Fill 1 Fill 1

MarketingOost mikt voor Overijssel met spannende campagne op ‘zwevende boeker’

Group 10 28 april 2022

Uit de NBTC-vakantiesentiment peiling (bron: nbtc.nl) blijkt dat 41% van de Nederlanders met vakantieplannen nog moet boeken. Een bestemming dichtbij huis blijkt voor 31% een belangrijke afweging te zijn in het oriëntatieproces. Reden voor MarketingOost om de ‘zwevende’ boeker over de streep te trekken om voor een vakantie in Overijssel te kiezen. De campagneboodschap ‘avontuurtje in een uurtje’ moet Nederlanders ervan bewust maken dat het veelzijdige Overijssel vanaf veel plekken slechts een uur rijden is. Het avontuur ligt dus letterlijk om de hoek.

Boodschap met een spannend tintje
Op veel buitenreclame borden prijkt deze week de boodschap ‘Avontuurtje in een uurtje’. Een boodschap met een ‘spannend’ tintje die ervoor moet zorgen dat de consument op het verkeerde been wordt gezet. Want niemand zal direct denken aan Overijssel. En dát is precies wat MarketingOost de Nederlander wil laten ervaren. Zeker nu is gebleken dat 31% van de ‘zwevende’ boekers een bestemming dichtbij huis belangrijk vindt. De perceptie is vaak dat Overijssel ver weg ligt. Terwijl dat in de praktijk niet het geval is. Ook blijkt uit onderzoek dat maar liefst 73% van de Nederlanders vindt dat er in Overijssel nog veel te ontdekken valt (bron: imago-onderzoek 2021, MarketingOost). Dat maakt Overijssel tot een interessante bestemming om de ‘zwevende’ boekers te overtuigen om voor een avontuur in Overijssel te kiezen.

Overijssel populair sinds corona
Overijssel is, na Utrecht, de provincie die vorig jaar de grootste groei in overnachtingen heeft weten te realiseren (bron: CBS 2021). MarketingOost wil deze groei graag vasthouden en zet daarom in op de laatste reistrends om de last-minute boeker te overtuigen. Dit gebeurt door de nadruk te leggen op het veilig en vertrouwd in Nederland kunnen reizen. Maar ook door in te spelen op de trend betekenisvol reizen, ook wel transformatief reizen genoemd. Shelly van Winden, adviseur Strategie en Onderzoek van MarketingOost constateert: “Mensen willen diepere en betekenisvollere verbindingen ervaren met de plaatsen die ze in 2022 bezoeken. Ze willen weg van de massa, leren van lokale gemeenschappen en het verhaal achter een plek weten.”

On-ontdekt aanbod centraal
Overijssel speelt in op deze trends door op haar platform VisitOost.nl een campagnepagina in te richten met ‘on-ontdekt’ aanbod. Indrukwekkende luchtfoto’s, verdiepende verhalen en micro-avonturen vanuit de lucht moeten de consument aansporen om meer te willen weten over de bestemming. Geertje Oolbekkink, marketingadviseur van MarketingOost licht toe: “Wij claimen in onze positionering dat Overijssel de meest verrassende bestemming van Nederland is. En doen de consument een belofte dat Overijssel je verrijkt. De campagne is voor ons geslaagd als mensen niet alleen denken dat er in Overijssel veel te ontdekken valt, maar het dit jaar ook zelf willen gaan ervaren!”

Wellicht ook interessant

Nieuws
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
Nieuws
Trotse inwoners spreken zich uit: Toerisme belangrijk, maar met oog voor leefbaarheid!
Contact
Fill 1