Apps: Doel of Middel?

Alice Hulshof

Apps: Doel of Middel?

Apps, je hebt ze in alle soorten en maten, er zijn er miljoenen en elke 30 seconden wordt er een nieuwe app uitgebracht. Onlangs werd ik uitgenodigd om een workshop over onze ervaringen met apps te geven. De bijeenkomst werd georganiseerd door Stichting Wandelnet en het Landelijk Fietsplatform. Niet alleen ervaringen met apps kwamen aan bod, maar ook feiten en cijfers over apps, do’s and dont’s en de wensen van de recreant. Aan het einde van de bijeenkomst kon ik concluderen dat niet alleen de aanwezigen bij mijn workshop wat geleerd hadden maar ik zelf zeker ook!

Tegenwoordig hoor je er bijna niet meer bij zonder app. Maar waarom zou je een app willen ontwikkelen? Een app voor de heb is een doel op zich, maar sla je de plank dan niet volledig mis? Het is goed om eerst te kijken naar wat je doel is, daarna moet je jezelf de vraag stellen of een app dan een van de middelen (of het middel) kan zijn om je doel te bereiken. Voor de toeristische regio’s in Overijssel hebben wij regio-apps ontwikkeld. Ons doel daarbij was om bezoekers van Overijssel te enthousiasmeren over de regio’s en te informeren over wat er hier allemaal te doen is als ze hier eenmaal zijn. Om die reden is de informatie in de app gebaseerd op de locatie van de gebruiker en kan de gebruiker de gevonden informatie direct delen. Uit onderzoek is gebleken dat die locatieaanduiding hoog scoort bij de recreant. 

Betekent dat nu dat onze apps in de top zoveel staan van toeristische apps? Nee absoluut niet. We zijn er nog lang niet. Na een soft launch in 2013, staat 2014 in het teken van het aan de man brengen van de apps. Eén van onze lessons learned: zonder promotie geen succesvolle app. Want tussen al die miljoenen apps in de stores ben je praktisch onzichtbaar. Andere lessons learned die ik graag wil delen;

  • Ga in gesprek met meerdere aanbieders. Er zijn er zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
  • Bepaal voor jezelf heldere criteria waar je offertes op kunt toetsen (schrik niet van de enorme prijsverschillen!).
  • Apps zijn een ongoing process. Net als met websites ben je er niet met de lancering, je moet blijven doorontwikkelen.
  • Luister naar je gebruikers! Is je app aanbodgestuurd of vraaggestuurd? Doe dit niet alleen voorafgaand aan de ontwikkeling van je app maar ook als de app al online is (zie lesson 2).
  • Meten is weten! Koppel je app aan Google Analytics zodat je goed zicht hebt op het gebruik van de app.

 En de allerbelangrijkste les: zet je app in als middel en niet als doel op zich. 

Publicatiedatum: donderdag 5 juni 2014

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel