Viva a febre laranja!

Rinze Kaatman

Viva a febre laranja!

Om maar met de deur in huis te vallen: deze blog gaat voornamelijk over voetbal. Geen voetballiefhebber? Geen enkel probleem. Lees gerust niet verder, ik voel me niet gekwetst. Tegenwoordig gaat het niet meer alleen om het aantal ‘hits’, of ‘views’, maar de interactie en relevantie, is het niet?

OK, WK dus. Alhoewel wereldkampioenschappen die nog moeten worden gehouden meer onder druk staan (Google voor de grap eens ‘WK Qatar’), verdeelt deze versie van het mondiale  voetbaltoernooi de Braziliaanse natie . Het WK kost Brazilië veel meer dan verwacht, overkappingen van voetbalstadions ontbreken, de infrastructuur is bij lange na niet gereed. In het tropische binnenland van Brazilië, in de stad Manaus, moest de grasmat één dag voor de wedstrijd Engeland- Italië worden geverfd, vanwege de erbarmelijke staat waarin het verkeerde. Saillant detail: De grootste voetbalclub van Manaus speelt op het vierde niveau van Brazilië. Net als in Zuid-Afrika, dreigt ook dit splinternieuwe stadion een ‘witte olifant’ te worden.

Het WK kent op voorhand slechts één winnaar, de FIFA. Zittend op een eigen vermogen van 1,4 miljard euro, verwacht de wereldvoetbalbond vier miljard winst te maken met het WK in Brazilië. Of het gastland ook zwarte cijfers kan schrijven valt te betwijfelen. De totale kosten bedragen 11,5 miljard, maar zullen ongetwijfeld hoger uitvallen. Lokale ondernemers worden geslachtofferd ten gunste van de sponsors van de FIFA, die via belastingontheffingen een zeer beperkte bijdrage leveren aan de Braziliaanse schatkist. 26% van de Brazilianen leeft onder de armoedegrens. Logisch dat de favela’s, waarvan wanhopig wordt geprobeerd een geromantiseerd beeld van te creëren, van zich laten horen.

Ook in Nederland was de stemming weinig positief, hoewel deze vooral was gericht op het sportieve vlak. De ‘febre laranja’ (oranjekoorts) was voorafgaand aan het toernooi matigjes te noemen. De aanbieding van de Media Markt, koop een tv en krijg je geld terug als Oranje wereldkampioen wordt, zal veel smalende gezichten hebben opgeleverd. Poeh, poeh, gewaagde actie hoor, Media Markt…

Een 5-1 overwinning tegen vice-kampioen Spanje verder… De Oranjekoorts breekt uit! Thuis durfden we voor de wedstrijd tegen Spanje nauwelijks ons oranje huispak aan te trekken, nu hangen ‘wij’ dankzij deze spectaculaire zege massaal de oranje hamsters van de Appie aan onze achteruitkijkspiegel. Voetbal is volgens sommigen oorlog, maar vooral emotie. En zo werkt het ook voor ondernemers: voetbalfans blij, bedrijven blij. De cafés zijn goed gevuld, schappen in de supermarkten zijn leeg, kranten koppen dat de economie opfleurt.  Jezelf verbinden aan topsport is risicovol: het succes van je campagne is afhankelijk van de sportieve prestatie. Maar hé, ‘no guts, no glory’.

De moraal van het verhaal? Ik trek hier twee lessen uit:

  1. Blijf trouw aan jezelf. Zet niet alles opzij, omdat je één opdrachtgever ten koste van alles tevreden wilt stellen. Zorg goed voor je achterban, maar ook voor jezelf.
  2. Maak gebruik van de omstandigheden. Je hoeft niet altijd alles zelf te organiseren. Hoewel je zelf je geluk kunt beïnvloeden  , is het geen schande om mee te liften op het succes van anderen.

Dus, maak gebruik van de WK-koorts. Laat op je website zien in welke cafés je moet zijn om voetbal op het grote scherm te bekijken. Speel in op de nieuwste hashtag-hit #Persieing.  Verhoog de oranjekoorts in eigen stad en land. Want zeg nou zelf, niet alleen de FIFA hoeft te verdienen aan het WK? Viva a febre laranja!

 

Ps. Mocht het WK in 2022 opnieuw worden toegewezen, stem ik voor Nederland. Prachtig toch, een splinternieuw stadion in Zwolle waar 50.000 toeschouwers in kunnen? 

Publicatiedatum: woensdag 25 juni 2014

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel