Bibliotheek

Travel2020 toekomstvisie

Travel2020 toekomstvisie

Publicatiedatum woensdag 30 mei 2012
Regio(s) Nederland
Auteur(s) ING

bekijk / download deze publicatie >

Beknopte samenvatting

In 2020 is de reisbranche gewend geraakt aan de beperkte groei in vakanties en bestedingen. Deze wordt vooral gedreven door de lagere economische groei en de beperkte bevolkingsgroei. Het aantal te onderscheiden doelgroepen is fors gestegen bijvoorbeeld binnen het ouderensegment en het gezinssegment. Technologie heeft de verhoudingen verder opgeschud via ontwikkelingen op het terrein van sociale media en mobiele internettoepassingen. Het online, zelfstandig zoeken en boeken is verder gegroeid. De functie van de reisbranche in het ontsluiten, vinden en samenstellen van aanbod is uitgehold door technologie en nieuwe toetreders. Consumenten zijn gewend dat hun specifieke vraag centraal staat, waardoor niet langer aanbodgedreven gewerkt kan worden. De aanbieders van vervoer en verblijfsaccommodatie bereiken steeds beter rechtstreeks hun klanten. Touroperators hebben dus enerzijds te maken met consumenten die zelf hun reis(pakket) samenstellen en anderzijds met leveranciers die minder afhankelijk zijn. Touroperators bedienen voornamelijk het snelle, lage kostensegment met meer flexibiliteit of bevinden zich in niches waar zij aantoonbaar hun specialiteit waarmaken. De overgebleven reisbureaus bieden via een naadloos aansluitend online en stenen kanaal inspiratie en hulp bij de vakantiekeuze voornamelijk voor speciale, flexibele en/ of hoogwaardige reizen. OTA’s onderscheiden zich op service, na de toetreding van social & search experts, die het vakantieaanbod toegankelijk maken.


bekijk / download deze publicatie >