Een uniek XL Herman Brood kunstwerk, gemaakt met meer dan 6000 bierdopjes is tijdens het Streekontbijt op zaterdag 5 augustus bij Hanze Art Station afgemaakt. Onder leiding van Judith Elders, creatief ondernemer en eigenaar van De Meisjes van Plezier werd een levensgroot Herman Brood kunstwerk gemaakt, zijn bekende ‘Forever’ kunst. Judith: “Wat de bierdopjes van Vechtdal Brouwerij, Herman Brood, kunst, creativiteit, samenwerken, Zwolle, Vechtdal en het Reestdal met elkaar gemeen hebben? Dat het nu ‘Forever’ verbonden is.”
Van 12 juli tot 22 augustus is de gratis expositie Kunst van de Korte Keten te bewonderen in glazen huisjes in de Zwolse binnenstad. Er zijn routes samengesteld en de streekproducten zijn verkrijgbaar bij ruim 30 horeca en retailbedrijven. Daarnaast is er een zomerprogramma samengesteld waar het XL Brood kunstwerk en het Streekontbijt onderdeel van zijn.
Uniek Streekontbijt met lokale producten
Het zomerprogramma toont aan hoe bruisend en creatief Hanzestad Zwolle is, geïnspireerd door de lokale voedselketen uit het Vechtdal en Reestdal. Naast workshops is het Streekontbijt een voorbeeld hoe lokaal voedsel onder de aandacht gebracht wordt. Onder leiding van startup Ztreek genoten ruim 70 mensen op 5 augustus van een uitgebreid lokaal ontbijt.
Ztreek kijkt positief terug: “Door voedsel van dichtbij te halen zorgen we met elkaar voor minder voedselkilometers. We hebben veel positieve reacties gekregen over de lekkere ambachtelijke producten.” Het menu was samengesteld door meer dan tien lokale producenten, dankzij de samenwerking met Harry Schonewille. Tijdens het ontbijt vertelden Joke van Kaasboerderij Heileuver en Klara van Zuivelboerderij De Waard over hun ambachtelijke producten. Na het ontbijt konden de deelnemers hun bierdopje leggen om het Brood kunstwerk af te maken. Met dank aan voorbijgangers, bezoekers aan Blue Bayou en Het Streekontbijt is het kunstwerk vanaf 8 augustus te bezichtigen bij Blue Bayou.
Unieke expositie brengt vernieuwde samenwerkingen tot stand
Vanuit MarketingOost hebben Zwolle Marketing en Vechtdal Marketing het project Kunst van de Korte Keten samen met projectpartners opgezet. Vanuit gebiedsvisies en op basis van trends en ontwikkelingen, geeft MarketingOost een boost aan projecten die bijdragen aan de doelen voor bestemmingsontwikkeling, aanbodontwikkeling en het vermarkten van de Hanzestad Zwolle en Vechtdal Overijssel. Dankzij de financiële support van gemeente Zwolle, Nederlands Bureau Toerisme & Congressen (NBTC) en ZwolleFonds kan dit goed neergezet worden. De expositie is tot 22 augustus te bezichtigen bij Blue Bayou en in de glazen huisjes aan de Klokkensteeg, Luttekestraat en Blijmarkt. Daarna reist de expositie tot december 2023 door naar Kaasboerderij Heileuver in Dalmsholte. Op 16 september is er nog een “after dinner”, Het Streekmaal, bij Hanze Art Station. Het is een uniek pop-up diner met producten van deelnemende producenten.
Voor meer informatie: www.kunstvandekorteketen.nl
Foto’s: Maura Koelewijn
En wij houden je op de hoogte van de het laatste nieuws uit de regio.