthorend of hebben een verstandelijke beperking. De 1,5 meter maatregelen kunnen voor mensen met een beperking onbedoeld obstakels opleveren en hun zelfstandigheid aantasten. Als ondernemer kun je met een aantal eenvoudige zaken rekening houden om de richtlijnen binnen je bedrijf zo toegankelijk mogelijk te maken. 

6 juli

NBTC: Nieuwe meting internationale Vakantiemonitor: vakantieplannen in eigen land nemen toe

De resultaten van de tweede meting van de Vakantiemonitor: een serie metingen naar de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van toeristen uit Nederland en kernmarkten België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. “Ten opzichte van de eerste meting is het aantal vakantieplannen in eigen land gestegen. Dit geldt met name voor Duitsers, Belgen en Britten. We merken dat mensen nog steeds terughoudend zijn in hun reisgedrag en in de vakantie liever dichtbij huis blijven”, vertelt Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.

 Naast populariteit eigen land, ook groeiende interesse in Nederland
De tweede meting laat zien dat ruim 60 procent van de ondervraagden vakantieplannen heeft dit jaar, hetzelfde als bij de vorige meting. “Het aantal vakantieplannen is dus niet gewijzigd sinds de versoepelingen in de meeste landen en het openstellen van grenzen. Opvallend is dat een vakantie in eigen land populairder is geworden ten aanzien van de eerste meting. We zien ook dat Duitsers, Belgen en Britten in toenemende mate vakantieplannen hebben naar Nederland dit jaar. Een vakantie in eigen land of naar een buurland als Nederland wordt mogelijk als een veilige keuze gezien."

 Twee op de vijf Nederlanders geeft voorkeur aan vakantie in eigen land
Verder blijkt uit de Vakantiemonitor dat nog steeds twee op de vijf Nederlanders met vakantieplannen de voorkeur geeft aan een vakantie in eigen land. Dit zijn met name gezinnen met kinderen. Daarnaast geeft ruim 70 procent van de Nederlanders aan drukke toeristische plekken tijdens vakanties te willen mijden. En ruim 60 procent van de Nederlanders geeft aan voorzichtiger om te willen gaan met toeristen bij hen in de buurt. “De boodschap vanuit overheden om de ‘social distancing’ regels in acht te blijven nemen, lijkt goed aan te komen”, aldus Vranken.

'Dringend aanpassingen in economisch noodpakket nodig'

In een brief roepen MKB-Nederland en VNO-NCW de Tweede Kamer op zich hard te maken voor alle ondernemers die nu ten onrechte nog buiten de boot van de steunmaatregelen vallen. In deze brief schetsen Hans de Boer van VNO-NCW en Jacco Vonhof van MKB-Nederland vier punten waar de TVL en NOW-regelingen moeten worden aangepast. Dit moet ervoor zorgen dat sectoren en bedrijven die net zo goed geraakt worden door de overheidsmaatregelen, alsnog toegang krijgen tot de TVL.

Nog steeds zijn er bedrijven die niet in aanmerking komen voor een aantal steunmaatregelen, omdat de ze verkeerde SBI-code hebben, waaronder toeleveranciers aan de evenementensector.

Deense overheid steunt toerisme met kortingen in cultuur en vervoer

Maak de prijs van vervoer en vermaak lager en dan komen de gasten, verwacht de Deense overheid. Vakantie vieren in Denemarken wordt een stukje voordeliger deze zomer. Met de introductie van een ‘zomerpakket’, geïnitieerd door de Deense regering, wordt de toerismebranche een handje op weg geholpen. Hierdoor zijn kortingen voor culturele uitjes tot 50% mogelijk en zijn er kortingen in het vervoer.

 De Deense regering investeert deze zomer 700 miljoen Deense Kronen (omgerekend ongeveer 94 miljoen euro) in een ‘zomerpakket’ met als doel de Deense toerismebranche een boost te geven na maanden van stilstand door het coronavirus (COVID-19). Het is praktisch ingestoken, het biedt toeristen kortingen op meerdere onderdelen van de reis in Denemarken.

 

Verkoop campers en caravans groeit explosief

De verkoop van caravans en campers is de afgelopen maand juni zó snel gegroeid dat de kampeerbranche de coronamisère alweer bijna te boven is. In juni werden er 84 procent méér nieuwe campers geregistreerd dan in diezelfde maand vorig jaar.

Ook de verkoop van nieuwe caravans zit weer volop in de lift, met een groei van 25 procent in juni, ten opzichte van juni 2019. Dat blijkt uit cijfers van de branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI).

Staatssecretaris Keijzer (EZK) zet handtekening onder Overijsselse MKB-deal familiebedrijven

De handtekening staat, dus nu is het officieel: Overijssel krijgt 400.000 euro van het rijk om familiebedrijven te begeleiden en ondersteunen. Op 2 juli ondertekenden staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) en gedeputeerde Eddy van Hijum (economie) hiervoor een zogeheten MKB-deal. Doel van de aanpak is om familiebedrijven te stimuleren om te vernieuwen en in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen als duurzaamheid, digitalisering en robotisering. Ook is bedrijfsopvolging een thema. Naast de rijksbijdrage past de provincie eenzelfde bedrag bij en zijn er bijdragen van onderwijs en brancheorganisaties.

 Kampen gaat met animatieteam in de stad werken

Als eerste stad van Nederland presenteert Kampen in de zomervakantie een vast, wekelijks animatieprogramma. Net alsof je op de camping staat. Daarmee kunnen vakantiegangers iedere dag plezier maken, lekker bewegen en gezellig samen de stad verkennen. Volledig coronaproof. Het programma wordt aan duizenden gasten in de regio uitgedeeld door het Kampen Recreatieteam, dat de hele zomervakantie lang dagelijks Shopping Tours gaat verzorgen. Ook daarmee heeft Kampen een nationale primeur.

Citymarketeer Roeland Tameling deed inspiratie op toen hij zelf op een camping zijn vakantie vierde en het animatieprogramma onder ogen kreeg. "Dat kunnen we in Kampen natuurlijk ook. En beter”, dacht Tameling.  Als voorbeelden noemt hij de dagelijkse stadswandelingen van Kampen and Beyond, de maandagavond Citygolf van Kamper Events en de Reevetochten die Jan Visscher iedere donderdag organiseert. Daarnaast kunnen bezoekers onder meer bootje varen, naar concerten in de Bovenkerk en de Koggewerf bezoeken. Het volledige recreatieprogramma staat op www.visitkampen.nl/zomer.

 Via deze site kan iedereen ook direct online tickets boeken, want dat is vanwege de coronamaatregelen noodzakelijk.

Geef het toerisme een boost: Deel jouw foto’s via #hiermoetjezijn

KHN, het Nederlands Bureau Toerisme & Congressen (NBTC) en Gastvrij Nederland focussen op een ‘veilige vakantie in Nederland’ als start van gezamenlijke herstelaanpak. Met de campagne ‘hier moet je zijn’ attenderen we vakantiegangers op de mogelijkheden van vakanties en recreatie in ons eigen mooie land. En met resultaat: uit onderzoek van het NBTC blijkt dat de vakantieplannen in eigen land toenemen. Ook jij als horecaondernemer kan bijdragen: deel jouw mooie beelden via #hiermoetjezijn.

1 juli

Nederland heft inreisverbod op voor selecte groep landen

Mensen vanuit een selecte groep landen van buiten Europa kunnen vanaf 1 juli in beginsel weer naar Nederland reizen. Het kabinet heeft het EU-besluit hierover bekrachtigd. Nederland zal per 1 juli 2020 het inreisverbod opheffen voor de volgende landen: Algerije, Australië, Canada, Georgië, Japan, Montenegro, Marokko, Nieuw-Zeeland, Rwanda, Servië, Zuid-Korea, Thailand, Tunesië, Uruguay en China. In al deze landen is de gezondheidssituatie wat betreft het coronavirus vergelijkbaar of beter dan gemiddeld in de EU.

 Wat zijn de coronaregels vanaf vandaag? Wat mag wel en wat mag niet?

Nederland zet vandaag een aantal belangrijke stappen vooruit in de corona-aanpak. We gaan van de verplichte ‘intelligente lockdown’ naar de slogan ‘ruimte met regels’. Met algemene regels voor binnen en buiten. Die blijven volgens het kabinet nodig, want het coronavirus is zeker niet verdwenen. Wat mag er vanaf vandaag weer wel, en wat nog niet?

Fieldlab programma evenementen van start

De evenementensector is van start gegaan met het opzetten van een zogenaamd fieldlab programma om bij te dragen aan een eventuele versoepeling van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Het programma is een initiatief van de gehele sector, van zakelijke tot publieksevenementen en van cultuur tot sport. Zij zijn verenigd in het EventPlatform en de Alliantie van Evenementenbouwers. Het betreft diverse onderwerpen zoals luchtkwaliteit, consumentengedrag, vervoer, bezoekersaantallen per m2, etc.

Hele slechte cijfers voor hotels

Hoewel in de maand juni de signalen iets positiever lijken, waren de cijfers  van de hotels in Nederland over de maand mei slecht. Dat zien we uit de cijfers van STR.

 De bezettingsgraad daalde in mei 2020  naar 11%. Ook de prijzen (ADR) maakten een duikeling van 39% naar 82 euro. Met de opbrengst (RevPAR) ging het helemaal dramatisch. Een beschikbare kamer leverde maar 8,67 euro op.  In Duitsland constateerde STR vergelijkbare dalingen.

Ondernemers: 'Dringend aanpassingen in economisch noodpakket nodig'

Het tweede economische noodpakket is heel goed, toch komen er steeds meer weeffouten boven water die dringend reparatie vergen. Dat schrijven VNO-NCW en MKB-Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Ze roepen de Tweede Kamer op zich hard te maken voor alle ondernemers die nu ten onrechte nog buiten de boot van de steunmaatregelen vallen.


‘Kan niet wachten om eropuit te gaan’ of juist drukte vermijden?

Mensen reageren verschillend op een crisis. We delen graag met jou onze inzichten over de verschillen tussen de leefstijlgroepen en bieden je een aantal tips. Voor algemene informatie over de leefstijlen verwijzen we je naar www.leefstijlvinder.nl.

NBTC: ‘WE HEBBEN DE NEDERLANDSE TOERIST HARD NODIG'

Nederland mist dit jaar maar liefst 24,5 miljoen toeristen uit binnen- en buitenland die in ons land hun euro's uitgeven. Reden voor NBTC Holland Marketing om de Nederlander te verleiden in eigen land onbekende 'parels' te ontdekken, vertelt algemeen directeur Jos Vranken.

Richtlijnen voor toegankelijke dagjes uit in de 1,5 m samenleving

Ervaringsdeskundigen, ondernemers, belangenbehartigers en experts uit verschillende disciplines (zoals overheden, kenniscentra, fondsen, adviesburo’s en brancheorganisaties) hebben een aanvulling geschreven op het 1,5 meter protocol van de Club van Elf en de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen ‘Veilig samen Uit ’.

29 juni

Taskforce Samenwerking Gastvrijheidssector opgericht

25 juni is de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidssector voor het eerst bijeen geweest. De Taskforce is opgericht om in deze crisistijd snel te kunnen schakelen over steunpakketten en herstelmaatregelen en om gezamenlijk te werken aan duurzaam herstel van de sector. Het is een samenwerkingsverband van Gastvrij Nederland, brancheorganisaties, NBTC, het Ministerie van EZK, IPO, VNG en CELTH.

Staatssecretaris Mona Keijzer is blij dat deze Taskforce is opgericht:  "De zomer komt eraan en we kunnen weer uitjes gaan plannen. Grote drukte was voor corona al een aandachtspunt, en nu moeten we ook nog eens rekening houden met de 1,5 m. Vandaag heb ik  de oprichting van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidssector bijgewoond, waarin alle sectoren en overheden hun krachten bundelen voor een veilige vrijetijdsbesteding die voor iedereen vol te houden is.  Samen werken we aan innovatieve oplossingen voor de gastvrijheidssector en evenementensector. Daarvan profiteren alle vakantiegangers, omwonenden en ondernemers in de sector."

 

Herstel in groot deel van de leisure-sector

In het eerste kwartaal kromp de Nederlandse economie met 1,7 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze krimp komt vooral door een sterke daling in de consumentenbestedingen in de laatste twee weken van maart. Hoewel de verwachting is dat de economie in het tweede kwartaal nog sterker is gekrompen, zijn er duidelijk tekenen dat het dieptepunt inmiddels voorbij is.

Inmiddels zijn de eerste positieve signalen waar te nemen: de bestedingen nemen in een groot deel van de leisure-sector weer toe. Uit de geanonimiseerde transactiedata van klanten van ABN AMRO blijkt dat de bestedingen in bijna alle subsectoren van de leisure zijn toegenomen. Zo bedraagt de afname van de omzet van restaurants  ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar nog maar 7 procent in de afgelopen week.

Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch

Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquête  van het CBS. Daarbij moet wel gesteld worden dat veel bedrijven uit een lockdown komen en het dus logisch is dat vanuit die positie positiever naar de toekomst wordt gekeken. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.

Toeristisch Twente wacht drukke zomer: vakantieganger kiest massaal voor deze regio

Twente blijkt een populaire vakantiebestemming in coronatijd. Bijna alle campings, vakantieparken en hotels in de regio zijn voor de maanden juli en augustus volgeboekt.

Extra bijdrage van 2,5 ton voor kunst- en cultuursector in Zwolle 

Om het culturele leven in Zwolle weer op gang te krijgen, stelt de gemeente Zwolle extra geld beschikbaar. Een bedrag van in totaal 250.000 euro is bestemd voor bijvoorbeeld culturele initiatieven of zelfstandigen

 

Convenant partners horeca Zwolle ondertekend

Wethouder René de Heer en de ketenpartners horeca hebben op donderdagmiddag 25 juni het convenant ketensolidariteit horeca ondertekend. Dat gebeurde in het Wijnhuis op het Grote Kerkplein. Met de ondertekening zijn de gezamenlijke afspraken tussen de ketenparters over een gezonde toekomst van de horeca bekrachtigd.

Lokaal initiatief Steenwijkerland; ondernemers steunen ondernemers

 ‘Samen in nood Steenwijkerland’ is een initiatief van diverse ondernemers, opgezet om elkaar in tijden van coronacrisis te steunen. Door middel van het platform willen de initiatiefnemers ondernemers helpen en juist op dit moment extra kennis en/of financiële verlichting bieden. Samen in nood Steenwijkerland moet voor verbinding zorgen tussen ondernemers in Steenwijkerland en brengt vraag en aanbod bij elkaar. 'Een soort marktplaats voor alle ondernemers in Steenwijkerland.'

ABN Amro lanceert Doorpakken: MKB-platform met hulp in coronatijd

Om ondernemers te helpen bij het aanpassen van hun bedrijfsvoering als gevolg van de coronacrisis, heeft ABN Amro het platform Doorpakken opgezet waarop de bank samen met andere bedrijven informatie en tools aanbiedt. Ook zijn betaalde diensten via dit platform tijdelijk/gedeeltelijk gratis voor klanten van de bank.

Het platform Doorpakken is specifiek gericht op MKB’ers en biedt informatie over alle regelingen en mogelijkheden die er zijn. Lees inspirerende verhalen van ondernemers of doe de bedrijfscheck om te ontdekken welke artikelen, hulpmiddelen en diensten voor u relevant zijn.

NBTC Monitor impact coronacrisis

Uit de wekelijkse monitor van NBTC naar het sentiment onder bezoekers van de website holland.com blijkt dat 58% van de bezoekers dat van plan is in Nederland op vakantie te gaan dat voor de crisis nog niet had. Het bezoek aan deze website is voor het eerst weer toegenomen door Duitsers en Nederlanders.

Ook de reden om de site te bezoeken is nu voor het eerst weer om informatie over een toekomstige reis te zoeken, waar het de afgelopen tijd vooral Corona informatie betrof. De bezettingsgraden van de hotels lijken een lichte stijging te vertonen en zijn weer terug op het niveau van begin maart.

 

NBTC: Update cijfers internationale bezoekers Nederland

Wat zijn de trends en ontwikkelingen in het (internationaal) toerisme en de factoren die daarop van invloed zijn? In een digitaal magazine biedt NBTC een overzicht van ontwikkelingen van de toeristische en vrijetijdssector wereldwijd en wordt er stilgestaan bij de positie van Nederland. In de meest recente verwachting wordt rekening gehouden met de impact van corona op de ontwikkeling van het inkomend toerisme naar ons land. Deze update bevat definitieve cijfers over het jaar 2019 en de meest recente verwachtingen voor 2020.

25 juni

Per 1 juli: 1,5 meter blijft norm

Opnieuw kunnen we een stap vooruit zetten in de corona-aanpak. We starten een nieuw hoofdstuk en gaan van een intelligente lockdown naar ruimte met regels. Algemene regels voor binnen en buiten. Die blijven nodig, want het coronavirus is zeker niet verdwenen.

Geen maximum aantal bezoekers in theaters; spelen voor breder publiek weer mogelijk


Reacties
Horeca-ondernemers zijn veelal niet geholpen met de 'theoretische versoepelingen' van de coronabeperkingen die het kabinet heeft aangekondigd. Het loslaten van het maximumaantal gasten, met de 1,5 afstand in ogenschouw genomen, is voor een aantal grote hotels en restaurants en voor conferentieoorden een verbetering. Maar de kleinere zaken schieten met de aanpassingen niet zo veel op, aldus KHN.

De Nederlandse evenementenbranche is tevreden met het schrappen van het maximum aantal bezoekers bij het organiseren van zakelijke bijeenkomsten. Dat laat het EventPlatform Nederland na de persconferentie van woensdag 24 juni weten. In deze persconferentie heeft de regering laten weten dat het maximum van 100 bezoekers niet zal worden gehandhaafd per 1 juli, zolang de anderhalve meter afstand in acht wordt genomen. Het EventPlatform zet wel vraagtekens bij de financiële consequenties van het handhaven van de anderhalve meter.

VNO-NCW en MKB-Nederland zijn verheugd dat het kabinet de coronamaatregelen verder versoepelt. Dat geeft ondernemers in tal van sectoren eindelijk weer meer lucht, zoals sportscholen, touringcar- en evenementenbedrijven. Essentieel is wel dat TNO, in opdracht van het kabinet, nu snel onderzoek doet naar de mogelijkheden om op een verantwoorde manier ook van de 1,5 meter regel te kunnen afwijken, zoals de VNO-NCW en MKB-Nederland hebben bepleit. Dat is snel nodig om te voorkomen dat ondernemers in bijvoorbeeld de horeca en de culturele sector alsnog omvallen omdat ze met die regel onvoldoende uit de voeten kunnen.

De branchevereniging van 128 schouwburgen en concertgebouwen, de VSCD, verwelkomt de versoepeling, maar hoopt dat het hier niet bij blijft. Er is meer nodig om als podium de coronacrisis te overleven.

MarketingOost lanceert de 'Herkantie' via platform VisitOost

Dat klinkt aanlokkelijk. Op ‘herkantie’ gaan. Zijn de plannen voor een buitenlandse vakantie deze zomer overboord gegaan? Geen zorgen. In drie stappen biedt VisitOost via de Herkantie-tool inspiratie voor een nieuwe vakantie; de herkantie! Door het on-Nederlandse karakter van Overijssel kan de provincie voor bijna alle Europese vakantie bestemmingen een alternatief bieden. Met behulp van deze online tool ontvangt de consument persoonlijk advies voor de volgende bestemming.

Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL): vervolg op TOGS

Eind juni opent de TVL: de Tegemoetkoming Vaste Lasten. Met deze regeling stelt de overheid mkb-bedrijven, die getroffen zijn door de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19, in staat hun vaste lasten te betalen. Wat is nu bekend over deze subsidie?

 De subsidie is voor bedrijven en verenigingen die meer dan 30% van hun omzet verloren hebben door de coronacrisis. De tegemoetkoming helpt bij het betalen van vaste lasten zoals huur, pacht, onderhoud, verzekeringen, leasecontracten en abonnementen.

De subsidie is geen vooraf vastgesteld bedrag, zoals bij de Tegemoetkoming schade COVID-19 (TOGS). De TVL is veel meer dan de TOGS toegespitst op het individuele niveau van de ondernemer. Het subsidiebedrag hangt af van uw omzetverlies en de omzet in de referentieperiode (in principe dezelfde periode in 2019).

 Voor de vaste lasten wordt een gemiddeld percentage per sector berekend, op basis van gegevens van het CBS. De exacte berekening staat binnenkort op onze website. Het maximale subsidiebedrag van de TVL bedraagt € 50.000 voor 4 maanden, namelijk vanaf 1 juni tot en met 30 september 2020.

De TVL richt zich op dezelfde doelgroep als de TOGS.

Regeling NOW 2.0 wordt vandaag gepubliceerd

Het kabinet publiceert donderdag 25 juni de nieuwe NOW-regeling met daarin de voorwaarden van deze subsidie uit het tweede noodpakket (juni t/m september). Bedrijven kunnen naar verwachting de NOW-subsidie vanaf 6 juli bij UWV aanvragen. De NOW uit het tweede noodpakket is een voortzetting van het eerste noodpakket, maar kent enkele wijzigingen. Zo is het subsidietijdvak verlengd naar vier maanden.

Bedrijven met minstens twintig procent omzetverlies kunnen met de NOW een tegemoetkoming van maximaal negentig procent van hun loonkosten krijgen, naar rato van hun omzetverlies.

De NOW 2.0 kent ook nieuwe voorwaarden.

Coronavirus-app test in Twente

Begin juli start een gebruikerstest van de corona-notificatieapp in de regio Twente. Dat schrijft minister Hugo de Jonge (VWS) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Via een briefing en instructies krijgen testers te horen hoe de test in zijn werk zal gaan en hoe de app is te downloaden en te installeren. De test maakt onderdeel uit van een reeks testen die er voor moet zorgen dat de app aan alle eisen op het gebied van privacy, gebruiksvriendelijkheid en veiligheid voldoet.

 “Mooi dat de regio Twente haar technische expertise en noaberschap ter beschikking stelt om corona samen onder controle te houden."

Minister van Engelshoven onder de indruk van Overijsselse cultuursector

Minister Ingrid van Engelshoven bezocht maandag 22 juni de provincie Overijssel. Ze wilde uit eerste hand horen welke impact COVID-19 en de bijbehorende maatregelen hebben op Overijsselse culturele instellingen en creatieve makers. De culturele sector deelde in Twente in de creatieve broedplaats Technopolis en in Deventer in het Burgerweeshuis graag de ervaringen en verwachtingen.  De minister roemde de grote bereidheid tot samenwerking in Overijssel

Ze roept op om de verbinding tussen kleine en grote podia verder te versterken en makers kansen te blijven bieden. Daarnaast neemt ze het indringende appel om ruimte om regionaal te programmeren mee naar Den Haag. “Daarmee ga ik aan de slag!”

NBTC: geen campagne om toeristen te weren

Toeristen ontraden om naar Amsterdam te komen zoals het stadsbestuur wil, is onnodig en werkt averechts. Toerismebureau NBTC is dan ook niet van plan mee te werken aan een ontmoedigingscampagne. ‘Je moet mensen nu juist uitnodigen naar ons land te komen.’

Hoge hotelscholen gaan branche helpen om door de crisis heen te komen

Als gevolg van de coronacrisis lopen ondernemers in hun bedrijf tegen nieuwe vraagstukken aan. Samen met de hoge hotelscholen in Nederland zet Koninklijke Horeca Nederland ook in deze tijd in op kennisoverdracht tussen de hotelscholen en het bedrijfsleven, om zo te werken aan een toekomstgerichte horecabranche.

 Horecabedrijven kunnen daarom nu voor specifieke vraagstukken ook de hulp inroepen van een van de hoge hotelscholen in Nederland. Zij bieden nu de mogelijkheid aan om hun studenten met horecaondernemers mee te laten denken in het kader van een (afstudeer-)opdracht. Daarnaast zijn er ruime mogelijkheden voor het inzetten van een stagiair(e) in jouw horecabedrijf.

 

Saxion zoekt samenwerking en biedt ondersteuning

'Hospitality Business School van hogeschool Saxion met de opleidingen Tourism Management, Hotel management en Facility Management zoeken we daarom graag, juist in deze tijd, de samenwerking met de branche om elkaar te helpen. Met het oog op verruimingen van de corona maatregelen en de uitdagingen die deze met zich mee brengen bent u wellicht op zoek naar vormen van #ondersteuning, praktisch maar wellicht ook in de vorm van onderzoek of advies.

We brengen u graag in contact met onze studenten die een stageplaats, met name in Overijssel en/of Gelderland, zoeken zodat zij kunnen kennismaken met hun toekomstige werkterrein en daarmee u kunnen ondersteunen in uw werkzaamheden.'