Met ‘Verrukkelijk Vechtdal op wielen’ op zoek naar ’t Witte Goud uit Oost

Met ‘Verrukkelijk Vechtdal op wielen’ op zoek naar ’t Witte Goud uit Oost

Een culinaire tour dwars door het Vechtdal

 

Dat was op 27 en 28 maart het motto van de aspergetour, die onderdeel is van de campagne Verrukkelijk Vechtdal. Maar liefst bijna 170 auto’s met 370 inzittenden ambieerden een tocht door het Vechtdal. Twee dagen lang een volgeboekte corona-proof culinaire tour dwars door de regio rond Hardenberg, Rheeze, Ommen, Vilsteren en Dalfsen. Een ontdekkingstocht met onderweg een vijftal lekkere proeverijen en belevingen bij restaurants, producenten en aspergetelers. En onderweg een QR code spel waarmee lokale producenten werden ontdekt. De tour was tevens de exclusieve opening van het nog prille aspergeseizoen. 

 

De officiële start van de culinaire autotour Verrukkelijk Vechtdal op wielen was bij restaurant De Rheezerbelten in Hardenberg waar o.a. bestuurders van provincie en gemeenten corona-proof samen kwamen. Gedeputeerde Roy de Witte, wethouders Alwin te Rietstap en Jan ten Kate van de gemeente Hardenberg, Jan Uitslag van de gemeente Dalfsen en Evelyn Borgsteijn, directeur-bestuurder MarketingOost, waren bij deze aftrap aanwezig om samen met producenten en deelnemende restaurantbedrijven het glas te heffen op de nieuwe succesvolle Vechtdal activiteit.

 

Van grond tot mond
Uiteraard ontbrak er het voorproefje om de smaak en de cultuur van het Vechtdal te ervaren niet. Want hier komen immers de producten van de lokale teler, boer en producent bij elkaar. Zoals men kort er na officieel een paar allereerste aspergekopjes ontdekte op de Diffelense zandgrond bij Aspergeboerderij Het Nijenhuis. Net als de deelnemers kwam het gezelschap meer te weten over de lokale producenten, hun ambacht, hun trots en hun verhaal. En de lokale voorjaarsgroente, de asperge, die met andere ingrediënten verwerkt werd in vijftal verrassende gerechtjes. Samen vormden ze voor de deelnemers een prachtig menu om intussen te genieten van het afwisselende landschap en de Vecht. 

 

 

Verrukkelijk Vechtdal op wielen
De corona-proof tour ging langs de vijf restaurants De Rheezerbelten, Amused, Tante Pos, Herberg de Klomp en De Barones, producenten en aspergetelers Het Nijenhuis en Tuinderij van der Kolk. Onderweg werden er spelelementen toegevoegd om meer te ontdekken over lokale producenten door het scannen van QR codes, georganiseerd door Vechtdal Express uit Rheeze. Op zondag 18 april vindt de tour nog een keer plaats. Boeken hiervoor kan vanaf woensdag 31 maart via www.verrukkelijkvechtdalopwielen.nl

 

Verrukkelijk Vechtdal campagne
De aspergetour is tevens onderdeel van de campagne Verrukkelijk Vechtdal. Juist in deze tijd is het van belang om samen te werken en hierbij heeft MarketingOost (Vechtdal Marketing) een verbindende en aanjagende rol om te komen tot nieuwe projecten, producten en diensten. Aankomende tijd zullen de marketingkanalen ingezet worden om de lokale specialiteit goed onder de aandacht te brengen via Vechtdal Overijssel. Houd deze dus goed in de gaten voor nog meer verrukkelijke acties en inspiratie.  

 

Verrukkelijk Vechtdal
Ook in een langzaam ontluikende lente biedt Verrukkelijk Vechtdal een rijk programma aan culinaire activiteiten, streekproducten, smaakarrangementen, kookconcepten en smaakroutes. Een samenwerking van verschillende partners: Vechtdal Boert Bewust, Vechtdal Producten, De Boer als Gastheer, diverse horeca en Vechtdal Marketing. Ontdek het culinaire aanbod uit het Vechtdal Overijssel en laat je smaakpapillen geprikkeld worden door al het verrukkelijks dat het Vechtdal samenbrengt. Verrassend, onverwacht en puur natuur. Kijk op www.verrukkelijkvechtdal.nl voor heerlijke recepten, smaakadressen, routes en arrangementen.

Publicatiedatum: maandag 29 maart 2021