Je hebt het de afgelopen weken op onze socials vast al voorbij zie komen: we starten een nieuw hoofdstuk in onze samenwerking met Gelderland in het ‘Das andere Holland’ project. Dat doen we uiteraard niet zonder terug te blikken op het record brekende jaar 2022!
Overijssel en Gelderland trokken van 2019-2022 met elkaar op in het project ‘Grenzeloze Toeristische Innovatie 2’. Het doel van het project was het uitbouwen van grensoverschrijdende samenwerkingen, Overijssel en Gelderland vermarkten in de deelregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen, nieuwe producten ontwikkelen en ondernemers ondersteunen bij Duitse marktbewerking. Met als einddoel: stijging van het aantal Duitse bezoekers, de omzet uit de Duitse markt en het marktaandeel. Onder de naam Das andere Holland werkten vanuit Euregio meerdere werkgroepen samen aan werkpakketten.
Alle activiteiten en resultaten van Das Andere Holland 2019-2022 zijn gebundeld in een infographic.
Jaarlijks verschijnen er meerdere onderzoeksresultaten over de Duitse toeristische markt. Het Grensoverschrijdend Projectbureau voor Toerisme bij de Euregio in Gronau analyseerde in samenwerking met de kennisafdelingen van de regionale projectpartners de meest relevante onderzoeksgegevens en stelde deze in de Nederlandse taal beschikbaar voor de stakeholders in Gelderland & Overijssel. De marktdata zijn verwerkt en samengevat in zes factsheets en vijf online trainingen die op de kennisplatforms van de regionale projectpartners staan.
In het werkpakket marketingcommunicatie zorgden wij ervoor dat deze Duitse gasten ook daadwerkelijk naar onze regio’s kwamen. De campagne was met name gericht op de deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen en zette de Duitse consument aan tot het doorbrengen van een korte vakantie of het plannen van een dagbezoek in de regio’s. Dit deden we door de website das-andere-holland.de met bijbehorende socials en nieuwsbrief te vermarkten. Maar ook door het organiseren van pers- en influencerreizen en mediacampagnes.
Binnen dit project konden bedrijven en organisaties in Gelderland & Overijssel gebruik maken van een subsidieregeling ter verbetering van hun digitale zichtbaarheid op de Duitse markt. Euregio heeft in samenwerking met de regionale projectpartners een lijst met dienstleveranciers opgesteld waaronder vertalers, Duitse onlinespecialisten, videospecialisten, SEO-specialisten, e.d. Vanuit de opgebouwde kennis en expertise bij alle projectpartners en de data- analyses is advies op maat gegeven en de juiste dienstleverancier gekoppeld aan de ondernemers en organisaties.
We kijken terug op een jaar met prachtige cijfers. In de wintermaanden wisten opvallend veel Duitse reizigers ons te vinden. Online vertaalde zich dit naar een enorme stijging van het organische (59,4%) en directe verkeer (8,7%). Ook zien we dat er in 2022 meer verkeer vanuit Facebook (17,1%) is gekomen. Via betaald adverteren kwam nog eens 8% naar de website. In totaal hebben we op de website das-andere-holland.de meer dan 1,1 miljoen paginaweergaven en ruim 460.000 bezoekers ontvangen, beide zijn verdubbeld ten opzichte van 2021.
In april 2022 werd de ‘Beleefkaart’ met aanbod van 52 partners – geschikt voor gezinnen met kinderen – in een oplage van 50.000 stuks verspreid bij 1000 toeristische partners in Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen. Ook werden 15.000 exemplaren ‘Das andere Holland Magazine’ onder deze doelgroep verspreid. Na de COVID-jaren 2020 en 2021 konden we eindelijk weer met reisjournalisten en influencers op stap! Maar liefst 18 mediatitels zorgden voor 78 on- en offline publicaties met een gezamenlijk potentieel bereik van 4.885.250 lezers. 2022 was met recht een recordjaar. Bekijk in deze handout de resultaten over het jaar 2022 in detail.
Benieuwd waar nog kansen liggen wanneer het gaat om het aantrekken van de Duitse bezoeker? Op Kennisplatform Oost schreven we een interessant artikel over dit onderwerp!
En wij houden je op de hoogte van de het laatste nieuws uit de regio.