Bibliotheek

Meest gastvrije stad 2012

Meest gastvrije stad 2012

Publicatiedatum woensdag 10 oktober 2012
Regio(s) Nederland
Auteur(s) Van Spronsen & Partners

bekijk / download deze publicatie >

Beknopte samenvatting

Het gevoel hebben welkom te zijn en als gast te worden behandeld….. daar gaat het om in de gastvrijheidsbeleving van mensen. Dit geldt bij een bezoek aan een winkel, een restaurant en ook – niet in het minst – bij een bezoek aan een stad.

Uitgaan en recreatief winkelen behoren steevast tot de belangrijkste vrijetijdsactiviteiten van Nederlanders. Vrijwel elke Nederlander onderneemt dergelijke activiteiten, die grote economische en maatschappelijke waarden vertegenwoordigen. Daarom is het van belang de bezoeker van een stad zo optimaal mogelijk van dienst te zijn.

In het jaarlijkse onderzoek naar de ‘Meest Gastvrije Stad’ worden aspecten gemeten die een bezoeker, vaak onbewust, gebruikt om een stad te bestempelen als gezellig, mooi, gastvrij of leuk. Door bezoekers de stad op 27 aspecten te laten beoordelen is het ‘gastvrijheidsgevoel’ meetbaar gemaakt en in kaart gebracht. Na afloop van het bezoek aan een stad gaat de bezoeker naar huis met een gevoel. Dat gevoel wordt bepaald door allerlei ervaringen. De optelsom van al deze ervaringen bepaalt uiteindelijk of het bezoek van meerwaarde is geweest en hij zich een ambassadeursrol aanmeet. Het enthousiasme van deze ambassadeurs is de beste promotie voor een stad.


 

bekijk / download deze publicatie >