Oeps interview blooper hahaha

Ronald Klappe

Oeps interview blooper hahaha

Voor een marketingmedewerker zijn dit de krenten in de pap. Je bedenkt iets en het gaat viraal, wat wil je nog meer? Veel bedrijven proberen hun video ‘viral’ te krijgen.  Dat hebben we ook gedaan voor Sail Kampen. En laat dat ons (MarketingOost), maar vooral mijn collega’s van IJsseldelta Marketing nou gelukt zijn. Weet je nog niet waar het over gaat? Dan moet je snel dit filmpje bekijken.

Hoe ontwikkel je een virale video?

Hoe komt zoiets nou tot leven? Het begint met een idee en het idee kwam van het IJsseldelta Marketing team. Tijdens een brainstorm vroegen ze zich af: Hoe halen we ‘De Wereld Draait Door’? Na veel ideeën spuien, werd het idee voor een val in het water verder uitgewerkt door collega’s Claudi en Martje  en Andre van de Zee. Andre  is eigenaar van Beleef Media en heeft dus al de nodige ervaring in tv/internet land.  Collega Claudi Groot Koerkamp (merkleider van IJsseldelta Marketing) is geen onbekende in acteerland. Ze speelde bijvoorbeeld al in enkele commercials en de TV Oost serie ‘van jonge leu en oale groond’ . Dit team, samen met burgemeester Koelewijn van Kampen, het zeilschip de Stedemeaght en de rivier de IJssel vormen de perfecte ingrediënten voor een virale video.

Goed voorbereid

Op een zonnige maar zeer koude ochtend (24 maart) zijn de opnames gemaakt. Claudi vertelde ons dat ze wel een paar keer moest ‘oefenen’ omdat ze het koude water toch wel eng vond. Na een keer of zeven lukte het haar dan toch om de IJssel te trotseren. Zo’n opname moet je goed voorbereiden. Aan alle veiligheidsmaatregelen is daarom gedacht. De reddingsbrigade stond paraat en onder haar charmante jas droeg Claudi een wetsuit.

Er is bewust gekozen voor een filmpje van een halve minuut, naar mijn mening perfect. Maak je de video te lang, dan haken mensen af. Te kort, dan kun je de boodschap niet vertellen over het prachtige gebied IJsseldelta en het aankomende evenement Sail Kampen. Het filmpje is ook grappig zonder geluid en dat is volgens mij ook een belangrijke succesfactor. Want even stiekem op je werk een filmpje kijken kan best, maar om het geluid dan aan te zetten….

Geschiedenis

Op 8 april (10 dagen voor Sail Kampen) was het dan zover en hebben we de video online gezet. Een paar dagen daarvoor hebben we overleg gehad hoe we dit moesten doen. Want het moet natuurlijk geloofwaardig zijn dat dit ongelukje niet in scene is gezet. Daarom hebben we de keuze gemaakt om de video via een persoonlijk account van een collega te uploaden en niet via een bedrijfsaccount. Zij stuurde de video via Twitter de wereld in met daarbij de opmerking dat dit toch wel een blunder was van het hoogste niveau. Daarnaast hebben we een mail gestuurd naar alle collega’s en verteld dat dit een echte blooper is en de vraag of zij dit willen delen op hun persoonlijke kanalen. Daarna waren de Facebook accounts en twitteraccount van MarketingOost aan de beurt. En tot slot het filmpje uploaden bij Dumpert, RTV Oost, EDNED en RTL Editie NL. De rest is geschiedenis…..

Een aantal zaken op een rij:

  • Views op Youtube (23 april): 3,8 miljoen
  • Views op Dumpert (23 apri):  88.000

Aandacht (internet)media zowel regionaal als landelijk, Europees en zelfs wereldwijd. Er bereiken ons berichten uit o.a. Denemarken, Polen, Australië, Engeland en Amerika. Zelfs Ellen Degeneres toont de video op eigen wijze in haar show.

Nu Sail Kampen achter de rug is, is het tijd om alle gegevens te verzamelen en te bekijken wat dit heeft opgeleverd. Een ding staat vast bij het begin van de evaluatie: Deze campagne voor Sail Kampen en de regio IJsseldelta was een doorslaand succes!

 Ter inspiratie:

 Top 10 virale video’s op YouTube 2013

Publicatiedatum: donderdag 24 april 2014

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel