Bibliotheek

Kunst en Cultuur Insight

Kunst en Cultuur Insight

Publicatiedatum zaterdag 1 december 2012
Regio(s) Nederland
Auteur(s) NRC Media

bekijk / download deze publicatie >

Beknopte samenvatting

De kunst- en cultuursector heeft te lijden onder de bezuinigingen van het kabinet. In plaats van 900 miljoen is er van 2013 tot 2016 slechts 700 miljoen euro per jaar beschikbaar. Dit noopt tot innoveren en ondernemen. De overheid stimuleert ondernemerschap op dit gebied en dat zorgt voor nieuwe initiatieven die kunst en cultuur voor liefhebbers aantrekkelijker moeten maken. En het effect is daar. Kleine theatergezelschappen maken applicaties die in combinatie met printadvertenties zorgen voor meer verkochte kaarten, artiesten treden vaker op in kleine gezelschappen en proberen via Facebook een nieuwe schare fans aan te spreken.

Op andere gebieden is er weinig te merken van bezuinigingen in deze sector. Grote festivals kunnen de hoeveelheid bezoekers amper meer aan. Ook populaire concerten, zoals die van Coldplay, Madonna, maar ook die van lokale grootheden als De Toppers kunnen rekenen op volledig uitverkochte zalen. Grote, maar ook kleine musea zagen in 2011 het bezoekersaantal stijgen en verbraken daarmee alle records.

Nederland is dus volop bezig met kunst en cultuur en ook internationaal plukken we daar de vruchten van. We zijn vertegenwoordigd op het Filmfestival van Cannes, we trekken met dansgezelschappen de wereld over en onze modeontwerpers zijn niet meer weg te denken uit de internationale modewereld.

Kortom: dat kunst en cultuur groot is in Nederland, ondanks vele bezuinigingen, is een feit. De bezoekers van de musea, films, concerten, voorstellingen en festivals zijn echter nog bijzonder weinig in kaart gebracht. Zijn er specifieke redenen waarom zij kiezen voor bepaalde activiteiten? Waar worden zij gewezen op de mogelijkheid tot het ondernemen van deze activiteiten? Hebben zij behalve kunst en cultuur nog meer interesses? Welke winkels bezoeken zij? Deze informatie is interessant voor een grote groep marketeers en laat zien dat de kunst- en cultuursector veel potentie biedt voor gerichte targeting in diverse branches. Het hier geschetste profiel is onder andere gebaseerd op de meest recente NOM Print & Doelgroep Monitor en Motivaction-onderzoek.


bekijk / download deze publicatie >