Bibliotheek

Bewust op reis

Bewust op reis

Publicatiedatum vrijdag 5 februari 2010
Regio(s) Nederland
Auteur(s) Schuttelaar & Partners

bekijk / download deze publicatie >

Beknopte samenvatting

Accor hotels, Center Parcs, Weekendjeweg.nl, NS Hispeed en de NS hebben in 2008 het initiatief genomen een overkoepelend consumentenlabel voor duurzaam toerisme te ontwikkelen. Het label moet bestaande initiatieven en keurmerken op het gebied van (duurzamer) verblijf en vervoer bundelen onder één herkenbaar logo. De consument kan daarmee in één oogopslag een betere (duurzamere) keuze maken voor een weekendje weg of langere vakantie. De focus ligt in eerste instantie op Nederland, maar zal zich uitbreiden naar omringende landen als Duitsland, België en Frankrijk. Het Ministerie van Economische Zaken ondersteunt het marktinitiatief.

De voor u liggende marktverkenning gaat in op de volgende aspecten:

  • Bestaande duurzame keurmerken en initiatieven;
  • Behoefte bij en effect op het keuzegedrag van consumenten;
  • Behoefte bij en deelname van aanbieders.

Aangezien het label gebruik wil maken van bestaande keurmerken en initiatieven, is het belangrijk deze allereerst goed in kaart te brengen. Daarnaast is de insteek van het label om de consumentenvraag te vergroten en daarmee duurzamer aanbod te stimuleren. Daarvoor is het belangrijk om de houding en het gedrag van de Nederlandse consument - vakantieganger én zakelijke reiziger - te onderzoeken ten aanzien van duurzaamheid en meer specifiek duurzaam toerisme. Tenslotte is een goed beeld nodig van de opinie onder horecaondernemers en reisaanbieders. De vraagkant goed bedienen vraagt immers om activiteiten en beweging aan de aanbodkant.


bekijk / download deze publicatie >