Beken jij al kleur?

Alice Hulshof

Beken jij al kleur?


Toen ik tien jaar geleden na mijn NHTV studie in het toerisme ging werken, waren we nog op een hele andere manier met marketing bezig dan nu het geval is. Er moest een VVV gids komen, of er moest een route komen. Daar gingen we dan ijverig mee aan de slag, logootje er op, foto’s zoeken, leuke teksten schrijven en klaar was je marketingmiddel. Vandaag de dag ziet de city- en regiomarketing er heel anders uit. We zijn geen route- of gidsfabriek meer maar we willen mensen naar onze regio’s en steden trekken. We willen laten zien hoe leuk het hier is en er voor zorgen dat de consument bij ons vakantie komt vieren of een dagje weg gaat. Maar welke doelgroep is daarin geïnteresseerd en hoe kunnen we die doelgroep het beste bereiken?

Daarvoor maken we gebruik van het BSR model. Dit model verkent en structureert de achterliggende waarden, behoeften en motieven van mensen. Op basis hiervan zijn er verschillende belevingswerelden, ontstaan van waaruit mensen denken en handelen. Elke belevingswereld heeft een kleur en heeft een duidelijk onderscheidend profiel op basis van sociologische en psychologische dimensies. Daarnaast worden er traditionele kenmerken zoals opleiding, geslacht, leeftijd, mediagebruik en vrijetijdsbestedingen aan toegevoegd. Met deze informatie kun je je marketing en promotie precies op de door jou gewenste doelgroep afstemmen.

Maar wat kun je er dan vervolgens mee? Stel je bent een gemeente en je wilt een nieuw sportcomplex bouwen. Met dit product spreek je een bepaald leefstijlprofiel aan. Met het BSR model kun je dan vervolgens de inwoners van jouw gemeente “kleuren”. Hierdoor kun je precies zien of de inwoners van je gemeente wel geïnteresseerd zijn in dat sportcomplex en zoja, waar je dan het beste je sportcomplex kunt bouwen. Ook voor jou als ondernemer kan het kleuren van je bedrijf interessant zijn. Vraag je je bijvoorbeeld af waarom je bezoekersstroom niet op gang komt? Met het BSR model kun je je bedrijf laten kleuren. Wellicht is jouw bedrijf voornamelijk interessant voor de “Uitbundig Gele” leefstijl. Terwijl je juist promotie aan het maken was in kranten en bladen die gelezen worden door de “Rustig Groene” doelgroep, die helemaal niet geïnteresseerd is in een “Uitbundig Geel” bedrijf. Op deze manier kun je of je marketing beter afstemmen of wellicht veranderingen in je bedrijf doorvoeren omdat je toch liever een andere doelgroep aantrekt.

Kortom, via de belevingswerelden kun je veel gerichter je doelgroep aanspreken en bereik je uiteindelijk meer.

Meer weten over het kleuren van je bedrijf of gemeente? We kunnen je hier altijd meer over vertellen tijdens een kopje koffie. Benieuwd naar jouw eigen kleur? Doe dan de test om te kijken in welke belevingswereld jij zelf zit. 

Doe zelf de test!

Publicatiedatum: donderdag 10 oktober 2013

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel