Wijze lessen uit het oosten I Judith Elders

Wijze lessen uit het oosten I Judith Elders

‘Volg je hart en zit niet stil’

Huilen met de pet op: ik zit in de evenementenbranche”, antwoordt Judith Elders van De Meisjes van Plezier en Smaakroutes.nl op de vraag hoe het gaat. De zin klinkt somberder dan bedoeld. Met haar evenementenbureau zocht ze het afgelopen jaren veel samenwerkingen op en dat resulteerde ook in opdrachten. “Ik werk me te blubber. Dat levert minder geld op dan anders, maar ik krijg er veel energie van én hou er nieuwe opdrachten voor volgend jaar aan over”, vertelt Judith. Haar wijze lessen uit coronatijd.

Nieuwe doelgroepen

“Voordat corona uitbrak had ik al een samenwerking met Eline Stolk genaamd ‘Meet and Feed’. Daarmee vragen we aandacht voor voedselverspilling. In januari maakten we driehonderd gratis maaltijden van overtollig eten. Op het Centraal Station zetten we een lange tafel neer waaraan mensen van de gerechten genoten. Dat leverde ontzettend leuke gesprekken op. Op festival WOEST wilden we voor leerlingen van het voorgezet onderwijs kookworkshops met buitenbeentjes houden, maar dat kon helaas niet doorgaan. Toen bedachten we in samenwerking met onder anderen De Librije thuiskookworkshops in wedstrijdvorm voor ze: zij kregen een goodiebag van school waarmee ze thuis een maaltijd konden bedenken. Wij vulden maar liefst 550 goodiebags. Na de zomer gaven we met de WOEST- karavaan ook nog eens 46 fysieke kookworkshops aan 625 leerlingen.”

Nieuw aanbod

“Door KennisPoortZwolle kwamen we in contact met SVO, een MBO-foodopleiding in Zwolle. Die wilde ons inschakelen voor vergroten van de naamsbekendheid. Leerlingen werkten mee aan de WOEST-karavaan: zij maakten hapjes die ze tijdens de workshops in de praktijk konden testen. Een prachtig leerdoel voor de leerlingen en ondertussen zetten wij met het project de opleiding in de schijnwerpers. De samenwerking bevalt zo goed dat we voor komend jaar nieuwe opdrachten krijgen. Voor mij een bewijs dat je niet stil moet zitten. Zoek in deze tijd naar initatieven die wél kunnen.”

Samenwerking

“Heel leuk is een samenwerking tussen de Zwolse horeca en lokale artiesten. Inwoners bestellen via www.cultunair.nl een borrelplank van een restaurant én amusement in hun voortuin. Dat initiatief past perfect bij het DNA van Zwolle. We werken hier veel samen en in deze crisisperiode groeien we nog dichter naar elkaar. Van ellebogenwerk is geen sprake.    Blij ben ik ook met de rol van MarketingOost. Ik ontwikkelde bijvoorbeeld de Hanzesmaakroute: een wandeling langs winkels met lokale lekkernijen. MarketingOost hielp daarbij met subsidie en zorgde dat ook de betrokken ondernemers subsidie kregen. Samen ontwikkelden we een prachtig project dat smaak verbindt aan de geschiedenis van de Hanze.”

Omdenktip

“Zit niet stil, maar volg binnen je eigen vakgebied je hart. Ga niet spartelen om je hoofd boven water te houden, maar doe de dingen die je leuk vindt. Dan vind je nieuwe deuren die je open kunt zetten. Geld verdienen is dan even wat minder belangrijk, maar uiteindelijk krijg je wél weer de goed betaalde opdrachten. Al moet ik eerlijk zeggen: na een druk jaar is mijn creativiteit ook wel even opgedroogd. Maar uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat het goed komt.”


Samen aan de slag?

Samen willen we de regio’s en steden aantrekkelijk maken en houden om te wonen, werken en recreëren. Optimale balans tussen leefbaarheid en economie. Wij zijn o.a. expert, aanjager en verbinder op het gebied van gebieds- en aanbodontwikkeling. Heeft u vragen over kansen en mogelijkheden voor nieuwe conceptontwikkeling en producten in deze tijd, het ontwikkelen van een businesscase of geschikte financieringsmogelijkheden? Neem contact op met onze collega’s van Strategie & Onderzoek.

 

Publicatiedatum: donderdag 3 december 2020