Bibliotheek

Meest gastvrije stad 2011

Meest gastvrije stad 2011

Publicatiedatum woensdag 12 oktober 2011
Regio(s) Nederland
Auteur(s) Van Spronsen & Partners

bekijk / download deze publicatie >

Beknopte samenvatting

De gastvrijheidseconomie is van groot economisch en maatschappelijk belang en is naar schatting goed voor een totale omzet tussen de 65 en 85 miljard euro per jaar. Het gaat hier onder andere om de horeca, verblijfstoerisme, attractiepunten, evenementen maar ook cultuur is een aspect.
Gezien die belangrijke maatschappelijke en economische waarde is het dan ook van belang de bezoeker zo optimaal mogelijk van dienst te zijn. De gast het gevoel geven welkom te zijn. Daar gaat het om. Want alleen op die manier ben je onderscheidend en weet je bezoekers daadwerkelijk te raken.

Daarom is de Meest Gastvrije Stad een waardevol onderzoek voor de steden, omdat de bezoekers hun mening over een stad geven. Juist die subjectieve mening wordt gevormd door tal van omstandigheden die samen een ervaring vormen. Eén van de deelnemende burgemeesters zei vorig jaar; "Hoe kunnen wij nu slechter scoren op parkeren terwijl wij meer parkeerplaatsen hebben ontwikkeld?" Maar een bezoeker interesseert het niet hoeveel plaatsen er zijn en wil eenvoudig en snel de auto parkeren. Hierbij is de beleving en de ervaring dus veel belangrijker dan het aantal plaatsen.

Iedere stad kan veel op het gebied van de gastvrijheidsbeleving winnen door zich in de bezoeker te verplaatsen. Kijken, ruiken, proeven, voelen, zien en praten zoals een bezoeker van de stad dat doet. Hoeveel steden laten iedere maand een mystery stadsbezoeker kritisch de stad ervaren en kijken waar verbeterpunten liggen?


bekijk / download deze publicatie >