Bibliotheek

TNS NIPO B2B marketing barometer

TNS NIPO B2B marketing barometer

Publicatiedatum zondag 1 januari 2012
Regio(s) Nederland
Auteur(s) spotONvision en TNS NIPO

bekijk / download deze publicatie >

Beknopte samenvatting

Business-to-Businessmarkten (B2B-markten) zijn een vitaal onderdeel van de economie. Toch ontberen B2B-marketeers veelal inzicht in de marketingtrends op hun terrein, terwijl het voor hen zeer nuttig is om zich aan andere B2B’ers te spiegelen en ervan te leren. Hoe anders is het gesteld met hun B2C-collega’s, voor wie het al sinds jaar en dag bon ton is hun ervaringen met anderen op uiteenlopende platforms te delen.

Tot voor kort moesten Nederlandse B2B’ers hun toevlucht nemen tot Britse of Amerikaanse B2B-gremia om enig inzicht in actuele ontwikkelingen te verkrijgen. Aan deze situatie is in 2011 een einde gekomen toen spotONvision en TNS NIPO de handen ineensloegen. Dat jaar zag de TNS NIPO Marketing Barometer het levenslicht en nu, in 2012, brengen we het opnieuw het actuele beeld van B2B marketing in Nederland. Hiermee bieden we een uniek inzicht in de wijze waarop B2B professionals hun marketingstrategie invullen en de effectiviteit ervan bepalen. In het bijzonder laten we zien op welke wijze deze marketeers social media inzetten, hoe zij contentmarketing aanpakken en in hoeverre de investeringen in deze marketinginstrumenten opwegen tegen de opbrengsten. Kortom, iedere B2B-professional kan zich nu spiegelen aan de aanpak van ‘de’ Nederlandse B2B marketeer.


bekijk / download deze publicatie >