Bibliotheek

Quick scan - Aangrijpingspunten voor beleid inzake streekproducten in de provincie Overijssel

Quick scan - Aangrijpingspunten voor beleid inzake streekproducten in de provincie Overijssel

Publicatiedatum maandag 1 maart 2010
Regio(s) Overijssel
Auteur(s) Taskforce Multifunctionele Landbouw, KBM alliances e.a.

bekijk / download deze publicatie >

Beknopte samenvatting

Het idee leeft dat juist in een combinatie en wisselwerking van streek- of boerderijproducten met recreatie, toerisme en landschap er mogelijk een behoorlijke groeipotentie te bereiken is en een mogelijk stimulerende rol voor de provinciale overheid.

In brede zin is er een toenemende belangstelling van consumenten voor lekkere producten met een eigen identiteit. Dit is deels terug te voeren op een gezondheidstrend, heeft deels te maken met een stijgend kwaliteitsbesef en deels met een betere vermarkting van dit soort producten in de verschillende afzetmarkten. De trend om als restaurant met verse en lokaal verkrijgbare producten te werken past in dit beeld. Ook de massale marketing campagne van Albert Heijn puur&eerlijk grijpt hier op aan.

Voor Overijssel zijn er in 2009 in totaal 165 bedrijven actief in boerderijverkoop (tegen 2.850 bedrijven landelijk in 2007). Dat is 2,3% van het totaal aantal agrarische bedrijven. Het aantal bedrijven met boerderijverkoop daalt. Ook in deze sector spelen schaalvergroting en professionalisering. De geschatte omzet van de bedrijven in Overijssel ligt tussen € 5 en € 6,5 miljoen. Landelijk wordt de omzet in boerderijverkoop geschat op € 89 miljoen in 2007; de totale markt van verkoop van streek- en boerderijproducten in alle kanalen beloopt € 364 miljoen.

 Volgens onderzoek zijn er grote potenties voor de markt van streekproducten.


bekijk / download deze publicatie >