Waar begint de vakantiekeuze?

Cindy Gelderman

Waar begint de vakantiekeuze?

Als ware detectives hebben we de afgelopen tijd de toeristische consument eens flink onder de loep genomen. Ik voelde me een echte speurneus toen we mensen uit het hele land opspoorden, die Overijssel bezocht hadden voor een vakantie of bijvoorbeeld een dagje uit. We hebben deze mensen de hemd van het lijf gevraagd: “welke regio heeft u bezocht? Wat deed u daar? Hoe kwam u op het idee? En oh ja… als we u toch te pakken hebben: hierbij enkele vragen om te bepalen welke leefstijl u heeft”. Ook speurden we naar de personen, die de laatste jaren Overijssel niet bezochten: hoe denken zij over Overijssel, zouden ze er een bezoek overwegen, waarom wel of waarom niet? We vroegen ze van alles, totdat nagenoeg alleen hun pincode bespaard bleef.

Onze missie bij deze grote speuractie was om nu eens goed zicht te krijgen op die bezoeker en niet-bezoeker. Om daar vervolgens van te leren voor de toekomst: hoe zetten we onze marketingmiddelen zo effectief mogelijk in? Mijn favoriete uitkomst is die van de vakantiekeuze. Jarenlang moest ik het antwoord schuldig blijven, als overheden of marketeers me vroegen hoe de vakantieganger zijn keuze voor een bestemming maakt. Ik kon enkel gissen: “Waarschijnlijk kiest iemand voor een type vakantie, denk aan kamperen of een bungalowvakantie. En daarna gaan ze online zoeken. Ik verwacht dat ze dan uitkomen bij ondernemers die het best hun SEO en SEA geregeld hebben.” Dát was voorheen mijn idee.

Maar wat blijkt nu? De vakantieregio staat toch écht op 1, dus niet het type vakantie! Oftewel: een potentiële bezoeker heeft een regio, streek of plaats in gedachten. Dat vormt zijn uitgangspunt. Pas daarna kijkt hij naar type vakantie: kiezen we dit jaar voor een hotel- of toch een kampeervakantie? Daarna kijkt de potentiele bezoeker naar prijzen en specifieke accommodaties. Aha! Zie hier het belang van de naamsbekendheid van een toeristische regio. Daar tussen de oren van de potentiële bezoeker, dáár begint de vakantiekeuze.

Dus zorg dat een regio bekend is en de ondernemers worden overspoeld door bussen vol toeristen? Nee, was het maar zo makkelijk. Regiomarketing begint bij naamsbekendheid, maar vergeet ook niet het belang van een goed imago: hoe denken bezoekers over de regio? En misschien nog interessanter: hoe denken niet-bezoekers over de regio? Denken zij aan boeren en dialect of aan rust, gezellig en mooi? Ook dát weten we inmiddels, dankzij ons grondige speurwerk!

Meer weten? We vertellen je graag meer over het onderzoek, de resultaten én wat je er mee kunt als ondernemer, overheid of marketeer.

Publicatiedatum: woensdag 23 oktober 2013

Reageren?

Reactie plaatsen op dit artikel