Omdenken naar een bewuste bestemming

Omdenken naar een bewuste bestemming

De MarketingOost Symposiumweek   stond bol van inspiratie. Een mooie mix van verhalen vanuit verschillende perspectieven. Eigenlijk teveel om op te noemen, maar een belangrijke gemene deler was om ‘omdenken’ dus maken we er een gezamenlijk verhaal van.   Drie sprekers; Nicolas Hall (DTTT), Jos Vranken (NBTC) en Merlijn Pieterse (ZKA) hebben ons inspiratie gebracht. In dit blogverslag laten we de belangrijkste ingrediënten nog eens de revue passeren. We passen de learnings direct toe op de ontwikkelingen die MarketingOost aanjaagt en realiseert.

Corona heeft voor een ‘harde reset’ gezorgd voor de vrijetijdseconomie en tegelijkertijd was de sector al aan het veranderen en ontstond de urgentie om andere dingen te doen.   In 2018 werd middels ‘Perspectief 2030’ al ingezet op een andere visie , gedeelde belangen en  bestemmingsmanagement. Nu zien we een versnelling bij ondernemers die - al dan niet noodgedwongen - nieuwe producten en diensten aanbieden,  en/of sterk digitaliseren en (nog) meer de samenwerking opzoeken. Gebieds- en aanbodontwikkeling staat ook bij MarketingOost hoog op de agenda. Uit elke crisis kunnen we sterker naar boven komen. Oftewel omdenken ten tijde van Corona!

 Balans’ -   Bewuste bestemmingen als doel

Zeker in deze crisistijd is het van belang dat we bewust met onze bestemming/regio omgaan.   Een juiste balans tussen leefbaarheid en economie is daarbij essentieel. De vrijetijdseconomie als middel – en niet als doel op zich – in de maatschappelijke en economische ontwikkeling van de regio.   MarketingOost zet steeds meer in op de regierol om, zowel het aanbod in de regio als de gebieden zelf, te helpen ontwikkelen. Naast marketing is er ondersteuning mogelijk bij plannen, wordt er meegedacht in visies en wordt er doorverwezen naar subsidies. Door samen met bewoners, ondernemers en overheden te kijken naar wat de verhalen zijn, dat te versterken en te vertellen. Zo profiteert iedereen! 

‘Herwaardering’ -   Periode van bezinning en onverwacht geluk

Nederlanders zijn nu meer op zoek naar rust en ruimte. ‘Onze’ eigen achtertuin wordt herontdekt. Ondersteund door de campagne ‘Hier moet je zijn’, liet Overijssel zich van de beste kant zien. Niet voor niets hebben de spraakmakende campagnes met Cowfluencer Liesje22 en de familie Flamingo prijzen gewonnen. We moeten uitgaan van de kracht van de regio of gebied. De opgaves die er liggen vormen het startpunt. Ook hier het omdenken; welke bezoekers wíllen we in ons gebied? Door een sterk aanbod en goed verhaal trekken we de kwaliteitstoerist!

‘Samen’ -   In de ziel geraakt, nu samen verder kijken

In een sector waar gastvrijheid in het bloed zit, raakt de huidige crisis hard. Ondernemers kunnen niet optimaal doen wat ze willen; namelijk het  bieden van herinneringen. Hoewel ze creatief en strijdvaardig doorgaan, hebben ze acute steun nodig. Zowel in financiële regelingen als hulp bij het aantrekken van subsidies en het ontwikkelen van aanbod. MarketingOost helpt daar graag bij. Na het overleven gaan we ook samen verder. Samen naar een bewuste bestemming betekent dat we ook meer buiten de sector kijken en mooie projecten realiseren in cross-overs met andere sectoren. Overheid, ondernemers en onderwijs; maak gebruik van elkaars kennis en kracht!   
Dit is nog maar een kleine greep uit de verhalen. Bekijk ze hier terug:

3 x Inspiratiepraat MarketingOost Symposiumweek

Flipthinking in times of turmoil:
Nicholas Hall, oprichter Digital Tourism Think Tank

Deze online sessie benadrukt het belang van het betrekken van inwoners bij het toerisme door bijvoorbeeld hun verhalen te laten zien en mooie voorbeelden van hoe destinaties van over de hele wereld in contact blijven met bewoners en bezoekers

Perspectief Bestemming Nederland 2030: Nu belangrijker dan ooit,
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC Holland Marketing


Deze online presentatie laat ons zien dat het van belang is om toerisme niet als doel maar als middel te zien om te komen tot een duurzame bestemming. We gaan van promotie naar destinatiemanagement en meer focussen op gedeelde belangen.

Gelukkige gasten in tijden van sociale afstand
Merlijn Pietersma, Leisure Strateeg, ZKA Strategy
:

Drie universele geluks-behoeften die vrijetijdsondernemers op nieuwe manieren in kunnen vullen.

 Samen aan de slag?

Samen willen we de regio’s en steden aantrekkelijk maken en houden om te wonen, werken en recreëren. Optimale balans tussen leefbaarheid en economie. Wij zijn o.a. expert, aanjager en verbinder op het gebied van gebieds- en aanbodontwikkeling. Heeft u vragen over kansen en mogelijkheden voor nieuwe conceptontwikkeling en producten in deze tijd, het ontwikkelen van een businesscase of geschikte financieringsmogelijkheden? Neem contact op met onze collega’s van Strategie & Onderzoek.

Publicatiedatum: donderdag 10 december 2020