Wijze lessen uit het oosten I Margé Hans

Wijze lessen uit het oosten I Margé Hans

“Nu moeten we echt dicht”, dacht Margé Hans toen de gevolgen van de corona uitbraak in maart duidelijk werden. Samen met het team lieten eigenaren Enrico en Margé van De Rheezerbelten de eerste schrik snel achter zich. Vernieuwende acties leverden nieuwe doelgroepen én veel energie op. “Ik denk dat we ook veel leren van deze tijd, al verlang ik nu vooral weer naar een periode waarin we gewoon open kunnen”, zegt Margé. Haar wijze lessen uit het Vechtdal.”

Nieuwe doelgroepen

“Tijdens de eerste lockdown belde een lokale supermarkteigenaar met de vraag of hij iets voor ons kon betekenen. Daaruit ontstond het plan om onze producten in zijn winkel te verkopen onder het label ‘Home Made by Rheezer Bistro’. Tot ver in de zomer konden klanten kiezen uit bijvoorbeeld salades, aspergesoepjes, olijven, en noem maar op. Dat project gaf veel energie. Hetzelfde geldt voor de Drive-In waarmee we direct op de eerste donderdag van de voorjaarslockdown begonnen, zowel voor ons à la carterestaurant de Rheezer Bistro als het pannenkoekenrestaurant. Met ons vaste team en onze oproepkrachten gingen we er samen voor. Zelfs onze kinderen hielpen mee. In de eerste lockdown maakten we onze terrassen klaar voor het seizoen. In de tweede lockdown is de Drive-In natuurlijk weer opgepakt. Ook voeren we werkzaamheden uit zoals restyling van de vergaderzalen en herinrichting van de pannenkoekenbar, zodat ons bedrijf straks nog mooier uit deze periode tevoorschijn komt.”

Nieuw aanbod

“Stil zitten past niet bij ons. Vanaf het eerste moment proberen we mee te bewegen op de golven en zoeken we naar nieuwe wegen. Zo presenteerden we bijvoorbeeld een high tea tijdens Moederdag. Voor de komende Pakjesavond bedachten we een Pakjesavond Pannenkoekenbox. Die zit vol lekkernijen voor een leuke Sinterklaasviering. Ook voor de Kerstdagen en het voorjaar zoeken we weer naar mogelijkheden. Innovatief zijn is wel steeds lastiger. Ook omdat we niet weten wat wel en niet mag. Uiteindelijk verlangen we toch naar ‘even gewoon restaurantje spelen’. Laten we wel zijn: de voortdurende aandacht voor veiligheid en inspelen op de ontwikkelingen kost veel energie. Daarom is het teleurstellend dat we opnieuw moesten sluiten.

“Maar ik ben blij met de veerkracht die we samen met ons team steeds tonen.  We leren ook heel veel van deze periode.”

Samenwerking

“Dit jaar had je opeens tijd voor een kopje koffie met collega’s. Aan het delen van ervaringen hebben wij best veel gehad, er kwam veel op ons af als horeca. Daarnaast zijn we actief betrokken bij Gastvrij Hardenberg en zet ik me graag in voor Vechtdal Marketing. Ik zie de voordelen van een organisatie die ons gebied promoot en de waarde van vrijetijdseconomie bij overheden onder de aandacht brengt, economisch en sociaal. Op die manier vergroot je de middelen en komen uiteindelijk meer bezoekers naar onze regio. Daarvan profiteren we allemaal. Zeker in crisisperiodes heb je elkaar gewoon nodig.”

Omdenktip

 “Dein mee op de ontwikkelingen. Er is altijd meer mogelijk dan je denkt.   Kijk wat er wél kan. Verlies je niet in boosheid en frustratie, want die emoties komen de creativiteit nooit ten goede.”

Wijze lessen uit het oosten: Margė Hans (Restaurant De Rheezerbelten)

Samen aan de slag?

Samen willen we de regio’s en steden aantrekkelijk maken en houden om te wonen, werken en recreëren. Optimale balans tussen leefbaarheid en economie. Wij zijn o.a. expert, aanjager en verbinder op het gebied van gebieds- en aanbodontwikkeling. Heeft u vragen over kansen en mogelijkheden voor nieuwe conceptontwikkeling en producten in deze tijd, het ontwikkelen van een businesscase of geschikte financieringsmogelijkheden? Neem contact op met onze collega’s van    Strategie & Onderzoek.

Publicatiedatum: donderdag 3 december 2020