“Voordat je investeert in nieuwe faciliteiten of activiteiten, zoek je zoveel mogelijk informatie voor het onderbouwen van je ideeën. Tot voor kort was dat best lastig: er is zoveel data beschikbaar dat je door de bekende bomen het bos niet meer zag. Met onze Kansenkaart hebben we dat opgelost: met een paar muisklikken heb je in één oogopslag alle informatie die je nodig hebt.
Ik werk sinds vier jaar op de afdeling Strategie, Onderzoek en Innovatie van MarketingOost. Wij creëren smart data, die we vertalen naar inzichten voor het versterken van de vrijetijdssector. We weten bijna alles over het recreatieve en toeristische aanbod in Overijssel en de profielen, ervaringen en bestedingen van gasten. Ook overheden, natuurorganisaties en andere partners beschikken over veel kennis en informatie. Onze afdeling heeft begin dit jaar al die data samengebracht, gebundeld en gevisualiseerd in een online tool: de Kansenkaart.
De Kansenkaart is een mooi voorbeeld van hoe wij met behulp van smart data gegevens omzetten naar praktische en toepasbare inzichten. Het is een perfect instrument voor ondernemers, overheden en andere partijen die initiatieven ontwikkelen op het gebied van toerisme en recreatie. Bij het uitwerken van deze initiatieven, moesten ze vroeger alle versnipperde informatie bij elkaar zoeken. Vaak staakten ze halverwege de zoektocht. Nu surfen ze naar de toegankelijke en gebruikersvriendelijke Kansenkaart. Met alle beschikbare data ontdek je heel snel hoe kansrijk plannen zijn of hoe je ze kunt verbeteren. Je vindt er alles in over het bestaande aanbod, de doelgroepen, mogelijke samenwerkingen en andere belangrijke randvoorwaarden.
Alle data maakten we toegankelijk binnen acht thema’s. De informatie is heel breed bruikbaar. Stel: je wilt een nieuwe wandelroute ontwikkelen. De Kansenkaart geeft heel overzichtelijk informatie over horeca, parkeerplaatsen en natuurgebieden langs de route. Ook biedt de kaart mogelijkheden om bij piekdrukte bezoekers over een gebied te verspreiden.
Daarmee is de Kansenkaart dus niet alleen waardevol voor ondernemers die nieuw aanbod ontwikkelen, maar ook voor gemeentes en provincies. Die krijgen toegang tot data waarmee ze goed onderbouwd visies kunnen schrijven. In de vrijetijdseconomie is een heel breed spectrum aan onderwerpen van belang. Dankzij de Kansenkaart ben je je daar meer bewust van. Uiteindelijk maak je dan een meer integrale afweging.”
Zelf de mogelijkheden van de Kansenkaart ontdekken? Kijk op www.kennisplatformoost.nl/kansenkaart
Wietke Kalkema is adviseur strategie en onderzoek bij MarketingOost
En wij houden je op de hoogte van de het laatste nieuws uit de regio.