Miljoen internationale toeristen verwacht met Pasen

Miljoen internationale toeristen verwacht met Pasen

90% paastoeristen uit Duitsland en België 

Het paasweekend trekt dit jaar circa een miljoen internationale
toeristen in Nederland, volgens de verwachtingen van NBTC Holland
Marketing. Dit zijn er 150.000 meer ten opzichte van afgelopen jaar.
Met Pasen gaan ook zo’n 350.000 Nederlanders op vakantie in eigen
land. “Nederland verwacht met name toeristen uit de buurlanden,
zo’n 65% komt naar schatting uit Duitsland en 25% uit België. Deze
toeristen komen vaker terug en bezoeken uiteenlopende plekken in
ons land. Dat is gunstig aangezien hierdoor meerdere plekken
profiteren van het bezoek door deze graag geziene toeristen,” aldus
Jos Vranken, directeur NBTC Holland Marketing.

Nederland in trek bij buurlanden
Nederland is voor Duitsers en Belgen één van de belangrijkste bestemmingen voor een korte vakantie. “De buurlanden staan erom bekend dat ze Nederland vaker bezoeken, zo ook met Pasen. Bijna tweederde van de Duitse en  driekwart van de Belgische vakantiegangers is recent eerder in Nederland   geweest. Met deze gedachte startten wij afgelopen jaar in samenwerking met
verschillende regio’s verspreid door het land een campagne die zich specifiek richt op herhaalbezoekers. Deze gasten staan open voor het ontdekken en ervaren van nieuwe plekken in ons land,” aldus Jos Vranken.

Paasbezoek zorgt voor ruim 800 miljoen euro aan toeristische
bestedingen
Toeristen geven naar verwachting dit paasweekend 800 miljoen euro uit in Nederland. Jos Vranken: “Nederlanders die op vakantie gaan in eigen land geven bij elkaar zo’n 60 miljoen euro uit. Daarnaast ondernemen  Nederlanders ook veel uitstapjes in ons land wat goed is voor 450 miljoen euro aan bestedingen. Internationale toeristen die Nederland bezoeken voor   een vakantie of dagje uit, besteden dit weekeinde gezamenlijk zo’n 300 miljoen euro.”

Bollenstreek, kust en Rembrandt & de Gouden Eeuw
De kust en de Bollenstreek zullen net als voorgaande jaren druk worden bezocht dit paasweekend. “Bollenvelden zijn erg in trek bij toeristen, maar dat heeft soms ook een keerzijde. Bloembollenkwekers ervaren in toenemende   mate schade aan de bollenvelden door fotograferende toeristen. NBTC start daarom komend paasweekend met een internationale videocampagne die   toeristen bewust maakt van het feit dat ze welkom zijn bij de iconische   bollenvelden, maar dat ze rekening moeten houden met de gewassen,” aldus Jos Vranken.
Verder verwachten Nederlandse musea verspreid over het land ook veel bezoekers dit paasweekend. “Veel tentoonstellingen staan dit jaar in het teken van Rembrandt & de Gouden Eeuw. Dit themajaar is een initiatief van NBTC waarin allerlei steden en culturele instellingen in Middelburg, Dordrecht, Delft, Den Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen samenwerken met diverse tentoonstellingen en activiteiten verspreid door het   land. Op die manier creëren we gezamenlijk een mooi cultureel aanbod dat   positief bijdraagt aan Perspectief 2030, de nieuwe visie op de bestemming Nederland waarin alle Nederlanders profiteren van toerisme in 2030.”

Publicatiedatum: dinsdag 23 april 2019