Internationale focus voor Nederlandse kastelen en buitenplaatsen

Internationale focus voor Nederlandse kastelen en buitenplaatsen

Samenwerking MarketingOost, NBTC en  overige partners

Donderdag 7 september is het officiële startsein gegeven voor de verhaallijn ‘Kastelen en Buitenplaatsen’  op Kasteel de Haar in Utrecht. NBTC Holland Marketing zet hiermee samen met partners de mooiste en aantrekkelijkste kasteel- en buitenplaatsmusea van Nederland op de kaart. Samen vertellen ze het verhaal van indrukwekkende tuinen,  rijke collecties en beroemde bewoners door de eeuwen heen. De verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen is onderdeel van het HollandCity-concept, waarmee NBTC de komende jaren inzet op spreiding van het groeiend aantal internationale bezoekers. MarketingOost is één van de partners die samenwerkt aan deze internationale samenwerking.

Verhaallijn Kastelen & Buitenplaatsen

In de nieuwe verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen verbinden we diverse plaatsen binnen Nederland waar  historische landhuizen staan in de natuur. Nederland telt meer dan 700 kastelen en buitenplaatsen, van verdedigingsburchten tot luxueuze landhuizen. Deze typisch Nederlandse historische huizen en prachtige tuinen zijn veelal door 17e- en 18e-eeuwse kooplieden en adel ontwikkeld en bewoond. Ze vloeien voort uit dezelfde rijkdom en weelde die ook de wereldberoemde schilderijen van het Rijksmuseum in Amsterdam en het Mauritshuis in Den Haag hebben voortgebracht. NBTC Holland Marketing zet in de verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen de mooiste musea, hotels, gebieden en fiets- en wandelroutes in de schijnwerpers.

 Activiteiten België en Duitsland
De Kastelen en Buitenplaatsen-verhaallijn krijgt een internationale focus en vormt daarmee een onderdeel van HollandCity. Met dit concept zet NBTC sterk in op spreiding van toerisme en positioneert Nederland op die manier als één grote stad. Het doel is om de naamsbekendheid rondom Kastelen en Buitenplaatsen als  waardevol Nederlands erfgoed te vergroten en op die manier meer internationale bezoekers aan te trekken. De focus van de internationale activiteiten ligt op de bewerking van de Belgische en Duitse markt; voor Nederland de grootste markten als het gaat om internationaal toerisme. In 2016 bezochten ruim 4,6 miljoen Duitsers voor een vakantie ons land en daarmee staat Duitsland op de eerste plaats in de top-10 van herkomstmarkten. België staat met ruim 2,1 miljoen bezoekers op de tweede plek.

  Samenwerking
De verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen is een initiatief van NBTC Holland Marketing in opdracht van de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel.  NBTC Holland Marketing werkt hierbij samen met erfgoedpartners als Stichting Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen (sKBL) en Erfgoedhuis Zuid-Holland én de regionale bureaus voor toerisme RBT Gooi en Vechtstreek, RBT Heuvelrug, RBT KAN, RBT Achterhoek en MarketingOost. Op dit moment participeren 29 kasteelmusea en -tuinen in het marketingprogramma.

Foto: Anne Hamers

Publicatiedatum: vrijdag 8 september 2017