Aanbodontwikkeling vrijetijdseconomie

Aanbodontwikkeling vrijetijdseconomie

Het herontwerpen van businessmodellen kan helpen bij het ontwikkelen van betekenisvolle concepten, om met name te lanceren als de COVI-19-restricties afnemen.

Aanbodontwikkeling en nieuwe businessmodellen
Veel huidige producten en diensten moeten aangepast worden aan de veiligheidsmaatregelen en kunnen daardoor een andere positionering krijgen. We zien dat veel bedrijven monoconcepten (gericht op één dienst/product) bieden die daardoor risicovol zijn. Meer hybride concepten zijn veelzijdiger en kunnen zorgen voor risicospreiding. Het (her)ontwerpen van businessmodellen biedt kansen om toekomstbestendigheid van jouw bedrijf beter te waarborgen. Nodig medewerkers uit om met een open mindset mee te denken over creatieve nieuwe oplossingen. Zij denken vaak graag mee met hun werkgever. Blijf daarbij wel vasthouden aan de waarden en drijfveren van jouw ondernemerschap. En bedenk dat het eerste idee bijna nooit het idee is, waarmee je naar de markt gaat. Kijk daarom altijd breed naar de mogelijkheden van 6 tot 10 opties. Valideer ideeën, toets ze in de markt en breng in kaart of potentiële klanten bereid zijn voor het product te betalen. Als je deze haalbaarheidsstudie voltooid hebt en het resultaat is positief, dan zullen er vaak investeerders bereid zijn om te investeren.

Inspirerende voorbeelden:

  • Restaurant Barn richt het bedrijf in als supermarkt waar leveranciers hun producten en wijnen verkopen, evenals maaltijden van het restaurant.
  • Restaurant de Barones lanceert de asperge-drive-in met producten van lokale boeren en producenten.
  • Restaurant de Rheezerbelten boort nieuw afzetkanaal aan voor streekgerechten bij een lokale PLUS supermarkt.
  • Hiawatha Actief lanceert ‘Uitjes met ruimte’.


Inzetten tools
Er is allerlei gereedschap beschikbaar voor het ontwerpen van nieuwe businessmodellen. In de webinar ‘Innoveren in tijden van crisis’ door Sprout, wordt dit uitgelegd en toegepast. Verder is het Het Business Model Canvas  een veel gebruikte methode. Het leert je begrijpen hoe je waarde toevoegt en biedt handvatten voor het ontwikkelen van een doordacht businessplan voor nieuwe diensten en producten.. Wil je aan de slag gaan met (her)ontwerpen van businessmodellen? De adviseurs van Kennispoort Regio Zwolle bieden deze dienstverlening kosteloos aan. Er is bijvoorbeeld een speciale Regio Zwolle Brigade opgericht.

Wist je dat: MarketingOost een consumentenpanel heeft voor het toetsen van conceptideeën in de markt?

Seizoensverlenging
Er vanuit gaande dat binnenlands toerisme mogelijk is, is het kansrijk om concepten te ontwikkelen die je ook in het  naseizoen en de winter kunt inzetten. Sommige diensten en producten kunnen door simpele aanpassingen ook na het hoogseizoen nog gebruikt worden. Denk aan warmtevoorzieningen in bootjes, tuk tuks en huifkarren en aan overdekte outdoor activiteiten etc. Daarnaast wordt er in het naseizoen veel gefietst en gewandeld. Sluit bijvoorbeeld aan bij themafietsroutes en stimuleer de regionale economie door bezoek aan collega-bedrijven. Of sluit aan bij Happen en Trappen om culinaire beleving langs smaakadresjes te stimuleren!

Samen kennis en krachten bundelen
Heb jij al ideeën voor een vrijetijdsproduct dat voldoet aan 1,5 meter restricties? Wij bieden initiatieven graag een podium via onze VisitOost-marketingkanalen en de regiomerken. Meld jouw idee aan bij de gebiedsadviseurs.

Ben je op zoek naar inspiratie over ontwikkelingen en inzichten om te komen tot betekenisvolle concepten? Lees hier  de blog over betekenisvolle concepten. Of wil je vrijblijvend sparren of advies om jouw ideeën te fine tunen? Neem dan contact op met de MarketingOost-gebiedsadviseurs of merkleider in jouw regio! We helpen je graag verder.