Toeristische ondernemers in Overijssel aan de slag met innovatie

Toeristische ondernemers in Overijssel aan de slag met innovatie

Provinciale subsidie voor 125 ondernemers binnen half jaar benut

Toeristische ondernemers in de provincie Overijssel hebben dankbaar gebruik gemaakt van de innovatieregeling ‘TOTO’. Binnen dit ‘Topprogramma Overijsselse Toeristische Ondernemers’ is plaats voor 125 ondernemers om aan de slag te gaan met innovatie. De voucher, met een waarde van maximaal € 6.000 per aanvraag, werd in december van het afgelopen jaar gepresenteerd. In ruim vier maanden is het aantal plekken vergeven. Gedeputeerde Eddy van Hijum, verantwoordelijk voor de portefeuille economie, is blij met de belangstelling. “Het toont aan dat er grote bereidheid onder vrijetijdsondernemers is te leren en te innoveren. Daarmee blijven we in Nederland toonaangevend op het vlak van productinnovatie, gastvrijheid en aantrekkelijkheid.” 

Gastvrij Overijssel, de netwerkorganisatie voor de Overijsselse vrijetijdseconomie, is uitvoerder van het provinciale programma. Vanuit de brancheorganisaties HISWA, RECRON, KHN en MarketingOost zijn adviseurs aangesteld om ondernemers te begeleiden tijdens het innovatietraject. “Het gaat om intensieve trajecten, waarbij van de ondernemer ook een financiële en personele bijdrage wordt gevraagd”, vertelt Martin Maassen, voorzitter van Gastvrij Overijssel. Een gemiddeld traject neemt naar verwachting ruim een jaar in beslag. 

Internationaal

Het in te zetten budget en de eigen investering van de ondernemer varieert en hangt samen met de gekozen richting. Maassen: “Innovatie kent vele vormen. Er zijn ondernemers die aan de slag gaan met nieuwe concepten, die zich storten op de internationale markt en ook duurzaamheid is een thema. Voorwaarde is dat er duidelijk sprake moet zijn van innovatie. Het geld is niet bedoeld om het toiletgebouw van een nieuw likje verf te voorzien.” 

Kennis

Naast de 125 ondernemers die participeren in het TOTO-traject, worden diverse workshops georganiseerd die ook voor niet-deelnemers toegankelijk zijn. Vanuit de brancheverenigingen wordt gekeken naar de behoefte van ondernemers, vertelt projectleider Jan Ybema van HISWA: “Zo organiseren we een workshop waarbij we actief aan de slag gaan met de AVG en later in het jaar organiseren we een sessie over het optimaliseren van de guest journey. Op deze wijze willen we de volledige sector de mogelijkheid geven te profiteren van dit programma.”

Publicatiedatum: vrijdag 8 juni 2018