Fill 1 Fill 1

Hotel Overleg Twente intensiveert samenwerking

Group 10 28 juli 2022

Dat de horeca door de coronacrisis vol geraakt is, is niemand ontgaan. De naweeën van de coronamaatregelen zijn nog voelbaar. Maar ook speelt de onzekerheid dat er in het najaar weer een loc-kdown komt. Reden voor Hotel Overleg Twente (HOT) om de samenwerking te intensiveren met als doel een positieve impuls voor de sector in Twente te bewerkstelligen.

Horeca sector is hard geraakt
Hotel Overleg Twente (ook wel HOT genoemd) is een samenwerking van kleine en grote hotels in Twente. Tijdens de coronacrisis ondervonden ondernemers dat je alleen minder zeggenschap hebt richting bestuurders en veiligheidsregio. “Als eenling doe je in het overheid landschap niet veel, samen kun je echter wel een verschil maken” aldus voorzitter van het HOT Alco van Berkel. “Een inzicht dat er voor gezorgd heeft dat we de opzet van het HOT hebben aangepast. Enerzijds focussen we ons nu op kennisdeling en het borgen van een relevant netwerk. Anderzijds wordt met marketingactiviteiten intensiever samengewerkt met Twente Marketing. Alco vervolgt: “De naweeën van de coronacrisis zijn nog steeds voelbaar, onze sector is frontaal geraakt. Door ons, in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland (KHN), nog beter als collectief te presenteren hopen we een serieuzere gesprekspartner te worden voor bestuurders en veiligheidsregio. Wij weten immers het beste wat er speelt bij horeca ondernemers.”

Investeren in positief imago
Een ander belangrijk punt van aandacht is het imago van de sector. HOT wil samen met KHN en horecaopleidingen in Twente zorgen voor het aantrekkelijker maken van werken in de horeca. De aanmeldingen voor hotelscholen en vakopleidingen blijven namelijk achter. Mede door de coronacrisis zijn er veel vooroordelen, zoals over de hoge werkdruk en lage lonen. Niets is minder waar volgens Merlijn Dewasme, horeca werknemer bij Hotel & Restaurant de Zwaan in Delden: “Sinds ik in de horeca werk heb ik juist meer vrije tijd, doordat ik langere dagen kan maken. Als je het vergelijkt met de supermarkt, heb je vaak meer shifts met minder uur. Ook financieel heb ik het goed voor elkaar in de horeca. Maar belangrijker; in de horeca is het inderdaad druk, maar dat maakt het juist gezellig. Je hebt veel meer klantcontact dan bijvoorbeeld vakken vullen in de supermarkt.”. Voorzitter Alco van Berkel vult aan: “Juist deze positieve aspecten van werken in de horeca willen we meer bij jongeren onder de aandacht brengen.”

Horeca belangrijk voor levendigheid Twente
Het is van groot belang voor de levendigheid van Twente dat de horeca sector een positieve impuls krijgt.  Quirine ter Haar van Twente Marketing is dan ook erg blij met de intensievere samenwerking met het HOT. “Samen met overheid en ondernemers ontwikkelen wij de vrijetijdseconomie van Twente en zetten we Twente als aantrekkelijke bestemming op de kaart. Ons doel is daarbij te zorgen dat Twente voor zowel bezoeker als bewoner een heerlijk leefgebied is en blijft. Deze intensievere samenwerking met het HOT draagt daar zeker aan bij!”

Wellicht ook interessant

Nieuws
Zwolle inspirerende broedplaats van ‘aha-momenten’
Nieuws
Rapport over de toegevoegde waarde van onze rol als MarketingOost
Contact
Fill 1
Niks missen?Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief

En wij houden je op de hoogte van de het laatste nieuws uit de regio.