Wekelijks delen we als coördinatiepunt  economische trends en updates met betrekking tot de corona crisis. Wij verzamelen het belangrijkste nieuws en komen nu wekelijks met nieuwe artikelen. 

Voor fiscale regelingen en maatregelen voor ondernemers, kijk op deze pagina. 

Bijgewerkt - 15 februari

Recreatie en toerisme belangrijkste pijler in experimentele waardebepaling 'Natuur'

Het CBS heeft de eerste resultaten gepresenteerd van een experimentele methode, waarbij de monetaire waarde wordt berekend van de ‘diensten’ die de natuur levert. Natuur-gerelateerd toerisme en recreatie is verantwoordelijk voor 67 procent van de totale waarde van ecosysteemdiensten in Nederland.

Nederlandse economie kantelt: de Randstad levert in, het oosten groeit

Van ‘gedooggebied’ tot serieus te nemen speler: Oost-Nederland drukt een steeds groter stempel op de economie. Kansen te over, vooral in de voedingsindustrie. De regio kan zelfs dé voortrekker zijn als het gaat om het wereldwijd vullen van 10 miljard hongerige monden in 2050. ,,Je moet groot durven denken.’’.

Wandelen steeds populairder   

Het straatbeeld in grote steden is niet meer wat het is geweest. Het zijn niet meer de buitenlandse toeristen die de straten van de stad overnemen, maar de stadsinwoners zelf die de benen strekken om hun huis te ontvluchten. Zo’n vier op de tien stedelingen vinden het lastig dat ze beperkt op pad kunnen. De benenwagen is voor hen momenteel dan ook het meest relevante ‘vervoersmiddel’ (60%). Het verplaatsingsgedrag is wel heel lokaal. Dit niet alleen omdat veel benodigde faciliteiten op loopafstand zijn, maar ook omdat men zo in beweging blijft en meteen een frisse neus kan halen. Zo is het te voet verplaatsen in de stad niet meer alleen een functionele bezigheid, maar ook een manier van plezier en vermaak. Horecaondernemingen spelen slim in op deze wandelgekte. Zo wordt in verschillende steden ‘De Stadswandeling’ georganiseerd: een culinaire wandeling langs verschillende horecaondernemingen voor een hapje en een drankje. Op deze manier worden die onrustige benen ingezet om de horeca door deze moeilijke tijden heen te helpen. 

Steun Q1 voor bedrijfsleven met extra aandacht voor de reisbranche

Mkb-ondernemers die in het eerste kwartaal van 2021 geraakt worden door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan kunnen vanaf 15 februari 12:00 uur een aanvraag doen voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q1 2021). De regeling staat open voor alle sectoren. De uitbreidingen die op 21 januari door het kabinet zijn aangekondigd, zoals de openstelling van de TVL-regeling voor grotere bedrijven, verlaging van de vaste lasten drempel en het hogere subsidiepercentage, worden later doorgevoerd. De voorraadsubsidie voor verplicht gesloten detailhandel wordt verlengd en verhoogd. Voor de reisbranche wordt een eenmalige opslag toegevoegd om te helpen met het betalen van de annuleringskosten. 

Consumentengedrag verandert: 'Digitale tools en services worden meer dan ooit omarmd'    

Wie denkt dat de wereld van live communicatie compleet op de kop gezet zal worden en niets meer hetzelfde zal zijn, die zit er volgens ons naast. Wie denkt dat er helemaal niets verandert, ook. De eerste tekenen van verandering blijken onder meer uit een onderzoek van Reed Exhibitions. 'De pandemie versnelt de verandering in consumentengedrag.' Zien we dat ook terug in het bezoekersgedrag op beurzen en evenementen?

 

Barometer: 37% heeft zomervakantie geboekt

Het lijkt erop dat de Nederlander na een jaar zonder een ontspannende zonvakantie in het buitenland duidelijk zin heeft om met vakantie te gaan. Dit blijkt uit onderzoeken die in januari zijn uitgevoerd door Corendon; enerzijds in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect en anderzijds onder haar eigen klanten. 65% van de Nederlanders geeft aan van plan te zijn om in Nederland of het buitenland op vakantie te gaan, waarvan 37% de vakantie al heeft geboekt.

Praktische hulp voor ondernemers om energie en geld te besparen

Recreatie- en watersportondernemers kunnen  vanaf nu gebruik maken van een praktisch hulpmiddel om te besparen op energie en geld. Daarmee kunnen ondernemers de kosten van bedrijfsvoering structureel verlagen.

Tips voor de horeca na de lockdown

Terwijl gasten staan te trappelen om weer met elkaar het glas te heffen, blijft de horeca vooralsnog gesloten. Het coronavirus heeft een groot effect gehad op de branche. Wat is – na bijna een jaar COVID-19 – het perspectief voor de horeca? Tijdens    Studio Food Inspiration    op 3 februari, bespraken moderatoren Hans Steenbergen en Maaike de Reuver dit thema met verschillende horecaondernemers en financiële experts. De redactie zette vijf tips op een rij

Meer boeren met een tweede inkomstenbron: 'Verbreding versterkt de sector'

Steeds meer agrarische ondernemers putten uit een aanvullende inkomstenbron. Vanwege hoge kosten en lage opbrengsten moeten ze op zoek naar manieren om het bedrijf toekomstbestendig te maken. Velen van hen beginnen een eigen winkel met streekproducten of verzorgen activiteiten voor toeristen.

Recreatie & Toerisme zullen meer wendbaar en innovatief moeten worden

Nu de Corona crisis al ruim zeven maanden aanhoudt en de economische en operationele effecten ervan op de branche van recreatie en toerisme steeds duidelijker zijn, is het ook tijd om een visie op de toekomst te ontwikkelen. Binnen Breda University is de crisis op de voet gevolgd, is er veel informatie verzameld en bediscussieerd door docenten en studenten. De crisis laat diepe sporen na. Voor delen van de branche dieper dan voor anderen. Maar de vrijetijdsindustrie is hard geraakt. Een daling van bijna 75% van het inkomende buitenlandstoerisme, en ook het binnenlandse toerisme is dit jaar afgenomen met een derde. Veel bedrijven en organisaties bezinnen zich nu op de strategie voor de lange en korte termijn. Eén ding is zeker. De vrijetijdsindustrie moet wendbaarder en innovatiever worden. Overleven is een prioriteit op korte termijn een goede visie een aandachtspunt voor de lange termijn. Veerkracht is één van de kenmerken van de branche maar deze wordt wel maximaal belast door deze crisis.

Promotie voor je regio? Denk aan je eigen playlist     

Ben je bezig met productontwikkeling en communicatie voor je regio. Denk dan voorbij de websites, agenda’s en de leukste winkelstraten. Breng je boodschap van je creatieve regio over door een playlist te maken. De Engelsen zijn er meesters in om film en muziek in te zetten voor regio’s. De Engelse kust pakt uit met muziek.

HISWA-RECRON wil minister van Toerisme en Gastvrijheidseconomie

Het is tijd voor een minister van Toerisme en Gastvrijheidseconomie. Dat is de kernboodschap van een manifest dat HISWA-RECRON inzet voor de aankomende Tweede Kamerverkiezingen en de kabinetsformatie. In het manifest worden vijf statements gemaakt die de basis vormen voor de watersport- en recreatielobby voor en na de verkiezingen van 17 maart 2021.

Kansrijke cultuursubsidies voor aanbodontwikkeling open

De provincie Overijssel en diverse fondsen stellen middelen beschikbaar voor het Corona-proof maken van aanbod en het ontwikkelen van nieuw (cultureel) aanbod. We brengen 2 interessante regelingen onder de aandacht m.b.t. de sectoren cultuur en vrijetijdseconomie:

  • Kickstart CultuurfondsSteun voor theaters en musea om hun gebouwen Corona-proof te maken en (nieuwe) voorstellingen en tentoonstellingen te programmeren die in het ‘nieuwe normaal’ niet rendabel genoeg zouden zijn.
  • Verhaal van Overijssel 2.0. - Subsidie voor activiteiten op het gebied van archeologie, restauratie en herstel aan cultureel erfgoed of immaterieel erfgoed en streektaal.

Op ons Kennisplatform hebben wij deze twee subsidiekansen uiteengezet middels hand-outs met meer informatie en voorbeelden. Wilt u sparren over uw idee voor aanbodontwikkeling of bent u op zoek naar ondersteuning in het proces? Neem contact met ons op om mogelijkheden te bespreken.

  

Eerste meting Vakantie Sentiment Monitor 2021:

Behoefte om op vakantie te gaan blijft onverminderd groot, maar boekingen blijven achter door onzekerheid.   Nederland heeft in 2020 ruim 7 miljoen internationale gasten verwelkomd, een daling van 65 procent ten opzichte van 2019. Daarnaast ontvingen Nederlandse hotels, campings en vakantiehuisjes gezamenlijk 19 miljoen gasten uit eigen land. Dit is ruim een kwart minder dan het jaar ervoor, zo blijkt uit recent NBTC-onderzoek. “Hoeveel bezoekers we dit jaar in Nederland kunnen verwachten is moeilijk in te schatten. We hebben daarom verschillende scenario’s doorgerekend,” vertelt Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.   
Ook maakt NBTC vandaag de eerste cijfers van de  Vakantie Sentiment Monitor 2021 bekend. Daaruit blijkt dat zeven op de tien inwoners uit Nederland en de belangrijkste kernmarkten België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China, op vakantie wil dit jaar. Jos Vranken: “We zien dat mensen als gevolg van de huidige omstandigheden een enorme behoefte hebben om op vakantie te gaan. Dit geldt zowel voor Nederlanders, als voor inwoners van de andere landen. Men is door de huidige maatregelen echter zeer terughoudend en afwachtend in het vooruit boeken van vakanties en dat is zorgelijk voor de sector.”

Vanaf 15 februari pilot events: eerste test evenement is zakelijk congres met 500 gasten

Daar is dan het definitieve groene licht: 15 februari wordt gestart met pilot events en test evenementen. Het eerste test evenement? Een zakelijk congres over de toekomst van de zakelijke evenementenbranche. Onder de titel Back to Live organiseert het Eventplatform een congres in het Beatrix Theater voor 500 bezoekers. Er is ook groen licht voor 2 voetbalwedstrijden, 2 indoor events en 2 outdoor festivals.

Commissaris van de Koning Heidema in nieuwjaarstoespraak: "Den Haag moet kracht van Overijssel erkennen"

Den Haag moet de kracht van Oost-Nederland en Overijssel meer erkennen. Dat zegt de commissaris van de Koning, Andries Heidema, in zijn nieuwjaarstoespraak. Onze provincie zou volgens hem een grote bijdrage kunnen leveren aan de opgaven waar Nederland voor staat.   Waar Heidema zijn toespraak normaal gesproken houdt tijdens de nieuwjaarsreceptie van de provincie, is dat dit jaar uiteraard anders. In zijn woonkamer sprak hij voor de camera's van RTV Oost de provincie toe. Hij blikte terug op 2020 en kon daarbij niet om het coronavirus heen.

Alle pijlen op de thuismarkt - Na coronajaar komt de Nederlander graag weer terug

Bij iedere toename van het coronavirus in Nederland neemt ook de vraag naar veilige vakantielocaties in eigen land toe. Daarom steeg het aantal boekingen van privé vakantiehuizen. Vanuit de bungalowparkensector komt het signaal dat de gast graag weer terugkomt in 2021. Hoe reageert de vraag naar accommodaties voor 2021?   Waar Belvilla tijdens de zomer door vakantie minnend Nederland het aantal boekingen zag stijgen voor een vakantiehuis binnenlands, ziet zij deze trend nu doorzetten richting het najaar. Het aantal boekingen voor een herfstvakantie in Nederland is gestegen met 63% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Populaire regio’s zijn onder andere Gelderland en Overijssel.

Kampeertrends 2021: opkomst van millennials, themacampings en zelfvoorzienend kamperen

Kamperen is dé manier om coronaproof en offline één te worden met de natuur. Dit hebben millennials in 2020 ook massaal ontdekt. Deze trend zet zich voort in 2021.   Daarnaast blijft de kampeermarkt groeien, willen veel kampeerders weer naar het buitenland zodra het kan en gaan ze vooral zelfvoorzienend op pad. Deze trends voorspelt Ramon van Reine, CEO van Europa’s campingspecialist ACSI, op basis van verschillende onderzoeken die ACSI onlangs heeft gehouden onder duizenden Europese kampeerders.

Inspelen op toegankelijk toerisme biedt regio's kansen op sneller herstel   

Toeristische bestemmingen staan aan de vooravond van een herstelfase. De hernieuwde opstart biedt kansen om meteen ook rekening te houden met het thema 'toegankelijkheid'. Het kan je regio een concurrentievoordeel geven.   De Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO) heeft van toegankelijk toerisme een speerpunt gemaakt bij de herstelplannen in toerisme. Onderdeel daarvan is een lijst met aanbevelingen om toegankelijkheid op te nemen in de structuur van regio's en bedrijven.   De aankomende periode zullen de beperkingen langzaam maar zeker worden verlicht. Toch blijven er voorlopig nog volop protocollen actief om een nieuwe uitbraak van corona te voorkomen. UNWTO pleit er voor om bij de protocollen dit keer ook rekening te houden met mensen met een beperking. Bijvoorbeeld door handontsmettingsmiddelen op een hoogte te plaatsen waar mensen in een rolstoel ook bij kunnen. De range aan beperkingen is echter zeer divers, waardoor inspelen op individuele wensen en persoonlijke aandacht essentieel is.

MarketingOost bracht begin 2021 een E-learning over toegankelijk toerisme  uit. Hiernaast hebben ze een Whitepaper geschreven over toegankelijk toerisme.