meer culturele activiteiten

Meer culturele activiteiten ondernomen in Nederland

“Het publiek weet de weg naar de theaters, concertzalen en festivals weer steeds beter te vinden.” Dit blijkt uit een analyse van de jaarlijkse gegevens van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). Het inzetten op ondernemerschap en de inspanningen om de toegankelijkheid voor het publiek te garanderen hebben effect.

Bezoek omhoog
Het bezoek aan de theaters, concertzalen en festivals, aangesloten bij de VSCD, neemt de afgelopen jaren toe. Voorzitter Jan Hoekema: “De inzet van theaters, festivals en concertzalen om de relatie met het publiek te versterken heeft zijn vruchten afgeworpen. We zijn erg blij dat we de dalende trend hebben weten te keren. Niet bij alle podia gaat het aantal bezoeken omhoog, maar in veel gevallen stijgt of stabiliseert het wel.”

In 2013 werden ongeveer 131 miljoen culturele activiteiten ondernomen in Nederland. Hieronder worden verschillende activiteiten verstaan, bijvoorbeeld: bezoek aan een ballet / dansvoorstelling, bioscoop of filmhuis, concert,  monument / bezienswaardigheid, oudheidkundige / archeologische objecten, cabaretvoorstelling, galerie of atelier en museum of toneelvoorstelling. Tussen 2006-2007 en 2012-2013 zijn meer culturele activiteiten ondernomen in Nederland. Bron: NBTC-NIPO research.  

Ontwikkeling culturele activiteiten in Overijssel
In Overijssel zijn ongeveer 162 galerieën en ateliers en 156 musea. Gemiddeld trekt een museum in Overijssel ruim 10.000 bezoekers. Museum de Fundatie in Zwolle trok in 2013 226.394 bezoekers. Een Overijsselse galerie of atelier trok in 2013 gemiddeld 2.000 bezoekers. Groepen in de samenleving die in verhouding het meest cultureel actief zijn, zijn alleenstaanden, vrouwen, stellen zonder kinderen, jongeren, studenten, stadsbewoners en mensen met een hogere opleiding en meer inkomen. Ouderen gaan in verhouding meer naar musea, erfgoed en luisteren graag naar klassieke muziek. Mannen gaan vaker naar popconcerten, cabaretvoorstellingen en festivals.

De Hanzesteden worden in Overijssel het meest geassocieerd met cultuur en cultuurhistorie. De overige Overijsselse toeristische regio’s worden minder met cultuur geassocieerd. Twente, het Vechtdal en de IJsseldelta worden wel met een specifieke (historische) stad geassocieerd.

Voor meer informatie neem contact op met het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.

Bronnen:
Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), 2014
NBTC-NIPO research, 2013
Grontmij, 2013