Ondernemers: 2017 goed jaar voor toerisme in Overijssel

Ondernemers: 2017 goed jaar voor toerisme in Overijssel

Overijsselse ondernemers die actief zijn in de toeristische sector spreken tot nu toe over een goed jaar. Dat blijkt uit een rondgang onder ruim tachtig van de grotere ondernemers en uit de Regiomonitor van MarketingOost.

Met name het derde kwartaal was voor de ondernemers positief. Bij meer dan de helft van de gevraagde bedrijven in de toeristische sector is de omzet gestegen ten opzichte van vorig jaar. Deze verbetering komt met name door de toename van het aantal buitenlandse gasten. Daarnaast geeft 50% van de ondernemers aan een uitbreiding of kwaliteitsimpuls te hebben gedaan: de sector is volop in ontwikkeling.

Buurlanden
Het aantal buitenlandse gasten dat de Overijsselse regio’s bezoekt kende al een forse stijging van vijftig procent in de periode 2014-2016. Duitsland was hierbij zowel de grootste stijger als de grootste herkomstmarkt, gevolgd door de bezoekers uit België. Die trend zet zich in 2017 onverminderd voort: hotels in deze provincie mochten in het eerste halfjaar 40% meer Duitse overnachtingen bijschrijven dan in dezelfde periode in 2016.

Stijging
Uit de Regiomonitor van MarketingOost (cijfers van het CBS aangevuld met regionaal onderzoek) blijkt dat in Overijssel alle vormen van logies gestegen zijn ten opzichte van 2016. Opvallend is dat de groepsaccommodaties het goed doen, na jaren van achteruitgang. Campings lieten in de eerste twee kwartalen de grootste stijging zien: bijna 10% groei ten opzichte van 2017. Hiermee stijgt Overijssel meer dan het landelijk gemiddelde. 

Publicatiedatum: maandag 30 oktober 2017